Jump to content

Har lyst til å begynne å dykke - Dykkekurs med flasker etc, eller fridykking med skikkelig utstyr?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har alltid hatt lyst til å dykke, eller i alle fall siden jeg i tidlig tenårene dykket en del fridykking her på Sørlandet når vannet var varmt nok til å være uten våtdrakt. Fremdeles er det flotte tider når vannet er varmt, jeg slipper unna barnepass, og jeg får noen minutter for meg selv til å "sveve" over bunnen og utforske livet. I somemr var krabbejakt det store, med hengivne barn på land hver gang pappa kom opp med en krabbe større enn den andre.

 

Husker at jeg som ungdom svømte litt rundt med harpun og prøvde meg på fisk.

 

Tenker at nå som 40-åring så bør jeg vel begynne hvis det skal bli noe av, og har sjekket det med dykkekurs. Kr 4990,- for å lære dykking med flasker samt få sertifikatet (PADI?), og trenger da kun min egen maske og ellers har de alt av utstyr. Men da må jeg uansett kjøpe meg utstyr etterpå, og jeg bør/ må vel ha noen å dykke sammen med for å gjøre det "lovlig"?

 

Et alternativ er å anskaffe skikkelig fridykkeutstyr og dra på undervannsjakt etc her jeg bor. Da er jeg friere til å komme meg ut, om så alene. Trenger ikke fylle luft noe sted, og investeringsbeløpet går ned etc.

 

Penger er jo en del av dette.

 

Hva koster det å ha et ok dykkerutstyr per år i servicer etc? F.eks flaske, ventiler slanger etc.  Hva er pålagt/ smart å gjøre med utstyret hvert år, og hva koster det ca?

 

Hva vil dere anbefale meg?

 

Godt fridykkeutstyr og teste det ut først, eller hoppe i det med flaske og alt det medfører?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dykkerforumet her er litt dødt, så hvis du vil ha gode svar burde du tagge brukere direkte, slik som @Komodo, som jeg har forstått er en erfaren dykker.

 

Angående butikk har jeg hørt gode ting om fue, og de hjelper deg sikkert hvis du tar kontakt:

https://fue.no

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 36 minutter siden:

Dykkerforumet her er litt dødt, så hvis du vil ha gode svar burde du tagge brukere direkte, slik som @Komodo, som jeg har forstått er en erfaren dykker.

Det var jo et smart råd :wink:

 

enslagsgjest skrev 36 minutter siden:

Angående butikk har jeg hørt gode ting om fue, og de hjelper deg sikkert hvis du tar kontakt:

https://fue.no

Fue er en god butikk. Har inntrykk av at de som jobber der er aktive og interesserte, og de har bra utstyr. Men det er også fullt mulig å gjøre et godt kjøp på komplett brukt utstyr på finn.no. Jeg hadde nok gått for det. Det er mange som begynner å dykke, men som ikke har mange dykk før de legger hobbyen på hylla. Se i tilfelle etter et utstyr som ikke er så gammelt, og at flaske(r) er trykkprøvd og ventil servet. Hvis ikke er det prutningsmonn. 

 

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Godt fridykkeutstyr og teste det ut først, eller hoppe i det med flaske og alt det medfører?

Gå rett på scuba, mens du ennå har alderen på din side! Aller helst få med deg en kompis eller to også, da blir det enda hyggeligere. Etter endt kurs vil jeg på det aller varmeste anbefale deg å melde deg inn i en lokal dykkerklubb. Jeg ser det står Grimstad i signaturen din, og der er det sikkert en dykkerklubb (ikke dykkersenter!) som er mer eller mindre aktiv. De fleste dykkerklubber har en båt og en kompressor, slik at medlemmene kommer seg ut og få dykket, samt en ordning for å få fylt luft for en rimelig pris.

 

Dette er den absolutt billigste løsningen for de fleste, og i tillegg det som må til for å komme ordentlig i gang etter kurset. Når man har tatt et dykkerkurs kan man egentlig ikke dykke. Man har lært litt om det grunnleggende, men man må holde på med dette en stund for å bli kjent med utstyr og prosedyrer, og få innarbeidet gode rutiner. Da er det alfa-omega å være med i en dykkerklubb der man får mulighet til å utveksle erfaringer med mer erfarne dykkere. Det er ingen tvil om at av de som går på dykkerkurs er det få som fortsetter med dykking dersom de ikke kommer seg inn i en klubb. Jeg har sett utallige eksempler på to-tre kompiser som har tatt dykkerkurs med den innstillingen at de skulle fortsette å dykke sammen, ikke i en klubb. Men erfaringsmessig så blir det for vanskelig for disse folkene å organisere seg til å komme seg ut jevnlig. De holder gjerne på en stund, helt til enten en av dem mister interessen, får seg ny dame, en unge, bytter jobb, eller hva det måtte være som holder ham unna, og da blir det ikke noe dykking på kompisen heller. Dersom du/dere isteden melder dere inn i en klubb etter endt kurs, har som regel klubbene faste turer, f.eks. hver søndag, onsdag, e.l., og da er det bare å møte opp. Dersom en av kompisene mister interessen spiller det ingen rolle, man kan bare møte opp når det passer en selv. Dessuten (og minst like viktig) treffer man likesinnede i klubben som også er der for å dykke. Man får nye kompiser, og veldig mange treffer folk som de dykker sammen med utenfor klubbregi også. 

 

Så klubbdykkingen har hovedsakelig to viktige sider, man får lært seg dykkingen i trygge omgivelser, og man blir kjent i et miljø som gjør det mer sannsynlig at man fortsetter med hobbyen. Når du har holdt på og dykket en stund og begynner å føle deg litt varm i trøya kan du jo også utvide hobbyen med å dykke i andre sammenhenger enn med klubben. For min del er jeg ikke lenger med i en klubb, men har vært aktiv i to ulike klubber en årrekke. Slik det er nå dykker jeg kun alene, men foretrekker selvsagt å ha med noen i båten dersom det lar seg gjøre. 

 

Lagt til:

Ser ut som om dere har en aktiv gjeng der nede i Grimstad 

https://www.uvktriton.no/

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar begge to!

 

Topp info @Komodo. For øyeblikket har jeg ingen kompis som klar for dykking, men jeg tror det er levende klubber i både Grimstad og Arendal. Du fant jo en i Grimstad. Jeg bor midt i mellom, og uansett ingen svimlende avstand med ca 1 mil til hver av dem. 

 

Hva trenger jeg evt av utstyr?

 

- maske

- snorkel ?

- flaske

- ventil/ regulatorsett

- våtdrakt (god en, jeg blir kald i vann over tid 🥶)

- svømmeføtter

- hansker 

- sokker

- hette?

- egnet kniv

- blybelte

 

Noe jeg har glemt?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Alle ungene mine har fridykket og ønsket å være med på sjøen for å fridykke. My lettere å få tid til slikt hvis det blir familieaktivitet istedenfor en pappagreie.

Du finner drakter som gjør at unger kan fridykke fra 5-7 årsalderen i perioden mai-oktober uten å fryse for mye.

 

For fridykkerutstyr er Frivannsliv en god aktør som har pakkepriser på bra begynnerutstyr.

 

Lykke til!

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

@mons, det var et godt innspill.

 

Jeg har tre barn, der de to eldste nok kunne tenke seg å bli med. 11 og 14 år. Godt trente og veldig glad i å bade om sommeren, helst med maske og snorkel...

 

Hvilke drakt bør jeg vurdere da?

 

Av disse pakkene, hvilke egner seg nå og utover til vannet blir kaldt? Hvilke temperaturer er ok å være ute i?

 

https://www.frivannsliv.no/categories/barn-og-junior

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Fikk chattet med dem, og 7 mm drakt er visstnok ok ned til rundt 5-6 C i vannet. Tar gjerne imot innspill om dette.

Det er stor forskjell på drakter, men jeg er skeptisk til 7mm våtdrakt til fridykking. Tykkere drakt går ut over bevegeligheten, og krever mer bly for å komme ned. Med tynnere drakt er man mer i ett med vannet. 

 

enslagsgjest skrev for 11 timer siden:

Ville vurdert en harpun også. Trenger ikke å være så dyrt og kan gi en ny dimensjon til dykkingen:

Mulig det har noe for seg i Grimstad, her gir det ingen mening å svømme rundt med harpun. 

Link to post
Share on other sites

Her er en harpun fin å svømme med. I min ungdom svømte jeg rundt med en trykkluftdrevet harpun, og da er det flatfisk som er målet. Mange fine steder med spisestor flyndre her 👍

 

Ja, forstår at passform og materialtype har mye å si på bevegelighet. Håper at Frivannsliv folket vet hva som egner seg, for det gjør ikke jeg ennå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 17.9.2021 at 23.39:

Fikk chattet med dem, og 7 mm drakt er visstnok ok ned til rundt 5-6 C i vannet. Tar gjerne imot innspill om dette.

 

Fridykker sjølv på vestlandet, og det kan absolutt anbefales. Dykking med harpun høst og vår, og plukking av kamskjell på vinteren. Eg har 7 mm våtdrakt som eeg kan bruke heile året. Eg har god bevegelighet og merker lite forskjell fra våtdrakta på 5/6 mm eg brukar til surfing. Har også ei 9 mm på veldig kalde dagar, men den brukar eg sjeldent då den blir noko stiv og eg må ha mykje bly på. 

Frivannsliv er aktive brukarar av utstyret og har god greie på det dei sel - så du kan stole på dei. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
aleksbe skrev On 23.9.2021 at 9.50:

og plukking av kamskjell på vinteren.

Fridykker du etter kamskjell? Lever ikke de litt dypt? Mange år siden jeg var på vestlandet sist og plukket kamskjell, men minns å huske at de trives best på 20-30 meter. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Fridykker du etter kamskjell? Lever ikke de litt dypt? Mange år siden jeg var på vestlandet sist og plukket kamskjell, men minns å huske at de trives best på 20-30 meter. 

 

Ja, har plukka ein god del kamskjell. Som oftast finn ein dei frå rundt 10-15 meter og djupare, så det kjem jo sjølvsagt an på kva dybde ein er komfortabel med. 

Link to post
Share on other sites

Ok, kan ikke huske å ha plukket dem så grunt. Aktiv fridykker var jeg kun fram til jeg begynte med SCUBA, og det er vel ca 35 år siden. Mulig at fysikken har endret seg noe på den tiden :giggle: Men dybdene du snakker om har i alle fall vært innafor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bare for å konkludere denne posten inntil videre.  I løpet av denne uken kommer et nytt sett med fridykkerutstyr til meg. 7mm drakt, sokker og hansker, ny maske og snorkel, nye svømmeføtter og 10 kg blybelte. Samt tilsvarende til 1 stk junior. Sistnevnte blir julegave til to juniorer. - og 2 harpuner.

Så da blir det dykking fremover her i lokalområdet, og helt sikkert jakt på flyndre som det skal finnes en god del av her.
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Frivannsliv.no har jevnlig Webinarer om både fridykking generelt, og Undervannsjakt. Jeg har deltatt selv nylig, og fikk noen gode tips og inspirasjon.

Har utstyr fra før liggende ombord, men liksom aldri kommet i gang med fridykking, men har fått litt ny inspirasjon før denne båtsesongen.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Erik skrev On 22.3.2022 at 10.52:

Har utstyr fra før liggende ombord, men liksom aldri kommet i gang med fridykking, men har fått litt ny inspirasjon før denne båtsesongen.

Har blitt noen turer uti, har allerede tatt vårpussen flytende, og i helga plukket jeg mine første kamskjell :thumbsup:.

Stor var lykken da vi satt i cockpit etter badet og nøt mine første selvfangede kamskjell :clap:

 

aleksbe skrev On 23.9.2021 at 9.50:

 

og plukking av kamskjell på vinteren.  

Hvorfor bare på vinteren ?  Forsvinner de dypere nå fremover, eller taper kvaliteten seg, eller hvorfor er ikke Kamskjell en helårs aktivitet ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev On 26.4.2022 at 10.43:

Har blitt noen turer uti, har allerede tatt vårpussen flytende, og i helga plukket jeg mine første kamskjell :thumbsup:.

Stor var lykken da vi satt i cockpit etter badet og nøt mine første selvfangede kamskjell :clap:

 

Hvorfor bare på vinteren ?  Forsvinner de dypere nå fremover, eller taper kvaliteten seg, eller hvorfor er ikke Kamskjell en helårs aktivitet ?

 

Herlig! 

 

Nei, svaret mitt var rett og slett ikkje basert på så mykje anna enn at eg ikkje fridykkar så mykje om sommaren grunna dårleg sikt. :lol: Eg føretrekk at det er god sikt ved kamskjell-plukking, så eg kan sjå dei tidleg og plukke med meg fleire. Men ellers trur eg det er sesong heile året, utan at eg er ekspert på området. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 3.5.2022 at 23.16:

Blir kamskjellene også giftige slik som blåskjellene kan bli? Leser dere skjellvarselet?

https://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/

Det er en sammenheng, se her :https://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/hvis_det_er_paavist_giftige_blaaskjell_gjelder_dette_da_ogsaa_andre_skjell

 

Men der står også å lese, som gjelder Kamskjell :

Spesielt for kamskjell

For kamskjell vet vi imidlertid at det hovedsakelig er giften ASP som er kritisk. ASP er en gift som produseres av blant annet algen Pseudonitzschia, og gir hukommelsestap (amnesi) i tillegg til forskjellige problemer med fordøyelsen. Kamskjell er mer mottakelige enn blåskjell for denne giften, og blir mer giftige enn blåskjell i det samme området.

I Norge har det vært svært lite problemer med ASP, men dersom det finnes høye verdier av algen som produserer ASP i et området, vil det også være sannsynlig at kamskjellene i det området er giftige.

Ved funn av ASP langt over faregrensen, advarer vi spesielt mot dette.

 

Jeg må innrømme at jeg har spist Kamskjell selv om blåskjell varselet sa ikke spis skjell, på bakgrunn av overnevnte.

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...