Kanalkapteinen Startet 26.August.2021 Link til dette innlegget Startet 26.August.2021 Sikkert et dumt spørsmål for alle som kan slikt, men dersom jeg midlertidig skal erstatte en 15cm lang 32kvmm kabel, vil to stk 16kvmm loddet sammen i endene klare samme last? Eller er det tykkelse på den enkelte som blir avgjørende? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hulda Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 For praktisk bruk, OK. Jeg hadde ikke loddet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Kanalkapteinen skrev 9 minutter siden: Sikkert et dumt spørsmål for alle som kan slikt, men dersom jeg midlertidig skal erstatte en 15cm lang 32kvmm kabel, vil to stk 16kvmm loddet sammen i endene klare samme last? Eller er det tykkelse på den enkelte som blir avgjørende? Nei dette er en helt vanlig måte å gjøre det på for å øke ledningsevnen, spesielt der større strømstyrker skal overføres. En rekke store kompressorer har f.eks tilkoplingsskinne for to faseledere av halvert størrelse istedet for en stor, ofte av forleggingsmessige hensyn. Men når man igangkjører er det vanlig å sjekke strømmen på hver kabel for å forsikre at de er noenlunde jevn og innenfor kapasiteten til kabelen da skjevtrekk kan forekomme i mindre grad. Husk bare å kople begge faselederne til motorvernet om dette er aktuelt, igangkjørte et anlegg i Kina en gang der de hadde gjort det slik men kun koplet det ene settet faseledere til motorvern. Det andre settet gikk rett forbi og til parallell kontaktor..... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Det er vel faktisk en fordel med flere tynne ledere kontra en feit? Da overflatearealet økes sikrer det bedre kjøling av lederne. I hvertfall etter min tankegang....? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 26.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 (redigert) Takk for gode svar! Da skal vi forsøke å få liv i maskina igjen etter at jeg mistet all strøm til motor og instrumentpanel på sist tur, etter å ha hatt ustabile instrumenter ei stund. Måtte stoppe motor manuelt på dieselpumpa. Mistenker minus fra blokk til dynamo er gåen, og har bare 16kvmm liggende. VP41a. Redigert 26.August.2021 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
index Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Jeg ville lagt to parallelle 16mm2 med pressede kabelsko på hver kabel. Men du kommer nok langt med en 16mm2 også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 For likestrøm er det samlet tverrsnitt som gjelder. Ikke relevant her, men for ordens skyld: For vekselstrøm forholder det seg annerledes. Da gir to ledere mindre motstand enn en enkelt. Det er på grunn av selvinduksjon som gjør at strømmen ikke fordeler seg jevnt over tverrsnittet, men konsentrerer seg langs omkretsen. To tynne ledere har tilsammen større omkrets enn en større med samme totaltverrsnitt . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 @NilsPils, takk for siste del av kommentaren din. Jeg husket nemlig at overflaten er viktig i forbindelse med tverrsnittet, men husket ikke hvordan det hang sammen lenger. Så da gjelder det vekselstrøm, og det pleier jeg ikke kople så mye på. I alle fall ikke større strømforbrukere. (Og når jeg kopler så er det i samarbeid med elektriker. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Shore Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Kanalkapteinen skrev for 4 timer siden: Takk for gode svar! Da skal vi forsøke å få liv i maskina igjen etter at jeg mistet all strøm til motor og instrumentpanel på sist tur, etter å ha hatt ustabile instrumenter ei stund. Måtte stoppe motor manuelt på dieselpumpa. De gjelder ikke tilfeldigvis båten som fikk stans på Hustadvika? Baatplassen hjelper alle..... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 NilsPils skrev for 3 timer siden: For likestrøm er det samlet tverrsnitt som gjelder. Ikke relevant her, men for ordens skyld: For vekselstrøm forholder det seg annerledes. Da gir to ledere mindre motstand enn en enkelt. Det er på grunn av selvinduksjon som gjør at strømmen ikke fordeler seg jevnt over tverrsnittet, men konsentrerer seg langs omkretsen. To tynne ledere har tilsammen større omkrets enn en større med samme totaltverrsnitt . . Så vidt jeg har forstått gjelder dette ved helt andre frekvenser enn i vanlig nett med 230 volt og 50 Hz. Har aldri hørt at det skal være lønnsomt å bruke flere ledere, da vil jeg tro dette hadde vært vanlig lære og mere brukt ved valg av kabeltverrsnitt. I vanlig nett er det praktiske grunner til at man bruker entrådet eller flertrådet leding. Mangetrådet har lite eller ingen utbredelse i husinstallasjoner. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
NilsPils Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Shore skrev 38 minutter siden: Så vidt jeg har forstått gjelder dette ved helt andre frekvenser enn i vanlig nett med 230 volt og 50 Hz. Dette gjelder ved alle frekvenser og er ikke helt neglisjerbart ved 50Hz. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er vanlig eller lønnsomt å bruke flere leder i paralell. Det er overhodet ikke vanlig å optimalisere ledngstverrsnittet i husinstallasjoner. Der rundes det av ganske grovt av praktiske årsaker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kanalkapteinen Svart 27.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Fant forøvrig feilen: ledning fra +på dynamo til kabelstokken var røket av ved kabelsko. Denne er bare 4 kvmm eller noe. Enkel fix og båten går igjen, men mistenker en defekt laderegulator Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Shore Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 NilsPils skrev for 14 timer siden: Dette gjelder ved alle frekvenser og er ikke helt neglisjerbart ved 50Hz. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er vanlig eller lønnsomt å bruke flere leder i paralell. Det er overhodet ikke vanlig å optimalisere ledngstverrsnittet i husinstallasjoner. Der rundes det av ganske grovt av praktiske årsaker. Men....du snakker om at strømmen konsentrerer seg om omkretsen. Omkretsen av hva? Av samlet tverrsnitt? Vil det bli samme forhold med en massiv f.eks 1,5 mm2, som en flertrådet 1,5 mm2 og enda mer en mangetrådet 1,5 mm2, som jo vil ha en formidabel overflate om man regner alle kordelene i forhold til f.eks massiv? Regner med at dette ikke lenger er neglisjerbart hvis det skulle ha innvirkning også ved 50 Hz? Tidligere var det forholdsvis enkle regler rundt dette med å bestemme tverrsnitt i forhold til sikringsstørrelse i husinstallasjoner. Da var 10 A = 1,5 mm2, 16 A = 2,5 mm2 osv. i dag skal det tas hensyn til isolert vegg/uisolet m.m., samtidig er et punkt om risikoanalyse ved installasjon ganske gjennomgående, dvs elektrikers kunnskap om en mengde sider ved en installasjon er avgjørende for hvordan den utføres. Regner da ikke med at det lenger rundes av ganske grovt av praktiske årsaker. Vi har både 10, 13, 15 og 16 A sikringer som kan ta hensyn til slikt ved vanlige lys og varmekurser i en bolig. For ikke å snakke om 20,25 og 32 A ved tekniske kurser, parallellkobling, eventuelt mangetrådet, kontra entrådet vil da kunne utgjøre en viss forskjell, hvis det da altså ikke var neglisjerbart. Kunne være interessant om du hadde en forholdsvis enkel dokumentasjon på dette, da slike diskusjoner ofte dukker opp i fora jeg frekventerer og ikke minst at jeg generelt er en nysgjerrig skapning. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hulda Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Diodebroen din konka vel da + kuttet. Helt vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 I elektrofysikken ble læren at elektronene går i yttersiktet av omkretsen prediket. Eksempel at enkelte el.produsenter brukte kobberrør (med kjøling) i trafostasjoner. Du googler sikkert like bra som meg. For meg er akkurat dette info. jeg ikke har bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 (redigert) Shore skrev 26 minutter siden: Kunne være interessant om du hadde en forholdsvis enkel dokumentasjon på dette, Beklager. Men dette er så elementært at du kan google selv. Jeg gidder ikke gå videre med dette temaet . . Redigert 27.August.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
shipahoy Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 NilsPils skrev for 15 timer siden: Dette gjelder ved alle frekvenser og er ikke helt neglisjerbart ved 50Hz. Burde ikke være store problemet hvis du holder deg godt under 18 mm diameter (250 mm^2) ved 50 Hz. https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Kanalkapteinen skrev 1 time siden: Fant forøvrig feilen: ledning fra +på dynamo til kabelstokken var røket av ved kabelsko. Denne er bare 4 kvmm eller noe. Enkel fix og båten går igjen, men mistenker en defekt laderegulator Hva er årsaken til mistanken? Som Hulda skriver kan et brudd mellom dynamo og batteri føre til ødelagt diode. Men ut fra det du skriver var det brudd mellom dynamo og start nøkkel. Det er jo flere kabler på dynamoens B+. Det skal ikke gjøre noe så lenge det ikke var brudd mellom B+ på dynamo og ladekabel som går til startmotoren. Men kanskje den også var løs ? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 27.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 (redigert) hegra skrev for 1 time siden: Hva er årsaken til mistanken? Som Hulda skriver kan et brudd mellom dynamo og batteri føre til ødelagt diode. Men ut fra det du skriver var det brudd mellom dynamo og start nøkkel. Det er jo flere kabler på dynamoens B+. Det skal ikke gjøre noe så lenge det ikke var brudd mellom B+ på dynamo og ladekabel som går til startmotoren. Men kanskje den også var løs ? Fikk montert ny dynamo før sesongen, gjort på verksted. Den har hele tiden ladet litt ujevnt, slik at amperemeter, voltmeter, turteller og til dels oljetrykk har "blafret" litt i displayet hele sesongen. Mistenker jo selvsagt en dårlig jording et sted, men problemet blir særlig ille når batteribankene er fulle. På sist tur gikk etterhvert lading opp og ned mellom null volt og 16,2V, med tilhørende galskap i turteller og andre instrumenter (et digitalt voltmeter plugget i sigarettenner viser samme varierende lading). Når jeg mistet strøm til alle instrumenter, tenningslås og powetrim, kom jo det av denne kabelen fra B+ til kabelstokk som var irret av og endelig ga opp. Med ny kabel der får jeg strøm til instrumenter og tenningslås igjen, men instrumenter og lading er like ustabilt som før. Reimer er strammet, dynamo og starter skiftet før sesongen, batterier er i god stand og forholdsvis nye, hovedstrømbryter/velger er sjekket og ok. Det kan selvsagt være vakkel i kabel mellom B+ og starter, den har jeg ikke skiftet enda. Men mistanken er altså at laderegulator er kaputt. Kan ødelagt diode gi samme symptomer? Har forøvrig også skiftet jording fra dynamo til motorblokk uten at dette hjalp. Har kontaktet verksted for å høre om det er noe garanti på den dynamoen, ikke fått noe svar på det foreløpig. Edit: det henger forøvrig en Ladac1204 ekstern laderegulator i båten. Denne er frakoblet dynamo (altså ikke i bruk), men ser at den fortsatt er koblet til batteribanken. Redigert 27.August.2021 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.