Hank Startet 13.November.2005 Del på Facebook Startet 13.November.2005 Hva er gode alternativer når jeg skal kjøpe stasjonær VHF? Ønsker primært en enkel, rimelig utgave, men det må være DSC funksjon. Har sett litt på Navman. Er dette et kurant merke? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Hei! Har kjøpt denne i danmark. Tror nok denne er blant de billigste du får tak i. NOK pris blir heller ikke så høy. Du får tilbake dansk moms, og må betale norsk moms. Så må el du betale et gebyr på 150kr. Frakten var ikke så mye høyere enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Den var interresant! Handlet du den på nettet? Sendte de den til deg og du bare hetnet den ut på posten? Har den L1, L2 og L3 ??? Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 Har M-tech 35 SX, har brukt den i 3 år og er veldig fornøyd. Malfix i Oslo og Seatronic i Moss fører i allefall denne og prisen er vel også brukbar, ca 2000,-. Veldig greit å kjøpe i Norge hvis det skulle bli problemer. Har også en håndholdt Garmin 725 som er greit som reserve og til å ha i jolla eller på land. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
eysteind Svart 14.November.2005 Del på Facebook Svart 14.November.2005 Den var interresant! Handlet du den på nettet? Sendte de den til deg og du bare hetnet den ut på posten? Har den L1, L2 og L3 ??? Handlet på nett ja. Ble sendt med posten. Har desverre ikke tatt sertfikat enda, så eg har ikke fått montert den enda... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 Har M-tech 35 SX, har brukt den i 3 år og er veldig fornøyd. Malfix i Oslo og Seatronic i Moss fører i allefall denne og prisen er vel også brukbar, ca 2000,-. Veldig greit å kjøpe i Norge hvis det skulle bli problemer. Har også kjøpt denne nyleg. Ikkje noko å lura på. Kr 2000 hjå Malfix i Oslo. Han sender i posten eller du kan kjøpa i butikken ved Alexander Kiellands plass i Oslo. Sjå her. Eg trudde faktisk at reglane var slik at ein skal kjøpa VHF i Norge når det er til innanlands bruk. Men kanskje tek eg feil...? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
nimbuster Svart 15.November.2005 Del på Facebook Svart 15.November.2005 (redigert) Hvis jeg skal ha VHF M-tech både nede og oppe på "loftet", kan jeg med fordel kjøpe to slike? Hva med antennetilkobling, fins det "dual" uttak eeller tilkobling slik at jeg kan klare meg med 1 antenne? Redigert 15.November.2005 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Hvis jeg skal ha VHF M-tech både nede og oppe på "loftet", kan jeg med fordel kjøpe to slike? Hva med antennetilkobling, fins det "dual" uttak eeller tilkobling slik at jeg kan klare meg med 1 antenne? M-tech har (som vel dei fleste VHF'ar?) berre eitt ordinært antenneuttak. Men det er sikkert mogleg på eitt eller anna vis å paralellkobla fleire apparat til same antenne. Det veit eg lite om, sidan det ikkje har vore aktuelt for meg. Skulle eg hatt eit apparat nr. 2, ville eg heller hatt eit 100 prosent vanntett handapparat. I tillegg til flybridgen kan det også nyttast i jollen eller ute på akterdekket. Eit anna billegare alternativ er å kobla til ekstra (marine-)høgtalar (uttak for slikt på M-tech) og bygga den inn på flybridgen. Då må du ned til førarplassen innandørs for å senda, men du kan lytta på 16 og andre kanalar du held lyttevakt på. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Frøken Fryd Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 (redigert) Hvis jeg skal ha VHF M-tech både nede og oppe på "loftet", kan jeg med fordel kjøpe to slike? Hva med antennetilkobling, fins det "dual" uttak eeller tilkobling slik at jeg kan klare meg med 1 antenne?Men mindre det finnes en superboks av ett eller annet slag er ikke dette mulig, i det du nøkler senderen vil du sende rett inn på den andre mottakeren -POFF- Redigert 16.November.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 Å ha en bærbar VHF oppe har vel ingen verdi eller? Annet enn å kommunisere båt til båt over korte avstander. En fullverdig VHF er det vel ikke, i og med i fravær av DSC. Skal en først kjøpe VHF, er vel DSC er "must"? To alternativer kan jeg se da, kostnadene tatt i betrakning: Investere i en fastmontert med et ekstra håndsett oppe. Koster vel rundt kr. 12.000. Det andre alternativet er å kjøpe to separate fastmonterte som f.eks. denne M-tech og komme ut av det med under kr. 5.000. Antenner kommer jo i tillegg. 1 antenne på den første løsningen og 2 antenner på den andre. Så hvis jeg kan spare kr. 7.000 ved å velge alt. 2, gjør jeg nok det, selvom jeg da må ha 2 antenner. Det holder vel med 1 konsesjon likevel, men kan jo oppgi å ha to. ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.November.2005 Del på Facebook Svart 16.November.2005 (redigert) Har sett på Ebay at de selger stasjonære VHF med ekstra Trådløst håndsett, kan jo være ett alternativ. kommer sikkert i fra det til rundt 4-5 lapper Redigert 16.November.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 (redigert) Å ha en bærbar VHF oppe har vel ingen verdi eller? Annet enn å kommunisere båt til båt over korte avstander. En fullverdig VHF er det vel ikke, i og med i fravær av DSC. Skal en først kjøpe VHF, er vel DSC er "must"? Mi erfaring er at handapparat fungerer heilt ok, både båt til båt og mellom båt og kystradiostasjon. I min forrige båt hadde eg berre handapparat (som no er lovleg), og eg hadde aldri problem med det. Det var ei snekke. Frå ein flybridge vil eg tru dekninga med handapparat blir endå betre. Men det er klart at det er skilnad på 5w handapparat og 25w fastmotert med skikkeleg antenne. Men så lenge ein har eitt fastmontert apparat med DSC ombord, så har eg problem med å sjå at det er naudsynt med eitt til (+ antenne). Då trur eg heller handapparat er eit godt supplement til bruk på flybridge, styreposisjon på akterdekk, jolle etc. Gjer ikkje handapparatet jobben på flybridgen, så er ikkje vegen ned til styrhuset så lang. Men bevares, to stk fastmonterte med DSC og to antenner er sikkert det beste og sikraste (dersom det er mogleg å legga inn same MMSI-nr på to appparat?) . Men ein M-tech + f.eks Garmin 725e gir større fleksiblitet. Og begge deler er det gode tilbod på her. Når det gjeld M-tech er den ikkje 100 prosent vasstett (berre "sprutsikkert" handsett) og dermed ikkje berekna på utandørs bruk. Redigert 17.November.2005 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Frøken Fryd Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Har sett på Ebay at de selger stasjonære VHF med ekstra Trådløst håndsett, kan jo være ett alternativ. kommer sikkert i fra det til rundt 4-5 lapper For en gangs skyld siterer jeg meg selv Ble dyr denne tråden, jeg lot meg rive med og bestillte ett sett av den nevnte typen til en meget hyggelig pris. -dsc med utgang til plotter -kan brukes som 2 soners pa (høyttaler på dekk) og tåkehorn -trådløs "fjernkontrol" med styring av alle funksjoner og lader -intercom mellom vhf og trådløs enhet -internasjonale kanaler -Lystbåtkaneler? (aner ikke) Prisen på det hele? Kroner 2400,- Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 (redigert) Jeg kjøpte en Navman 7100 m/dsc funksjon og har brukt den i 2 sesonger og er meget fornøyd. Seatronic i Moss hvor jeg kjøpte den, har den på tilbud nå til 2390,- Mvh Redigert 17.November.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 For en gangs skyld siterer jeg meg selv Ble dyr denne tråden, jeg lot meg rive med og bestillte ett sett av den nevnte typen til en meget hyggelig pris. -dsc med utgang til plotter -kan brukes som 2 soners pa (høyttaler på dekk) og tåkehorn -trådløs "fjernkontrol" med styring av alle funksjoner og lader -intercom mellom vhf og trådløs enhet -internasjonale kanaler -Lystbåtkaneler? (aner ikke) Prisen på det hele? Kroner 2400,- Sjekket du med Post og Teletilsynet for å høre om denne var godkjent for innførsel til Norge (eller EU). For hvis ikke den er CE merket, er det stor sannsynlighet for at den blir stoppet i Tollen. Generelt så er det mye lettere å kjøpe radioutstyr fra Europa, hvor CE merkingen er obligatorisk. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Takk for alle svarene, og til janb sitt svar i dag (i natt). Det blir nok en stasjonær nede og en håndholdt sprutfri oppe, slik jeg ser det nå. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Jeg kjøpte en Navman 7100 m/dsc funksjon og har brukt den i 2 sesonger og er meget fornøyd. Seatronic i Moss hvor jeg kjøpte den, har den på tilbud nå til 2390,- Mvh Mangler ikke den L2? Mener å huske at den hadde bare L1 og L3, men ikke L2. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Sjekket du med Post og Teletilsynet for å høre om denne var godkjent for innførsel til Norge (eller EU). For hvis ikke den er CE merket, er det stor sannsynlighet for at den blir stoppet i Tollen. Generelt så er det mye lettere å kjøpe radioutstyr fra Europa, hvor CE merkingen er obligatorisk. Fred Ivar Har ikke sjekket dette nei. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Vhf'er beregnet på det Amerikanske markedet er ikke godkjent i Norge. Du får ikke konsesjon på slike i Norge. De har heller ikke L eller F kanalene. De amerikanske Wx (Weather) kanalene brukes f.eks av Politiet i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Det blir nok en stasjonær nede og en håndholdt sprutfri oppe, slik jeg ser det nå. Jeg har det slik, ser ingen problemstillinger med det. Blir det for mye lyd/forstyrrelser oppe, er det jo bare å ta turen ned i stillere omgjevnader. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Brumle Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 For en gangs skyld siterer jeg meg selv Ble dyr denne tråden, jeg lot meg rive med og bestillte ett sett av den nevnte typen til en meget hyggelig pris. -dsc med utgang til plotter -kan brukes som 2 soners pa (høyttaler på dekk) og tåkehorn -trådløs "fjernkontrol" med styring av alle funksjoner og lader -intercom mellom vhf og trådløs enhet -internasjonale kanaler -Lystbåtkaneler? (aner ikke) Prisen på det hele? Kroner 2400,- Fint om du gir en tilbakemelding når du for prøvd sakene, vurderer samme løsning selv. Ellers kommer Navman 7110, lik 7100, men med ekstra håndsett, engang mellom nov-feb til ca 5000kr i følge Seatronic. Har også vurdert denne. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 ...og til janb sitt svar i dag (i natt)... Ja, her blir det avslørt kva ein driv med i nattas mulm og mørke... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Frøken Fryd Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Fint om du gir en tilbakemelding når du for prøvd sakene, vurderer samme løsning selv. Ellers kommer Navman 7110, lik 7100, men med ekstra håndsett, engang mellom nov-feb til ca 5000kr i følge Seatronic. Har også vurdert denne.Fikk den i nevene nå nettopp, den ser meget bra ut mht. til design og brukervennlighet, stort gummiert ratt for valg av kanal samt brytere på mikrofonen. Savner tilkobling til ekstern mikron da (sitter fast på fronten), kan felles inn om ønskelig. Håndsettet kommer med en brakett som også inneholder lader (ingen synlige kontakter), perfekt for flybridgen og dingen.Har fåreløpig kun skrudd på håndsettet, godt belyst med store taster. Større enn forventet men så er det ikke en mobiltelefon heller da. Litt greit å ha alle 25 watt tilgjengelig selv om det er trådløst (8-900m) Om polisen er så dum å sende på mine værkanaler så er det dies problem Neida, politiet sender ikke på de frekvensene som denne mottar (OT. er ikke forbudt å lytte til politiet). Finner ingen CE merke på den, står masse greier om GMDSS da. Og internasjonale kanaler har den jo. Må forske mer på om den kan programmeres for lystbåtkanaler, kjenner til andre vhfer hvor en må programere disse inn, men sålangt ser det ikke ut til at den har denne egenskapen. En annen ulempe som kan tas i med i regnestykket er om det fatale skulle skje at båten går ned, så hjelper ikke håndsettet mye. Redigert 18.November.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Fikk den i nevene nå nettopp Hvordan gikk det med fortolling, da? Ingen problemer, selv om den ikke er godkjent av 3. tomatkontor i Post- og Teletilsynets avdeling for utenlandssaker? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
JanS/EIR Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 .........kan brukes som 2 soners pa (høyttaler på dekk) og tåkehorn........ Denne må da ha en kraftig høyttaler, Brumle? Masse decibel på PA'en? mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.