Jump to content

Oslofjorden syk - hjelper det å åpne sjeteen?

quantumduck

Recommended Posts

Toppen av selverklært ekspertise på miljø og klima bor jo i Osloområdet, og deltar i keiserens byregjering i Oslo. Men orden i egen fjord har de tydeligvis ikke.

Ville det ikke være et rimelig krav at man viser til resultater i egen fjord, før man belærer resten av verden om bærekraft og grønne skifter og påfører folk store regninger? Eller satser på å åpne jeteen, og dermed eksportere eget problem til resten av landet?

Når jeg tenker meg om, burde man ikke bare ha jetee på den ene sida av fjorden, men tvers over. Den bør også være helt tett.:clap:. Båter er jo uansett uønsket i området.

Og så topper man det hele med 4 felts motorvei på toppen.:flag:

I følge byregjeringen i Oslo er jo bilen roten til alt ondt som skjer både I hovedstaden, i fjorden og alle andre steder.

Hareide og Rotevatn hører dere meg?

Om vi gjør dette kan ikke fjordens befolkning skylde på noen andre enn seg selv, og vi andre uønskede slipper å farte igjennom Oslo og kan gjøre våre ærender et annet sted.:saint:

Redigert av Havarita (see edit history)
lurvetass skrev 47 minutter siden:

Nå er fjorden like død på utsiden og helt ut mot Hvaler. Så at et vann som er like skadet kan hjelpe et annet som også er skadet?

Vel? Det har jeg ingen tro på.

Det må nok finnes en annen løsning. Og der må det forskes på bred front. Ikke bare på torsk. Man må se på mekanismene på en mye mer sammenhengende måte. 

:yesnod:

Kan ellers meddele at jeg har vært ute og dykket forrige mandag og i dag. Steder er Utgårdskilen, Listranda, Akerøya og Vikertangen. Over 10 timer i vannet totalt. Har på disse timene observert taskekrabbe, (mengder med) strandkrabber, blåskjell, stillehavsøsters, hummer, torsk, div. arter leppefisk, rognkjeks, ål, flyndre, ulike typer tang og tare, anemoner, en rekke forskjellige typer sjøsterner, osv. osv. Det er ingen tvil om at det er mindre torsk og en del andre arter i fjorden, men at Oslofjorden er så stein dau som enkelte skal ha det til er ikke riktig. Jeg synes det er liten forskjell de siste 5-10 åra. Var ute og dro over krepseteinene mine på lørdag. Dårlig med kreps denne gangen, men mye strandkrabber, og 1-3 torsk i nesten alle teinene, samt en rekke andre arter. 

Største (og muligens eneste) effekten av å fjerne deler av jeteen vil sannsynligvis være redusert hastighet på strømmen øst for Håøya. Samme mengden vann (fjorden innenfor Drøbaksundet blir jo ikke større) som renner inn i løpet av de seks timene mellom lavvann og høyvann vil ha større åpning, og derved mindre fart.

Godt det er noen lyspunkter @Komodo.

Men tilvekst av blåskjell på svaberg slik det var før er fortsatt fraværende langs mye av Onsøykysten og på Vestfold siden eller det heter kanskje Færder nå.

Utenfor hos oss er det der det tidligere var sunn tang og tare delvis dekket av et lysegrøngult algebelte som ser ut til å kvele det som er under. 

Så er det noen som har nevnt at det er tilvekst av blåskjell under brygger. Og jeg har jo hatt blæskjellyngel i vanninntaket på drevet. Så det er yngel, men virker som det er vanskelig å etablere seg. 

Jeg tror det må forskes på bred front på endringer i fjorden og ikke bare rundt en enkelt art. 

Iverksette symboltiltak tror jeg hjelper lite selv om meningen er god.

Hilsen

Lurvetass

Havarita skrev for 22 timer siden:

Toppen av selverklært ekspertise på miljø og klima bor jo i Osloområdet, og deltar i keiserens byregjering i Oslo. Men orden i egen fjord har de tydeligvis ikke.

Ville det ikke være et rimelig krav at man viser til resultater i egen fjord, før man belærer resten av verden om bærekraft og grønne skifter og påfører folk store regninger? Eller satser på å åpne jeteen, og dermed eksportere eget problem til resten av landet?

Tror det topper det meste av idiotiske innlegg jeg har sett her på Baatplassen. Gratulerer.

Lurer på om jeg skal sende en melding til ordfører Rita Ottervik i Trondheim, det er noen direkte farlige punkter på Trondheimsveien rundt Sinsenkrysset, spesielt for syklister, nå må snart trønderne begynne å vise ansvar.......

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Er det noen som har noen referanser til forskning som viser til påstanden til politikerne? Jeg har ikke sett noe, men det finnes sikkert.

Forøvrig fint at det er fokus på miljøet i Oslofjorden, men jeg ser heller ikke at det har skjedd noen store forskjeller de siste 5 eller 15 årene som dykker.

Redigert av Vittig (see edit history)
Vittig skrev 1 time siden:

Er det noen som har noen referanser til forskning som viser til påstanden til politikerne?

Hvilken påstand?

Min favorittpåstand er at det er umulig å frakte vaser på sykkel. Hva er din favorittpåstand?

Shore skrev for 2 timer siden:

Tror det topper det meste av idiotiske innlegg jeg har sett her på Baatplassen. Gratulerer.

Lurer på om jeg skal sende en melding til ordfører Rita Ottervik i Trondheim, det er noen direkte farlige punkter på Trondheimsveien rundt Sinsenkrysset, spesielt for syklister, nå må snart trønderne begynne å vise ansvar.......

Fantastisk.:giggle:

Det er ikke mulig å illustrere mitt poeng bedre.:saint:

Oslofjordens problemer skyldes selvfølgelig ikke de som bor der.

Det er bønder, europeere, skarv, sel og nå trøndere. :giggle::giggle:

Hva med å ta ansvar for eget reir?

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Godt det er noen lyspunkter @Komodo.

Men tilvekst av blåskjell på svaberg slik det var før er fortsatt fraværende langs mye av Onsøykysten og på

Ja, noen lyspunkter er det, så det er ikke helt svart. Innlegget var mest ment som en motvekt til det man leser i media stadig vekk nå om at alt liv i Oslofjorden er helt dødt. Men noe er galt, det er helt sikkert. Fraværet av blåskjell og torsk er eksempler som også har blitt diskutert i flere andre tråder.

Merkelig det der med blåskjellene forresten. De vokser i mengder enkelte steder på brygger, men de klarer ikke å etablere seg ute i skjærgården. Akkurat det tyder jo egentlig på at det ikke er noe i veien med vannkvaliteten. Da burde jo ikke bare skjellene som vokser på fjellet strøket med. Kan det være at de blir overbeskattet av andre arter i næringskjeden (fugl eller fisk)? Som du også nevner så ser vi jo hvert år at det er tilvekst av nye små skjell.

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Utenfor hos oss er det der det tidligere var sunn tang og tare delvis dekket av et lysegrøngult algebelte som ser ut til å kvele det som er under. 

Kan det være pga utslipp av nitrogen fra renseanleggene? Leste nylig en artikkel om hvordan diverse alger blomstrer opp når det blir forhøyede verdier av nitrogen i vannet. Her om dagen så vi ordføreren i Moss på dagsrevyen. Hun var veldig klar på at innføring av nitrogenrensing var helt unødvendig....

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Men det er ihvertfall sel her.

På Missingskjærene telte jeg over 20 dyr.

Det der er helt unormalt for Onsøylandet. Er oppvokst der, og har aldri sett mer enn en sel om gangen i de områdene. 

Havarita skrev for 11 timer siden:

Fantastisk.:giggle:

Det er ikke mulig å illustrere mitt poeng bedre.:saint:

Oslofjordens problemer skyldes selvfølgelig ikke de som bor der.

Det er bønder, europeere, skarv, sel og nå trøndere. :giggle::giggle:

Hva med å ta ansvar for eget reir?

Den gikk ikke inn forstår jeg. Vel, vel, sånn går nu dagan.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Tidlig i tråden viste jeg til et vellykket fullskalaforsøk.

Sjekket kartet i dag og kom til den pollen er ca. 1,1nm lang, 850 m. bred og nesten 30 meter dyp.

Kun en liten elv av betydning som tilførte ferskvannet vi brukte som så steg opp for å lage bevegelse i vannmassene. 

Har vist til nevnte forsøk til annet teknisk personell i områder det slites med dårlig vannkvalitet pga terskel. Men virker som det er mer spennede med dynamitt, hus, rør, pumper, dress og hornmusikk enn noe som jobber i all stillhet.

Noen har tatt det i bruk så helt glemt er det ikke.

bliss X skrev On 8/30/2021 at 21.03:

Jeg tror det viktig å finne ut hva som har endret seg de senere årene for vi hadde ikke disse problemene i fjorden for 20 år siden.

Stemmer dette, eller var det bare mindre fokus på forurensing for 20 år siden? Jeg tenker at dette har nok akkumulert seg opp i over 100 år med industri og økt befolkning, så på et tidspunkt vil jo ting bli litt ekstra synlig? Eller bli synliggjort av noen som setter søkelyset på det?

Det er neppe noen ulempe å åpne opp jeteen, men det er nok en kost/nyttevurdering som bør tas der. For det vil jo koste en del. Men for båtfolket ville vel dette bare være positivt, bedre dybde og mindre strøm i området? Eller er det ikke noe problem sånn som det er nå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Det er neppe noen ulempe å åpne opp jeteen, men det er nok en kost/nyttevurdering som bør tas der. For det vil jo koste en del.

Åpne Jeteen var allerede på programmet for noen år siden, kom an på hvor mye skipstrafikken  økte de neste åra.

Det var en snakk om hvor mye  båt  det var forsvarlig å sende gjennom Drøbaksundet,   trafikken  sydover ble separerte enten  bak Håøya eller Orsksrsborg  og ut Jeteen.  Plusser og minuser  i begge forslag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

bliss X skrev 5 minutter siden:

Det er mine observasjoner. Før hadde vi blåskjell tang og fisk men nå er det dødt.

Mine også.

Vi plukket bøttevis med blåskjell på svabergene og hadde flere blåskjellag på sommeren. Det var svarte tepper med yngel på svabergene som delvis ble vasket av på vinteren, men festet seg lenger ned.

Dette er helt borte.

Fiske etter torsk og sei er helt borte.

På fiskehandleren i Engelviken kunne du kjøpe levende torsk fra kum som ble slaktet når du skulle kjøpe.

Det er helt borte.

Veldig trist egentlig, og litt skummelt at det er vanskelig å finne noen konkret årsak.

Selv om mange mener ditt og datt om lystbåter og septik eller høstpløying eller kommunale renseanlegg eller .......

Hilsen

Lurvetass

Her var det noe fornuftige innlegg og litt oppgulp. (finn deg en annen tråd Havarita, eller et annet forum, hvis intensjonene dine er å hakke løs på et problem bare for moro skyld)

Det er flere faktorer som spiller inn. Det er tre terskler for tre hovedbassenger fra Drøbaksundet og innover. Den første er til Vestfjorden, så Bærumsbassenget og Bunnefjorden. Men totalt sett så er det 9 bassenger fordelt på disse tre. Utfordringen er alle lagene med vann som går forskjellige veier. Det er forskjell i temperaturer, saltinnhold og oksygen. Å fjerne jeteen alene, hvis det skulle hjelpe, er nok for lite til å endre det til det bedre. Og det er et enormt arbeide å regne ut om det vil gi en positiv eller negativ effekt for fjorden videre innover.

Det er ikke kloakk fra renseanleggene som er problemet, men om renseanleggene renser ut nitrogen. Høyt nitrogennivå gjør at det dannes trådalger på sjøbunnen som kveler alt annet liv. Bekkelaget klarer vel å rense dette sånn 60% ish i snitt. Mye av problemet er overvann ved styrtregn. Da klarer de ikke å rense ut all nitrogenen, så dette vil gå rett ut. (Men grovkloakken som bæsjeklumper er stoppe, så vet dere det) Det snakkes også om å føre rør med renset kloakk til de de dype områdene i Bunnefjorden. Utregninger har vist att dette vil gi stor effekt med 1000 liter i sekundet. Men da må det først bli renset nær 100%.

Fra Drøbak og ned mot Hvaler, her er det mye tilsig fra landbruk, industri og renseanlegg som ikke fjerner nitrogen som er problemet. For at dette skal tas med, så må man tenke "indirekte miljøforurensning og miljøpolitikk". At du med fritidsbåt tømmer septik i fjorden, ja det er "direkte miljøpolitikk". Så neste gang du hører MDG gå løs på oss som forbrukere, ja så er direkte miljøpolitikk. Skjønne det de som kan.

Jeg har ikke vært noe særlig glad i nordavind i Oslo, da det ofte blir kastevind fra alle kanter, samt at temperaturen synker. Men det har enorm positiv effekt for Oslofjorden. Det øverste vannlaget blir sendt utover fjorden, noe som tilfører mye friskt vann i de nederste lagene. Pga fjordens utforming, så tar det lang tid å få byttet ut vannet, så lange perioder med nordavind er det mest effektive for tilsig av friskt vann.

NB: har skrevet ut i fra hukommelsen, så det er ikke sikkert at alle tall etc er helt korrekt. Men googler man problemet så er det mye interessant materiale der ute, mye mer enn det jeg har beskrevet her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...