Jump to content

Oslofjorden syk - hjelper det å åpne sjeteen?

quantumduck

Recommended Posts

Ref https://www.dagbladet.no/meninger/var-kjaere-oslofjord-er-syk/74151158. Et av tiltakene som nevnes er å fjerne sjeteen i Drøbaksundet. Men hvor mye hjelper det? Antar at utskiftningen av vannet innenfor Drøbak stort sett er drevet av tidevannet. Jeg tenker at den mengden tidevann som skal renne gjennom Drøbaksundet på vei inn og ut er den samme med eller uten sjeteen, og at denne egentlig ikke hindrer vannmassene i noe særlig grad. Ellers ville vel tidevannsstrømmen vært betydelig sterkere? Var det en målbar forskjell på vannstanden på inn og utsiden av sjeteen så ville det vært en klar indikator på at det var et potensiale her. 

Tidevannsstrømmen som presses gjennom åpningen i jeteen på Hurumsiden kan nå over 2-3 knop, godt over den vanlige strømmen i Drøbaksundet. Det tyder på at jeteen blokkerer endel vann.

Jeteen ligger mellom 0,5 og 1,5 meter under vannet, og den ble bygget for å tvinge krigsskip forbi østsiden av Oscarsborg. Den risikoen har vel blitt dramatisk redusert etter andre verdenskrig, så man kan kanske si at jeteen har utspilt sin rolle og kan fjernes. Om ikke annet kunne man fjernet toppen av jeteen og økt dybden noe for å øke vanngjennomstrømningen. Selv om man bare går til 5-6 meters dybde burde det øke gjennomstrømningen, mens større båter fremdeles tvinges på østsiden av borgen så forsvarsevnen ikke svekkes nevneverdig.

Men nå er det også sånn at Drøbaksundet er en naturlig terskel, og også på østsiden av Småskjær er det en slags naturlig mur under vann. Det er lett å se dette på et sjøkart:

B00296FD-A791-40E8-8B94-B40156D11505.jpeg.65a815e7e135e2fa5600df2965d528d9.jpeg

Selv om dybden her er betraktelig dypere enn på vestsiden av Småskjær så er det en naturlig forhøyning på tvers av fjorden hvor dybden varierer fra ca 5 til 20 meter, mens det både på nord- og sørsiden er over 70 meter dypt. Dette er det mye vanskeligere å gjøre noe med, hvis noen skulle ønske det.

Som @Lykken1 skriver så er kanskje det beste å slutte å slippe så mye dritt rett i sjøen. Og da tenker jeg ikke spesifikt på båtfolkets utslipp, men heller på overvann fra renseanlegg og avrenning fra jordbruket.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

andersb skrev Just now:

det med at maasse kloakk renner ut hver gang det regner virker veldig wtf, har jo skjedd i alle år. 

Jeg er redd det koster for mye å dimensjonere renseanleggene etter toppene, og dermed får man de mer eller mindre regelmessige overflyt-situasjonene. Omtrent som at man ikke dimensjonerer veier etter rushtidstrafikken - det lønner seg ikke - og resultatet er rushtid og kø.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

For snart 35 år siden var jeg med på et fullskalaprosjekt her vest.

En poll med en terskel ytterst var omtrent "død" fra 3-4 meter og nedover.

Fra 15 og helt ned var det bare børstemark som levde i "slammet". 

Flo og fjære fungerte som en ostehøvel kun på de øverste meterne. 

Vi la et stort plastrør fra en elv ned til det dypeste punktet.

Mye av ferskvannet ble så ledet til bunns for å stige opp og det ble bevegelser i vannlagene.

Flo og fjære tilførte nytt oksygensrikt vann.

Det begynte det å skje noe.

Året etter dykket vi på nytt og det var liv med fisk og skalldyr.

Helt ned på bunnen.

Teiner og garn kunne brukes igjen.

Har blitt montert andre plasser her vest med godt resulat.

Fordelen er hvis det dukker opp ny teknologi etc. senere kan plastrørene fjernes.

Da finnes det ikke et eneste spor etter oss.

Vi endret ikke noe natur, vi bare hjalp naturen litt.

Redigert av Gudrun (see edit history)

I sommer var vi bortskjemt med opptil 25 grader enkelte steder i Oslofjorden på kvelden. Vannet var da ikke spesielt klart. 
Etter et par dager med vind sank temperaturen 1,5-2 grader og vannet ble vesentlig klarere. 
Ved vanlig Flo/fjære tror jeg vannet som ligger lengre ned ikke sirkulerer like godt som ved uvær pga grunnen i Drøbak. 

Popeye70 skrev 1 time siden:

Jeg er redd det koster for mye å dimensjonere renseanleggene etter toppene, og dermed får man de mer eller mindre regelmessige overflyt-situasjonene. Omtrent som at man ikke dimensjonerer veier etter rushtidstrafikken - det lønner seg ikke - og resultatet er rushtid og kø.

Det pågår vel et kontinuerlig arbeid både i Oslo og de andre tettstedene og byene langs fjorden med å skille overvann og avløpsvann. Jeg antar det er for å bl. a. å unngå at kloakk går i fjorden ved store nedbørsmengder. 

jeg kan ikke skjønne at det vil hjelpe. For det første vil tidevannsmengden som utveksles være like stor med eller uten jeteen. Videre snakker vi ikke om en terskelfjord der dybden ved Drøbak forhindrer at vannmassene i dypere lag skiftes ut. Som seiler i vestfjorden kan jeg underskrive på at det er stor bevegelse i vannet der også, for ikke å snakke om på østsiden av Håøya. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ingen ekspert på dette, men synes det virker logisk at du vil få mindre utskiftning i de lavere vannmassene dersom vannet må over en terskel. Det varme toppvannet vil da byttes ut langt hyppigere enn det kalde og tunge vannet som ligger under terskelen. Som noen tidligere har nevn burde vi fint kunne fjerne sjeteen mellom småskjær og hurum om det vil hjeple på sirkulasjonen i de dypere vannsjiktene. Dette vil i alle fall øke sirkulasjonen på vestsiden av Håøya, og det har lenge vært kjent at denne delen av fjorden har vært oksygenfattig.

Code0 skrev 7 minutter siden:

Hvis tidevannet går innover fire timer, så kommer det mer inn. Nok vann å ta av.

Det er altså bare å "fylle på"? Hvis det er målbart som @tilplan skriver er det et potensiale. I motsatt fall vil vel bare tidevansstrømmen stanse tidligere hvis det åpnes for mer gjennomstrømning? Omtrent som @Framtia skriver.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Kan godt tenkes at en dypere vannsøyle som bevegde seg ville skapt mer utskifting på dypet, selv om totale vannmengder ikke er forskjellig. Men det vet jeg lite om.

Vi har tidligere diskutert septik, og ikke for å ta det opp igjen, men Jon Hustad hevder i denne gode podcasten at ti minutter med hardt regn rundt Oslo forurenser fjorden mer enn alle båtene som tømmer septik ila et år. Det kan vel stemme.

Viser litt av utfordringen, er mye å ta tak i rundt Oslo.

Høres jo ut som det kan være en fin løsning og noe konkret man kan gjøre.

Men det er alltid et men.

Nå er fjorden like død på utsiden og helt ut mot Hvaler. Så at et vann som er like skadet kan hjelpe et annet som også er skadet?

Vel? Det har jeg ingen tro på.

Det må nok finnes en annen løsning. Og der må det forskes på bred front. Ikke bare på torsk. Man må se på mekanismene på en mye mer sammenhengende måte. 

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...