Jump to content

Oslofjorden syk - hjelper det å åpne sjeteen?

quantumduck

Recommended Posts

I Danmark har de mye sand, så at de har hentet stein fra sjøen er kanskje naturlig. Men som du påpeker så var det ikke så lurt. Her oppe i steinrøysa Norge har vi mye fjell og stein, og mange infrastrukturprosjekter (vei og jernbane) genererer mye sprengstein. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er mer fokus på å bruke slik sprengstein for å bygge opp biotoper for torsken og hummeren i Oslofjorden. 

@Komodo, jeg tror vi må få MDG til å kjempe for mer veibygging slik at vi får mer sprengestein til å bygge slike kunstige skjulesteder i Oslofjorden!

(Ironi, i fare for å avspore tråden.)

Jeg liker ideen om slike "sprengestein områder).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

:lol:

Det har også vært snakk om at det skal gjennomføres en enorm mudring inn til Borg Havn Øra, i Fredrikstad. Det dreier seg om hele løpet fra innseilingen av Løperen mellom Asmaløy/Kirkeøy. I den forbindelse er planen å sprenge vekk store mengder stein fra enkelte grunner. I artikler om dette i lokalavisen har jeg flere ganger skrevet kommentarer og forelslått at sprengsteinen dumpes i spesielle områder for å skape kunstige biotoper for diverse arter i havet. Fra før vet jeg for eksempel at det med sikkerhet er vesentlig mer torsk i Løperen enn det er utenfor. 

Grand Banks jr skrev 10 minutter siden:

Jeg liker ideen om slike "sprengestein områder).

Ideen er allerede velprøvd. Nordsjøen er full av slike lokasjoner for å beskytte installasjoner på bunnen.

Gode fiskelokasjoner alle sammen.

Bare å fylle stein tvers over hele Oslofjorden. ? og legg den nye motorveien på toppen, så har man 2 gode miljøtiltak i ett?.

Komodo skrev On 31.8.2021 at 23.16:

Ja, noen lyspunkter er det, så det er ikke helt svart. Innlegget var mest ment som en motvekt til det man leser i media stadig vekk nå om at alt liv i Oslofjorden er helt dødt. Men noe er galt, det er helt sikkert. Fraværet av blåskjell og torsk er eksempler som også har blitt diskutert i flere andre tråder.

Leste nylig en artikkel om hvordan diverse alger blomstrer opp når det blir forhøyede verdier av nitrogen i vannet.

Det der er helt unormalt for Onsøylandet. Er oppvokst der, og har aldri sett mer enn en sel om gangen i de områdene. 

Vet ikke om det bare er meg, men jeg synes det er veldig lite morild i vannet for tiden. Og ikke bare i år. Husker litt tilbake i tid, når man pumpet i dassen, så lyste det jo opp i skåla hvis man ikke hadde noe særlig lys i rommet. Nå er det ingenting lenger. Man så dette tydelig når det ble tidlig mørkt om høsten.

Komodo skrev On 30.9.2021 at 11.50:

Det har jeg ingen formening om. Men deponering av sprengstein i fjorden kan i alle fall være en bra ting på en måte. 

Sikkert bra å dumpe sprengstein. Men den må renskes først. Det ble dumpet en del Slik stein her rett syd for Moss for en tid tilbake. Og det endte med at det fløt opp masse sprengtråder på badestrendene i lang tid etterpå. Tror det fortsatt dukker opp ledninger på stranden av og til. Så denne dumpingen ble stoppet etter mye om og men.

• 3 måneder senere...

Jeg også tror at det er mat i fjorden. Synes innlegget om makrellen er bra. Det er helt sikkert flere faktorer som spiller inn, og det er viktig å få belyst saken skikkelig. Men det viser at det er liv i sjøen.

Som en liten kuriositet, ble det observert knølhval i Drøbaksundet for kort tid siden. Regner med at den også er her for å finne mat.

Havarita skrev On 16.1.2022 at 22.32:

Er det makrell, er det også mat for makrell, og mat for maten til makrell.

Nja. Nå har det jo vært et par år her hvor det har vært rapportert om ekstremt mager makrell uten mat i magen, og med mat i magen som ikke tilhører makrellens naturlige diett. F.eks. har det vært mye makrell som har stått helt nærme bunn, og hatt småkrabber i magen. Det tyder jo på at den naturlige åta (sild) er borte. Siden makrellen er en fisk som ikke er spesielt stedsbundet kan man jo lure på hvorfor den ikke forsvinner når maten forsvinner da. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...