Jump to content

Overskride vekt på opplagskrybbe med 30%?

victor

Recommended Posts

Jeg er ikke god på %? regning, men tror det er ca. slik.

Jeg må kjøpe nye krybber. Tenkte på disse fra Maritim

https://www.maritim.no/opplagskrybbe-mb-3500-akter

Men båten veier "på papiret" 2600kg.

Blir dette for risikabelt? Med to stk. totalt.

Jeg har ikke sett andre slike enkle bukker som tåler mer, men er det noen som evt. vet om gode alternativer.

Jeg kan godt snekre sånne skrå bukker selv, men tror det er en dårligere løsning og vet ikke hvilken vinkel de skal ha osv. 🤔

Til Saga 27.

victor skrev 40 minutter siden:

Hei. Ja det finnes jo mye robust stativer, og har sett på disse også. Forbant de med planende skrog men ser jo nå de kan bygges som man vil.

men jeg er primært ute etter noe selvjusterende og noe som tar minimalt plass på sommeren. Men takk for link, det kan se ut som jeg ikke har så mye annet valg.

Disse stativene tar minimalt med plass når man tar dem fra hverandre. Men er litt tyngre enn det du linket til. Jeg har selv brukt dette stativet til planende, halvplanende båt og snekke. Men selvjusterende er de ikke. Vet det finnes i stål som tåler mer tyngde, lurer på om det var Lambertseter Industrier som produserte dem. Men husker ikke i farta.

Skjer det noe og forsikringsselskapet ser du har underdimensjonerte støtter, så kan du se langt etter noe oppgjør. I heldigste fall en avkortning. Finnes ikke ett forsikringsselskap i verden som har lyst til å betale ut om de kan finne en grunn til å la være. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

De bukkene der så spinkle ut. Jeg hadde følt meg mye tryggere med trekantbukker i tre. Ikke er de vanskelige å lage heller. Jeg lagde mine demonterbare, så jeg kunne lagre dem på garasjeloftet når de ikke var i bruk. Jeg glemte dem igjen på en opplagsplass for 10 år siden, så jeg er usikker på om de fortsatt finnes. Har ikke båten oppe så ofte;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
victor skrev for 8 timer siden:

Men båten veier "på papiret" 2600kg.

Hvis det er på papiret så er det tørrvekt, uten vann og drivstoff og 20 år med oppsamlet ræl. Og tro meg, oppsamlet ræl har man. Gjerne mye mer enn man tror. 

Tipper totalvekten på din båt lett bikker 3000 kg, trolig enda mer. Så da er du minst 50% over.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...