Jump to content

Marsje i halvplan med helplanende båt?

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Vår Windy er en helplanende båt med et skrog som takler sjø utrolig godt, og er tørr og trygg stort sett uansett hva jeg kaster den ut i. 

Men, at båten takler mye sjø, betyr ikke at dette nødvendigvis er veldig behagelig for alle om bord. 

Gikk fra Risør til Langesund i sommer med 1,5-3 m dønning inn bakfra, og noe skvalpesjø på toppen. Lite andre (motor)båter i leia den ettermiddagen, men båten håndterte dette veldig greit. Jeg holdt 22 knop og da fungerer skroget godt, men det er klart at det hopper og rister mer enn det som er behagelig. Det gikk greit for alle ombord, men vi var glade det ikke vart mer enn en liten time, fordi det er slitsomt i lengden. (Det vil si, ungene synes jo dette bare er stas)

Tidligere på turen gikk vi motsatt vei med sjø midt i mot, men da mindre sjø (ca 1 meter). Gikk i følge med en Baltic som holdt 16-17 knop. Vi la oss i 21-22 knop. Helt udramatisk for oss og ikke en dråpe på vindskjermen, men igjen, det blir jo noe hopp og sprett i den farten. Balticen stampet seg fram i halvplan med sjøsprøt over hele båten omtrent, men jeg tror likevel de ombord der hadde en mer behagelig reise enn vi hadde i vår båt.

Jeg har forsøkt å gå i 7-8 knop i slik sjø med båten vår, men da ruller det jo noe hinsides. 

Etter sommerens tur har jeg derfor tenkt: 

Hva om jeg legger båten vår i 15 knop under slike forhold, det vil si rett under planingsterskel, med bauen i været og bare brøyter oss fram?  
Skroget vårt er spisst framme, så den bør kunne bryte greit gjennom bølger og kav. 

For meg føles det veldig "naturstridig" å gå slik med en planende båt, men er det "galt" eller skummelt på noe vis? Blir belastning på motor og drev for høy?
Og hvordan bør man bruke trimflaps og trim av drevet under slik gange?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

helt OK å gå i halvplan i mye sjø. Men sjekk med motorene dine om de synes det er OK. En del KAD motorer liker ikke å ligge i turtallet der kompressoren er aktiv over lang tid.

Drev - tilt litt inn - men ikke maks - det kan slite ekstra på krysset å gå lenge med drevet helt tiltet inn. Trimplan - bruk de tlil å senke baugen så mye som du vil.

Takk for svar og tips @Bitteliten.

Har VP41 i båten, så ingen kompressor å ta hensyn til. I den farten jeg tenker på, ligger jeg på ca 2800-3000 omdreininger, og turbo lader godt. Økonomisk gange blir det helt sikkert ikke :giggle:
Motoren vil jo bli gående med en viss helning bakover, man risikerer ikke for mye skvalping av olje opp under bakerste stempel/råde? 

Med den farten du beskriver er det for min del del der jeg bruker mest drivstoff. Kanskje 2-3 ganger mer enn over og under den farten. 

Drevene skal jeg ikke uttale meg om selv, men i den siste "drev" tråden, var et av tipsene for langt drev-liv at man skulle gå jevnt men raskt opp i plan. 

Jeg har selv gått i denne farten over Sletta og Boknafjorden i sommer, da la jeg meg bak en halv-planer i 14kn som brøytet sjøen. Da ble det mye drivstoff overbord, men mer behagelig ombord. :-) 

Når jeg gikk Jæren og Lista på samme turen ble det planfart, da familien tok bussen og værvinduet ikke var så langt, og tanken ikke stor nok. Noen luftige svev og noe sjø på dekk, men gikk for det meste bra.

Kanalkapteinen skrev 7 minutter siden:

Takk for svar og tips @Bitteliten.

Har VP41 i båten, så ingen kompressor å ta hensyn til. I den farten jeg tenker på, ligger jeg på ca 2800-3000 omdreininger, og turbo lader godt. Økonomisk gange blir det helt sikkert ikke :giggle:
Motoren vil jo bli gående med en viss helning bakover, man risikerer ikke for mye skvalping av olje opp under bakerste stempel/råde? 

Jeg har aldri over midt på peilepinnen på mine motorer.

Nå heller motoren min mye mer sideveis enn i lengderetning etter at jeg gikk over til seilbåt :wink:  - men jeg gikk nå i halvplan ved behov med motorbåter i nesten 20 år - og det gikk bra det. Alt fra Mercruiser 1,7 DTI til 4 båter med D4/D6 av ulikt slag.

Tenker at når det er fine forhold, så får man heller tenke på fart/forbruk og legge dette slik at man får best utnyttet hver dråpe. 

Er det dårlig vær og man må gå, så bør heller den farten som gir best (les: mest behagelig) bevegelse i båten ha rangen for sine medpassasjerer sin skyld. Kjedelig å få matrosene demotivert for å ligge i forbruksoptimal fart kontra optimal fart i forhold til føre tenker jeg.

Mvh

Tor Arild

Takk for gode svar?
Har heldigvis et veldig sjødyktig mannskap, bortsett fra skipshunden som kryper så langt inn i stikkøya som mulig i litt rufsete sjø. 
Da blir det å prøve litt halvplaning neste sesong når forholdene ligger til rette for det. Så får heller dieselforbruket tas hensyn til under roligere forhold ?

Har du testet hvor langt ned du kan komme i planefart med fulle flaps og evt drev tiltet ned for ekstra løft. Om du klarer ned mot 14-15 knop er det beste måten å forsere kvapsesjø på synes jeg. Båten er fremdeles ‘stiv’ og kan manøvreres i bølgene. Kniper det hjelper det også å kjøre bølgene med pådrag litt ned rett før bølgetopp og full pinne for å løfte baug rett før du lander i bølgedalen. En liten sving på rattet over bølgetoppene tar også litt løft ut av baugen. Men hver båt må ‘læres’. 

Husk også på at mange båter kan holde seg i plan i lavere hastigheter enn hva som trengs for å få dem opp i plan. Det er verdt forsøket å gi på og få båten opp i plan, og så se hvor lav fart du kan få båten til å plane i ved hjelp av fulle (eller nesten fulle) flaps og litt drevtrim.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Kenneth 81 skrev for 2 timer siden:

Husk også på at mange båter kan holde seg i plan i lavere hastigheter enn hva som trengs for å få dem opp i plan. Det er verdt forsøket å gi på og få båten opp i plan, og så se hvor lav fart du kan få båten til å plane i ved hjelp av fulle (eller nesten fulle) flaps og litt drevtrim.

Var akkurat dette jeg mente men var sikkert litt dårlig forklart. Forrige båt kunne jeg holde i plan ned til 10 knop med fulle flaps, men måtte opp i plan først. Suverent for å komme seg behagelig fram når det frisker litt på.

Fantino skrev for 7 timer siden:

Var akkurat dette jeg mente men var sikkert litt dårlig forklart. Forrige båt kunne jeg holde i plan ned til 10 knop med fulle flaps, men måtte opp i plan først. Suverent for å komme seg behagelig fram når det frisker litt på.

Tror nok heller jeg leste litt for fort enn at det var dårlig forklart, men skader jo ikke å gjenta en god ting :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Takk for mange gode innspill og tips! 
Skal testes ut i åpen sjø neste sesong, det er begrensa hvor stor sjøgangen blir her oppe i kanalen :giggle:

Har vel tidligere holdt båten i plan ned til rundt 17 knop, men da uten bruk av flaps, kun drevtilt. Har også lekt med tanken om å montere dropfins på flaps for å få større effekt av disse, mange opplever å kunne holde båten i plan i flere knop lavere fart enn før. 
Det var forøvrig overraskende hvor stor effekt som kreves for å holde båten i plan opp de største dønningene bakfra i sommer, når båten var skikkelig ferielasta. «Gassen» måtte nesten legges helt fram for å holde koken opp over toppen, og gps viste godt og vel 6 knop fartsøkning når man var på vei ned i neste bølgedal.

Mye ratting for å få gode vinkler i ulike bølgefaser. Moro, men slitsomt i lengden ? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...