Jump to content

Scand Baltic 230hk 85-mod. - godt kjøp?


Splitteminebrams

Recommended Posts

Hei

 

Vi skal oppgradere til Scand Baltic, men vi er relativt ferske som båteiere. Er det noen som kan si om denne båten er et ok kjøp? Motoren er jo gammel, men ellers virker det å ha blitt gjort en del. Hva bør vi være obs på her?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=227399720&showContactInfo=true

 

(Ja, annonsen er utgått... Vi er trege i avtrekkeren)

 

Takknemlig for innspill!

Link to post

Virker som en god båt og godt utstyrt. 

 

TAMD43 motoren er kjent som en god motor. 230 hk er rett størrelse i Baltic. Mange har vel 158 hk og 165 hk. Selv 200 er litt snaut. 

 

Ventiler skal justeres relativt ofte på dem mener jeg. Husker ikke helt sikkert men lurer på om det er hver 200 timer. Bra det er gjort. 

 

Motor har også påmontert bryter for kompressor, og det er bra, for da kan man skru av kompressor når man vil ligge i turtall der den vanligvis kopler inn (når man ikke vil opp i plan men ligge i mellomfart  )

 

Eksosbend og turbo ser bra ut. Det er typiske deler som må byttes.

 

Den har baugpropell og hell truster, og virker generelt ok holdt. 

 

Stort sett fikk jeg et godt inntrykk av annonsen. 

 

Det at annonsen har utgått gir vel rom for å legge inn bud lavere enn antydning?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg har også Baltic men fra 98 med 241 hester. Jeg synes motoren min er plenty stor nok. Jeg synes båten du lenker til virker som et bra kjøp dersom prisen ligger rundt det du har tenkt å bruke. Nyere modeller har mye større motor og kan marsjere i 18 -22+ knop men etter 4 år med Baltic har jeg sjelden sett en Baltic som holder mer en ca 18 til 10 knop. Skroget er ikke designet til å hel planere uansett hvor stor motor.

 

Det er en fin norsk gruppe på FB som heter "Scand Baltic 29 boats" der man kan får mye bra tips og hjelp.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Det der er min gamle båt.....

 

Solgte den for 3 år siden er det vel blitt nå. Hadde den i 6 år, var kjempefornøyd. Som beskrevet er mye gjort og byssa har jeg bygd om slik beskrevet etc. Priser på Baltic varierer veldig mye, jeg fikk en god pris fordi motor var av kurant type og godt vedlikeholdt og mye bra løsninger ellers. 

 

Hvordan nåværende eier har behandlet den og tatt av service vet jeg dog ikke.

Link to post

@Splitteminebrams, her har du jo mulighet til å sjekke med @Gabi om båten. Gabi har jo ikke lenger interesse av å selge den, og vet nok det som er viktig å vite om den. (Bortsett fra siste 3 års service og brukshistorikk.)

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg hadde en 2004 Baltic HT med Yanmar 290. Var kjempefornøyd med den motoriseringen.  Som nevnt over, så er aksling trukket lenger akterover, samt at rorfeste er montert utenpå hekken. Er i tillegg en kraftig flyndre foran propellanlegg som beskytter mot ev lettere grunnstøting. Den jeg hadde var også utstyrt med hekk og baugthruster. Sats på Yanmar290, krefter i massevis til den båten359236386_Naledi170412.jpg.e50d9692c57a51e442e28164e39f0faf.jpg.

 

 

 

Link to post

Hvis man finner en Baltic med Yanmar 290 til 300.000 så hadde det vært en reell sak. Men de ligger på rundt 700.000 så langt jeg har sett. 

 

Baltic med 43 motor er ok det når budsjettet er ca 300.000 (mitt budsjett er lavere enn det per nå, men neste steg er nok Baltic til ca 300.000. Og da hadde denne vært aktuell.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Takk for innspill alle sammen!

 

Vi har forsåvidt et ganske romslig budsjett, og vi har sett på både nyere (3 kabiner) og eldre type. Men vi foretrekker løsningen med to stikkøyer og rundsitter foran, da slipper vi at ungene krangler om hvem som skal få forcabinen og hvem som må ligge i stikkøya :giggle:  Tenker også at den store sofaen er et fint sted å sitte og spille brettspill på vår/høstkvelder. Ideelt sett ville vi hatt en nyere båt med rundsitter og 2 stikkabiner, men det har jeg ikke sett enda. Vi er i tvil om vi skal vente med å kjøpe til våren, hvor utvalget kanskje er større. 

 

@Gabi- har motoren vært overhalt i ditt eie, eller kun "vanlig" vedlikehold? Ser du for deg noen fallgruver her? 

 

 

Link to post

Båten du linker til ser jo grei ut og er sikkert godt vedlikeholdt og godt oppgradert. Likevel vil den for alltid være en 1985 modell. Så er det jo klart at alt det utstyret den har veier opp, men om noen år, når dette også blir litt eldre, så vil det ha liten verdi. 

 

Men så spørs det hva de er villige til å selge for. Jeg tror du kan få Balticer fra 2000-tallet for + - 500K. Da vil du for alltid ha en båt som er 15 år nyere. Jeg tror det vil lønne seg å gå for noe sånt. 

Link to post
Splitteminebrams skrev for 9 timer siden:

@Gabi- har motoren vært overhalt i ditt eie, eller kun "vanlig" vedlikehold? Ser du for deg noen fallgruver her? 

 

Ikke overhalt nei. Fikk kommentar fra verksted engang som gjorde skifte av reimer at det var sjelden han kjente så god kompresjon, sånden var da iallefall i god stand! Den gang tok jeg all service selv unntatt reimskift og ventiljustering, det gjorde Volvo Penta verksted. 

 

Vi tøffet stort sett mellom 14-17 knop. Ser at flere mener man bør høyere men jeg er ikke enig i det på denne 1985-modellen. Mulig de nyere trenger det for å gå pent pga endrede propell/aksel/ror-opplegg. 

 

Det beste er å ta en befaring. Jeg var inne i en gammel Baltic en gang som så helt fantastisk flott ut innvendig, det er mange som la mange timer i Balticen sin. Rekordprisen var vel 500' elns for en 1985-model...men den var helt utrolig fin inni, som du sjeldent finner i andre båter da denne var skikkelig skreddersøm.

 

Vi har et vennepar som hadde en nyere Baltic som var veldig fornøyd med den. Men det er en annen layout og høyere pris. Kommer bare an på hva slags stil man liker og hva man ønsker å legge i av penger. Men en feks 2007-model Baltic er da over 20 år nyere enn en 1985-model så mange ting kan være bedre og penere på de nye. Men salongen nede med rundsitter og to separate senger var gull verdt når vi hadde 2 barn....og når de ble større satt de i sofaen og spilte på mobilen og hadde et helt rom for seg selv mens vi voksne kunne sove i fred og ro i andre enden av båten eller sitte oppe i sofaen!

 

Ta en titt på en ny og en gammel model er sikkert uansett greit så får man et bedre inntrykk av fordeler og ulemper ved begge årsmodellene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...