Jump to content

Yanmar 230 Hk Type: 4LHA-SPT: Startmotor virker dårlig

Knutebåt

Recommended Posts

Hei,

Jeg har problemer med startmotoren på min Yanmar innenbordsmotor. Når jeg trykker på selvstarteren slår den ut og inn i rasende fart (som et maskingevær) før den plutselig tar tak og motoren starter. Jeg må gjerne gjøre flere forsøk og det høres ikke bra ut. Det er vel en elektromagnet som skal skyve drevet fra startmotoren inn i tannkransen på motorens svinghjul, men som av en eller annen grunn ikke klarer det og skyves tilbake av en fjær? Jeg regner med at startmotoren må demonteres, men den har jo en nesten håpløs plassering i det trange motorrommet mitt, (under dørken med 10-15 cm klaring mot veggen). Er det noen som har et godt råd her, eller har liknende erfaring?

20210906_212618.jpg

Hei, jeg har byttet denne i samme motorrom. Varmeveksler over, må så klart demonteres, men den sitter enkelt festet i et par bolter, ellers må slangeklemmene til saltvanns og ferkvannskretsen av. Drenér den røde frostvæska først, så slipper du mye søl. Det er lett å demontere starteren som er festet med 2 bolter, men utfordringen er påmontering av ny. Her brukte jeg en bagasjestropp som holdt vekta når de 2 boltene skulle på plass igjen. 2 bagasjestropper hadde gjort det enda enklere.

Jeg lagde tråd med denne jobben, men finner den ikke igjen. Noen som kan hjelpe med å finne ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Knutebåt skrev 48 minutter siden:

Fabelaktig - tusen takk! Vet du om noen som overhaler, 

Det kan være verd å ta turen til Fredrikstad Vikleverksted, ligger ved Brannstasjonen like ved Fredrikstadbrua. Hvis du får fikset starteren er det godt mulig at den er av bedre kvalitet enn en uorginal byttestarter. 

En gang jeg hadde trøbbel med starteren, med dårlig innslag og tildels kun klikking, viste det seg at det var jord-ledningen mellom motor og batteri som hadde dårlig kontakt. En bolt som skulle strammes, så fungerte alt som normalt.

Kan være verdt å sjekke opp strømføring til- og fra starteren, hvis det ikke allerede er avklart. 

Precis som @Grimme Elling skriver - kontrollera strömförsörjningen först. Dvs mät spänningen in till startmotorn (motor-plus) under startförsök. 

Även om det fortfarande kan vara fel på själva startmotorn, är det exakt såhär det blir även när det är låg spänning till startmotorn under belastning (dålig kontakt, startbatteri som börjar bli dåligt, lågt CCA-värde på batteriet o.s.v.).

Det är mycket ström som skall gå igenom vid startögonblicket, så minsta lilla dåliga kontakt någonstans mellan batteri och startmotorn kan ge samma beteende.

Enklaste sättet att kontrollera om det är batteriet kan vara att lägga en startkabel mellan startbatteriets och förbrukarbankens pluspoler. Fungerar det då (med hela förbrukarbanken som "startbatteri") är det troligen batteriet som börjar bli dåligt.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

• 4 uker senere...

Hei, dette ser ut til å bli en lang historie. Jeg har sjekket strømtilførsel, kjøpt nytt startbatteri (som var dårlig) uten resultat og deretter demontert starteren og kjøpt en ny som jeg etter en god del strev fikk montert. Til min store skuffelse var ikke problemet løst, jeg fikk samme hakkende forsøk når jeg forsøkte å starte motoren. Jeg fikk deretter tips om at det kunne være startreleet som jeg finner beskrevet både i delekatalogen og verkstedshåndboka som jeg har lastet ned. Problemet er imidlertid at jeg ikke klarer å finne dette releet. Bildet øverst i denne tråden viser et rele øverst (montert på siden av motoren ved den røde ledningen), men dette er etter beskrivelsen releet for glødepluggene og ikke et startreleet. Bortsett fra dette finner jeg kun en liten grønn boks (størrelse som en sigarettpakke), men her går det 7-8 tynne ledninger inn som ikke passer med et startrele, her bør det være to tynne ledninger inn og to tykkere ut. Er det noen som kan si noe om dette?

Og om jeg må gi opp: Er det noen som kjenner til et bra Yanmar-verksted. Båten ligger nå på land på Skøyen i Oslo.

Da ville jeg spurt om bistand fra LaSa 24126880, eller Høiden i Moss 69265868. Ikke bruk mer tid på feilsøking på egenhånd uten kompetanse. Ikke kjøp masse deler på missanke heller. Betal heller en kyndig for å finne problemet. Kan jo være bare en dårlig jordingskabel eller defekt Stop-rele, eller annen bagatell..

Releet er montert under diselpumpa, på motsatt side av startmotoren. Har hatt samme feil. Var brudd i ledning til releet. Var knekt av ved klammeret som holder ledningen. Feilen var periodisk til å begynne med. Loddet på ny ledning og alt i orden.

• 2 uker senere...

Hei igjen, jeg fant faktisk releet, som du sier, under dieselpumpa! Jeg kortsluttet det med et skrujern (mens jeg lå oppå motoren) og motoren startet øyeblikkelig, så det var altså releet som var roten til alt ondt. Nå er nytt rele innkjøpt og byttet og alt fungerer som det skal. Ja, ja, som en skikkelig amatør fant jeg ut av det til slutt etter mye bortkastet arbeid og unødvendige kostnader. Men nå har jeg i alle fall en ny startmotor (og en pent brukt til salgs), nytt relee og motor som starter. Uansett takk for hjelp, innspill og gode råd. 

Bra at du fant problemet. Du hadde sansynligvis ikke trengt å bytte releet. Der er den tynne ledningen som knekker av ved klammeret. Er bare å skru ut klammeret og lodde på ledningen på nytt. Har fikset dette på min egen båt og en kammerat sin båt. Eneste problemet jeg har hatt med denne motoren de 16 årene jeg har hatt den.

Redigert av Starbord (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...