Jump to content

"Over Atlanteren" Tv serie på tv norge


njal

Recommended Posts

Var så heldig en gang å få være med en tilsvarende type båt, fra Stavern til Bergen. Der ombord var det påbudt med bruk av vest og sikkerhetsline så lenge man var på dekk/cocpit. På nattevakt med bare 2 i cocpit, var sikkerhetslinen alltid festet. En god regel som ble videreført til min egen lille seilbåt, som stort sett ble seilt solo. Men uansett, programmet fenger. Artig å se hvordan psyken forandrer seg etter flere dager i havet. Vil tro det er en spesiell følelse å være midt i Atlanteren, og vite at man fortsatt har en uke eller to igjen før man ser land.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Har sett de to første episodene nå, og har vel ikke blitt helfrelst ennå... Reagerte også på manglende vestbruk.

Har dog aldri hørt om den yngste av kjendisene, hun må vel være en C-kjendis i så fall, men hun var ganske sjarmerende da, med sjøsyke og positivitet!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 9/11/2021 at 8:18 PM, S/Y Emma said:

Det er nok ikke så vanlig å bruke som man skulle tro utpå der... Det er en ganske lang distanse, det er delvis ganske varmt, og når været er stabilt er det rimelig trygt å sitte i cockpit (og fremme på dekk på så store båter). Når det er flere ute samtidig, merker man om noen faller over bord. Det er uansett viktigere å bruke sikkerhetsline enn flytevest (når det er nødvendig). Det er uansett et personlig valg, eventuelt skipperens egne regler.

Hadde jeg hatt ansvaret for folk som var uerfarne/aldri vært på havet før hadde jeg ikke tillat uten vest på dekk. Hva som er vanlig for erfarne seilere er noe helt annet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Barbaria said:

Ta en titt på episode 3 på den Svenske utgaven så ser du hvor enkelt det er å finne igjen noe som går overbord på dagtid selv i pent vær på havet.
Det gikk opp et lys for noen og enhver ombord etter den episoden.  

 

Jeg har selv tjenestegjort i Marinen og vært med på utallige MOB øvelser, selv i fint vær er det en utfordring. Hos oss tok det 2,5 min å stanse i 30 knop. om ikke utkikk var "på" så gikk minuttene veldig fort!  Jeg skjønner jo at seilere stort sett er erfarene og tenker sikkerhet selv om de ikke har på seg vest, og at sjøen på Finnmarkskysten er kjøligere enn Karibia. I marinen brukte vi vest på dekk, helt naturlig for min del.  Ville følt jeg manglet noe midt ute på havet om jeg var på dekk i en seilbåt midt ute på havet! 30/80/120 fot er ikke avgjørende for meg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Se an situasjonen.

 

Vi har regel om at man bruker sikkerhetsline når man er fremme på dekk ute på havet og det er mye sjø. Det er forbudt å gå frem på dekk når man er alene på vakt.

I cockpit gjør folk som de vil. Det skal mye til å ramle helt ut av cockpit når det ikke er uvær. Jeg foretrekker at kona bruker sikkerhetsline når hun sitter alene på nattevakt, men når været er fint og det er smooth sailing er det ikke så viktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...