Jump to content

Regjeringen innfører krav om høyhastighetsbevis på sjøen

Popeye70

Recommended Posts

"Sjøfartsdirektoratet ønsket opprinnelig grensen satt til 35 knop. En enstemmig næringskomite gikk derimot inn for 50 knop.

– Hadde vi satt grensen lavere så hadde nok mange stusset. Men når man er over 50 knop så er det en så høy hastighet, at det er rimelig at vi skal kreve litt ekstra."

Ein kan sjølvsagt diskutere kor grensa bør gå, og om regelen skal ha tilbakevirkende kraft på erfarne båtførere eller berre gjelde for unge og uerfarne. Men å kreve ein ekstra kompetanse for å kjøre veldig fort på sjøen syns eg er fornuftig. Økt fart betyr økte krefter i spel. Ein må reagere raskere og små feil kan få mykje konsekvenser enn i lavere fart.

Når det gjeldt bilkøyring har me jo fartsgrenser som regulerer kor fort me får køyre, ut frå kva som er vurdert som forsvarlig på den enkelte plass. På sjøen har me som kjent i mindre grad fartsgrenser, og det kviler eit større ansvar på den enkelte båtfører å vurdere kva som er forsvarlig fart. Då er det bra med økt kompetanse blant unge lovende. 

Nok et proforma vedtak basert på et oppdiktet "problem" som ikke lar seg kontrollere eller håndheves i praksis. Tror nok politiet også klør seg bak og lurer på hvordan man skal kontrollere og håndheve dette? Tenker da på eldre båter.

Må man på " båtilsynet" om det oppstår en konflikt? Kan politiet ta pant i båten ? Bevisbyrden skal jo ligge hos politiet.

Vestlandssong skrev 40 minutter siden:

"En enstemmig næringskomite gikk derimot inn for 50 knop.

– Hadde vi satt grensen lavere så hadde nok mange stusset. Men når man er over 50 knop så er det en så høy hastighet, at det er rimelig at vi skal kreve litt ekstra."

Hva har en næringskomité med sikkerhet på sjøen å gjøre? Noe jeg ikke har forstått om deres mandat?

Det er klart en næringsdrivende som selger båter ikke vil ha kompetansebevis. Går jo ut fra at salget av båter som krever "sertifikat" vio gå ned.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

ingen av båtene mine har gått fortere enn 49 på papiret... noen gang, fordi det er ca umulig å forsikre, og som andre påpeker, det er bare å ha andre propeller så går samme båten 45... eller 90 

med det sagt har jeg hatt flere løpsbåter + flere høyhastighetskurs, så jeg er ikke negativ til det, men 50 er ganske sakte egentlig, kunne sagt 60-70 om man faktisk mente høyhastighet, men masse folk klarer jo knapt navigere og følge med i 30-40, og de mister man jo. 

håper det ikke blir proforma kurs/opplæring slik båtførerprøven er i dag, det er jo rett og slett en vits. 

Jeg har tatt kurs med rs og kursholder som får det nå, og nivåforskjellen på de jeg tok kurs med var stoooooooooor, så stor at han måtte gripe inn flere ganger, og fler av de slet med å kjøre 28 tendern med 2x400 over 50-60 kontrollert, og 70+ var å glemme, vil de da ikke stå? vil de måtte ta ett utvidet kurs? det var én på kurset som fikk holde full gass med båten uten at instruktør grep inn. 

Redigert av andersb (see edit history)
Grand Banks jr skrev 23 minutter siden:

Hva har en næringskomité med sikkerhet på sjøen å gjøre? Noe jeg ikke har forstått om deres mandat?

Det er klart en næringsdrivende som selger båter ikke vil ha kompetansebevis. Går jo ut fra at salget av båter som krever "sertifikat" vio gå ned.

I følge saka som utklippet er henta frå er samtlige politiske parti, Redningsselskapet og båtbransjen einig om at dette er ein god idé. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nytt-batforerbevis-for-bater-raskere-en-50-knop-1.14991731

hanto1 skrev for 1 time siden:

Tror nok politiet også klør seg bak og lurer på hvordan man skal kontrollere og håndheve dette? Tenker da på eldre båter.

Eg kom over dette her ein dag. Sjøfartsdirektoratet anerkjenner i teksten at blant anna valg av propell har betydning for hastighet, og derfor ønskjer dei ein fysisk test av båten der dei sjekker faktisk topphastighet under gitte forutsetninger. Her står det litt om kva parameter dei tenker å legge inn i ein slik test. Ser for meg at det kan verte omfattende og dels komplisert å gjennomføre slike tester med desse parametera.

https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/utgatte-horinger/horing-om-krav-til-hoyhastighetsbevis-for-forer-av-fritidsbat-og-krav-til-automatisk-nodstopp/

andersb skrev 47 minutter siden:

for sikkerhetsmessig og sett fra ulykkesperspektiv vært en ikke greie. 

Dersom dette ikke løser noen eksisterende alvorlige problemer, ser jeg det som (enda et) overgrep mot næringsliv og enkeltpersoner. Og det sier jeg som selv ikke har noen interesse i fart på sjøen eller båtsalg . . .

Ser for meg en solid nedtur for dem som selger vannscootere og raske rib-er . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 5 minutter siden:

Dersom dette ikke løser noen eksisterende alvorlige problemer, ser jeg det som (enda et) overgrep mot næringsliv og enkeltpersoner. Og det sier jeg som selv ikke har noen interesse i fart på sjøen eller båtsalg . . .

Ja - Dersom det verkeleg stemmer at det ikkje eksisterer nokon samanheng mellom ulykker og høg fart på sjøen, så er eg einig i at tiltaket verkar overflødig.

De fleste utleie vannscooterne og spark etc som kjører rundt som neper går under 50 knop, så dette løser virkelig 0.  dette gjelder rib'er og.

Jeg tar uansett kurset fordi det alltid er gøy å kjøre mer rask båt sammen med pål ;) men mistenker at jeg som har hatt flere 3b og 3c båter og kjørt mye raskt, og faktisk kan kjøre båt ikke er helt den de er ute etter. 

Jeg håper bare kurset blir så omfattende at man faktisk lærer noe. 

tiltaket slik det står nå virker ekstremt meningsløst. 

Vestlandssong skrev 13 minutter siden:

Eg kom over dette her ein dag. Sjøfartsdirektoratet anerkjenner i teksten at blant anna valg av propell har betydning for hastighet, og derfor ønskjer dei ein fysisk test av båten der dei sjekker faktisk topphastighet under gitte forutsetninger. Her står det litt om kva parameter dei tenker å legge inn i ein slik test. Ser for meg at det kan verte omfattende og dels komplisert å gjennomføre slike tester med desse parametera.

https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/utgatte-horinger/horing-om-krav-til-hoyhastighetsbevis-for-forer-av-fritidsbat-og-krav-til-automatisk-nodstopp/

Her ser man at det allerde jobbes intenst med saken. Noen byråkrater har tydeligvis julaften nå og ser lyst på fremtiden. Dette gir uante mulighete fremover . . .

I det skrivet kommer det ikke frem noesomhelst som begrunner kravet om 50 knop. Man snakker bare generelt om at de fleste fatale kollisjonsulykker skjer ved høy hastighet. 20 - 30 knop og sånt. Det kunne jeg fortalt dem uten å forske mye eller ta betalt for det . . .

Ellers er det et spennende kapitel om test av båtens fartspotensiale. Dersom politiet ville teste båten min sånn ville jeg utbe meg skriftlig garanti for at de tar alt ansvar for mulige skader og følgeskader, spesielt maskinskader, og rydder opp etter seg etter å ha tømt båten for alt løst inventar og kalibret innholdet i tankene til foreskrevt nivå. De må også selv sørge for at septiktanken blir tømt på lovlig vis. Ellers er det jo veldig enkelt å skifte propell på de fleste båter . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

pacuare skrev for 18 timer siden:

Frykter kurset blir dårlig. Kommer akkurat unna kravet, men føler jeg mangler kompetanse til å kjøre nær 50 knop i dårlige forhold. Hadde jeg trodd at kurset ga meg noe tar jeg det gjerne. Teorien et jeg sikker på at blir helt meningsløs. 

Tja, jeg vet ikke helt det. Man kan jo starte med at man ikke skal gå fortere enn det forholdene tilsier.

Den gamle tommelfingerreglen at du ikke kan gå fortere enn at du kan stoppe på under halve distansen du har god sikt er nok noe mange kan ha godt av å lære :)

Ellers, bare tommel opp fra meg. Skulle gjerne ha satt grensen noe lavere.

Som mye annet så er nok dette en lov som innføres for å håndheves når det trengs. Altså, ser man uvettig kjøring kan man slå til hardere. De kommer neppe til å teste om ansvarlige folks båter har toppfart på 49 eller 51 knop :)

Ut i fra all tullkjøring man ser på fine dager, ser det ut til at det er stort behov for opplæring hvertfall fra 30kn, kanskje til og med fra 20kn. Synes danskenes løsning virket fornuftig.

Hvordan definerer du at du selv KAN kjøre båt @andersb?

På veien mener 3 av fire menn de er over gjennomsnittet gode sjåfører. Kun 3% mener de er under snittet, så å vurdere seg selv er antagelig en øvelse de færreste av oss mestrer.

Gullfisk skrev 26 minutter siden:

Ut i fra all tullkjøring man ser på fine dager, ser det ut til at det er stort behov for opplæring hvertfall fra 30kn, kanskje til og med fra 20kn. Synes danskenes løsning virket fornuftig.

Hvordan definerer du at du selv KAN kjøre båt @andersb?

På veien mener 3 av fire menn de er over gjennomsnittet gode sjåfører. Kun 3% mener de er under snittet, så å vurdere seg selv er antagelig en øvelse de færreste av oss mestrer.

Kan kjøre båt vil jeg definere som at jeg kan håndtere chinewalk i høy fart, jeg vet hvordan forskjellig lasting av båten vil gjøre at båten oppfører seg forskjellige, hvordan trim innvirker under forskjellige sjøforhold, ikke minst hvordan skrogform innvirker og hvordan noen båter kan kjøres og svinges med så fort du bare vil og tåler det, så går det skikkelig gærnt i andre.  Har jo også tatt flere kurs og fått feedback fra norges/verdensmestere som sier jeg kan kjøre ;) 

Når du sitter på med noen i noe som faktisk går litt fort, merker du veldig fort om personen er fersk på det eller ikke. 

@Cerberusflåsekommentar da jeg trolig har tatt mer kursing på båt og bil enn de fleste her i tråden, også på andre siden av bordet som instruktør. kombinerer du med at jeg faktisk har eid veldig mange raske båter og biler, samt innhyret som sjåfør for andre, så skal jeg faktisk skryte på meg mer skills enn menigmann. 

Plasseringene oppnådd i konkurranser jeg har deltatt i sier også at jeg ikke er helt fjern på det. 

Men det er fortsatt heilt uinteressant og irrelevant. Når man sitter skryter uhemmet  av egen uovertreffelighet og hvor flink man er til ditten eller datten og at dette gjelder nok ikke meg så sier vel det mest om mentaliteten til nettopp typen som gjør at dette nå blir en realitet. 

Motorsport kan man som kjent begynne med ganske tidlig og være så flink som en bare vil i den settingen men man har fortsatt ikkje lov å kjøre på veien før man har tatt førerkort. Og det er ikkje uten grunn. 

Vestlandssong skrev for 2 timer siden:

Ja - Dersom det verkeleg stemmer at det ikkje eksisterer nokon samanheng mellom ulykker og høg fart på sjøen, så er eg einig i at tiltaket verkar overflødig.

Det stemmer at det er en sammenheng mellom ulykker og høy fart på sjøen.

Bilder i avisa av båter som har kjørt på land, også dessverre med mest tragiske utfall, sier sitt. Slikt skjer ikke i 2 knop.

Uansett synes jeg det er helt greit at folk med mopedbevis ikke får kjøre trailer, (om noen skjønner hva jeg mener).

Jannmar skrev 5 minutter siden:

Det stemmer at det er en sammenheng mellom ulykker og høy fart på sjøen.

Bilder i avisa av båter som har kjørt på land, også dessverre med mest tragiske utfall, sier sitt. Slikt skjer ikke i 2 knop.

Uansett synes jeg det er helt greit at folk med mopedbevis ikke får kjøre trailer, (om noen skjønner hva jeg mener).

om det er alkohol i bildet skyldes nok ulykken det, ikke farten, høyhastighetsbevis gjør deg ikke skikket til å føre båt i 50 knop med promille. 

er vel egentlig bare Burud og goldfish 29'en der det trolig har vært noe fart å snakke om også, med promille? dvs 50+ 

Et førerkort / kompetansebevis viser  iallefall at en gitt del informasjon er inntatt og kvittert mottatt. At det sitter blir en annen sak. 

Tenker at dette er nok et resultat av frislippet på vannscooter. Det er heller få andre typer farkoster observert holde slik fart og manøvrerer på en såpass uforutsigbar måte så nære folk og land. Sjeldent man ser en diger rib kjøre så fort annet enn innover fjordane eller mot havet. Og like sjeldent en ser en vannscooter på åpent hav. 

Fordelen for myndighetene er nå heller opplagt da slike bevis kan inndras og nektes videre bruk og all skyld kan fordeles. Det har ikke noe med hva en kan eller ikkje av tekniske finesser.

Redigert av Cerberus (see edit history)

vannscooter har sklidd HELT ut, mye skyldes utleie. trist men sant du har 1-2 timer å være så dust du klarer. 

politiet håndhever ikke engang 50-60 knop i middagsbukta og rundt der av samme 3-4 personer på vannscooter som også er kjent for ymse andre forbrytelser og ruskjøring. 

jeg har hatt vannscooter før i mange år men ikke giddet siste tiden fordi man blir assosiert med duster, brukte min utelukkende til langturer med venner. 

Jeg har hatt båt i snart 20 år i Oslofjord/Hvaler område. Har sett politi ute på sjøen nøyaktig 2 ganger i alle de årene. Så det er spørs om de nye reglene blir  håndhevet. Kanskje det blir mer  som en reaksjon i etterkant av ulykker da det kan bevises at båten holdt 50+ knop?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Dette kan være helt korrekt matematisk, hvis de tre prosentene som er under snittet er helt fantastisk dritdårlige til å kjøre. Så dårlige at de drar snittet langt nok ned til at alle andre er såvidt over eller mer. Men om det er /sannsynlig/ at det er sånn, det er noe helt annet… :giggle:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Brannfakkel …. Basert på Redningsselskapet sin drukningsstatistikk og utvikling over tid hadde man kanskje truffet bedre med å bytte Knop med År :lipseal:

En del av oss under 50 skal forhåpentligvis en gang bli over 50, så på litt sikt vil det kanskje hjelpe på statistikken. Men gitt at farten i de fleste av fritidsbåtulykker i tråden her beskrives til å være under 50 kn ville man kanskje fått raskere effekt av å kreve båtførerbevis også i de øvre alderstrinnene. Selv om jeg fullt ut er enig med de som har kommentert at den teoretiske opplæringen i dag har begrenset verdi, så ville man i det minste skapt et liiite hinder. 

**søker dekning bak pulten**:giggle:

37E69951-BEA6-4B48-A12B-080F46D36AA9.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...