Jump to content

Regjeringen innfører krav om høyhastighetsbevis på sjøen


Popeye70

Recommended Posts

Regjeringen har besluttet at det skal innføres et kompetansekrav for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer. Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og en praktisk del.
 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-innforer-krav-om-hoyhastighetsbevis-pa-sjoen/id2870780/

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er hensikten å regulere noe som kan bli er problem, eller å ta tak i et eksisterende problem?

 

Jeg lurer på hvor mange ulykker som skyldes fart over 50 knop der alkohol ikke er en medårsak. Noen som vet?

 

Hva er evt utviklingen i ulykkesfrekvens?

 

Personlig har jeg ikke sett noen nestenulykker eller ulykker i 50+ knop (noe som kan skyldes at jeg ofte om sommeren ikke er der folk kan kjøre så fort). Men jeg har sett mye rart i 20 til 40 knops fart. 

 

Hva er evt konsekvensene av å bli tatt i båt som kan gå i 50 knop hvis man ikke kjører båten ulovlig eller i fare for andre og man ligger i 25 knop? Bot?

 

Slike spørsmål gjør jeg meg, og vedgår at jeg hverken har nok data eller forståelse av problemet til å kommentere mer enn dette nå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 7 minutter siden:

Teorien et jeg sikker på at blir helt meningsløs

 

Der er vi enige. Når man til og med greier å lage meningsløs teori for en vanlig båtførerprøve . . .

Når de også skal ha praktisk prøve må de jo også ha sertifiserte kjøreskolelærere/sensorer. Byråkratiet vil ingen ende ta.

 

Heldigvis angår ikke dette min form for båtliv i særlig grad. Men det går over min forstand at det skal være behov for over 50 knop på sjøen. Men det vil jeg ikke legge meg opp i mer enn at jeg håper de holder god avstand til meg. Det synes jeg kan være mitt eneste innspill til teoripensum . . :wink:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

"hei konstabel, ja det stemmer at båten er god for mer enn 50knop, men nå kjører jeg med 22" propell for å begrense farta til 49knop. Som du kan se, så har motoren strikk rundt stammen for å begrense belastning på akterspeilet, så jeg får ikke tilta høyere, men du kan gjerne ta deg en dukkert for å sjekke" 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 18 minutter siden:

Men det går over min forstand at det skal være behov for over 50 knop

På Vestlandet finnes det mange lange fjorder med flatt vann og ingen andre båter. Det er dødskjedelig i 35 knop. Ser litt etter ny fiske/dykke båt. Ønsker marsfart over 40 knop. Maks er ikke viktig. 

Link to post
Share on other sites

Nå har jo Oslo innført 25 knops maksfart utenfor 150 meters sonen fra land , så helt klart vil det bli lettere å kontrollere i Oslo enn utenfor Oslo. Trenede politifolk vil lett kunne se og observere forskjellen der. Men grenselandet mellom 45 og 55 knop (+) utenfor Oslo blir umulig å kontrollere uten radar , og også avstand til "synderen" blir avgjørende for Politiet. Har du farkost som vil toppe 50 knop utenfor Oslo , og er en kyndig båtfører , så tror jeg du har lite å frykte . . .   

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Jeg er utgangspunktet positiv, fordi jeg tror de fleste brukere av 'racing båter' ønsker det.

For vannscooter kanskje ikke, fordi den nå plutselig ikke har noen kvalifiserte kjøpere til en brukt en, og også må koste mange penger på å kvalifisere seg på nytt for å bruke noe de lovlig har ervervet.

Jeg synes kanskje kravet er overkilled for vannscooter.

 

Med en antydning til at kurset skal koste 3500,- er det begrenset hva teoretisk og spesielt praktisk kunnskap det er mulig å tilegne seg. Det tilsvarer prisen på 1/2 dags kurs med kun teori.

 

Men, man må kanskje starte et sted, og foreløpig er ikke gruppen for 50+ knop i seriemessig utførelse altfor mange båter. For 30 år siden var det nesten ingen, og om 30 år vil sannsynligvis grensen på 50 knop oppfattes som latterlig lav. Det er da kun pensjonister og gamle seilbåter som beveger seg så sakte.

'Every action forces a reaction' heter det i grunnleggende fysikk, og her er hva jeg tror blir resultatet for båter i grenseland:

Det skapes et marked for 'nedtunings sett', som gjør at toppfarten blir 49,9 knop.

Det utstedes så et sertifikat på at båten med nedtunet motor er god for maks 49,9 knop. En handlekraftig regjering kan slå seg på brøstet med at de har skjerpet reglene. 

Verdiskapning er det også.

 

Denne dingsen har selvfølgelig 'bypass' mulighet, eller har en sikring som umulig lar seg resette, kan resirkuleres og brukes til flere båter.:lipseal::confused:

 

Og så går verden videre akkurat som før.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krabbelars. Det har ingenting med hvor fort du kjører å gjøre. Det er hvor fort båten kan gå. Det vil bli utarbeidet lister med kjørefakta fra produsenten osv. Gamle ukjente båter blir det verre med. Blir vel å evt kjøre i stykker av påtalemakta da i tvilstilfeller

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er positivt, så lenge kurset har noe for seg. I min tidligere jobb var jeg så heldig å kjøre mange båter som gikk over 50 knop og min oppfatning er at det er stor forskjell på å kjøre 40 eller 60 knop. I min verden er det ikke sunt at en fersk båtfører kan ta båtførerprøven, kjøpe sin første båt og kjøre 60 knop som ikke er uvanlig for en sportslig, men normal moderne båt.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 57 minutter siden:

Jeg er utgangspunktet positiv, fordi jeg tror de fleste brukere av 'racing båter' ønsker det.

For vannscooter kanskje ikke, fordi den nå plutselig ikke har noen kvalifiserte kjøpere til en brukt en, og også må koste mange penger på å kvalifisere seg på nytt for å bruke noe de lovlig har ervervet.

Jeg synes kanskje kravet er overkilled for vannscooter.

 

Med en antydning til at kurset skal koste 3500,- er det begrenset hva teoretisk og spesielt praktisk kunnskap det er mulig å tilegne seg. Det tilsvarer prisen på 1/2 dags kurs med kun teori.

 

Men, man må kanskje starte et sted, og foreløpig er ikke gruppen for 50+ knop i seriemessig utførelse altfor mange båter. For 30 år siden var det nesten ingen, og om 30 år vil sannsynligvis grensen på 50 knop oppfattes som latterlig lav. Det er da kun pensjonister og gamle seilbåter som beveger seg så sakte.

'Every action forces a reaction' heter det i grunnleggende fysikk, og her er hva jeg tror blir resultatet for båter i grenseland:

Det skapes et marked for 'nedtunings sett', som gjør at toppfarten blir 49,9 knop.

Det utstedes så et sertifikat på at båten med nedtunet motor er god for maks 49,9 knop. En handlekraftig regjering kan slå seg på brøstet med at de har skjerpet reglene. 

Verdiskapning er det også.

 

Denne dingsen har selvfølgelig 'bypass' mulighet, eller har en sikring som umulig lar seg resette, kan resirkuleres og brukes til flere båter.:lipseal::confused:

 

Og så går verden videre akkurat som før.

 

Det nedtunings settet er allerede på markedet, det heter propell med snillere stigning. Man vil oppleve råere akselerasjon og vil kunne holde samme farta enten man er 1 eller 10 i båten 

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker den nye reglen velkommen, men hvis man anser 50 knop å være den "kritiske" grensen for hva som er trygt å kjøre i uten opplæring. Ville jeg satt grensen for krav om opplæring på 35-40 knop.

 

Da får man bedre "margin" mot de 50 knopene, slik at farten faktisk blir lavere, og man "tar" de som tuner båtene med til 49,9 knop og dundrer videre som før.

 

Nå er det jo ikke noe galt i å endre på båten sin slik at den kommer ned til lovlig fart, det man til syvende og sist vil, er jo nettopp å få ned farten.

 

 

En annen ting er jo strafferammene, hvilken reaksjon blir det for lovbryterene?

Er det 1500 i bot og "fy-fy", ja da kommer mange til å gi f....

 

Og det siste evinnerlige spørsmålet..hvordan skal politiet følge opp og håndheve denne loven?

 

De klarer jo ikke å håndheve det lovvereket som allerede finnes idag, p.g.a  ressursmangel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Man ser det kanskje fra litt feil vinkling. Det blir et lovmessig krav. Bryter man kravet kan man enklere straffeforfølges. Om man for eksempel forårsaker en ulykke, eller blir del av ene ulykke. Og i Norge kan man straffes i flere ledd for samme forbrytelse. Man kan miste lappen, måtte avtjene tid som pallesnekker og bøtelegges. Det er vel ikke noe mer drama i dette enn det var for aldersgrense for å føre båt i mer enn 10 knop og med motor mer enn 9,9 hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke veldig mange prosent av båtene i Norge som går 50knop eller mer!!

Men må si det slo meg da jeg prøvde vannskuter med 300hk, at det skal gå an å kjøre en sånn en på båtførerbevis uten noen form for opplæring eller erfaring! 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 12 timer siden:

Lurer på hvordan dette skal håndheves, er det for de som kjører over 50 knop, eller for de som har muligheten til å kjøre over 50 knop? Ingen problem å holde 20 knop selv med 6000hk i skuten. 


Fra første avsnitt i pressemeldingen:

«…for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer. » (min utheving)

 

Det er vel svar godt nok.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en fornuftig begynnelse. Her jeg bor har vi fått en utleier av båter og vannscootere, med båter opp til 90 knop topphastighet som leies ut til hvem som helst som har "erfaring på sjøen". Og der er det mye rart av oppførsel å se... Sikkert ikke bra for forretningsmodellen dette, men absolutt bra for sikkerheten. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 15 timer siden:

Jeg lurer på hvor mange ulykker som skyldes fart over 50 knop der alkohol ikke er en medårsak. Noen som vet?

Ingen i følge rapporten fra havarikomisjonen

Redde liv da nå dere lære av Danskene og få vannskuter og hastighetsbevis.

Når en ser denne rapporten er 20 - 30  knop for fort skal en redde liv, det er  opplæring som er veien å gå, med praktikk prøve. 

Sitat fra Rapporten til sjøfartsdirektoratet

I 2018 kunne hver femte dødsulykke (20 %) knyttes til grunnstøting eller kollisjon (SHT, 2019a). Analyser av fire dødsulykker i forbindelse med grunnstøtinger og kollisjoner i 2018 viser at høy fart 8 (over 20 knop) var felles for alle ulykkene, og i to av tilfellene antas det at farten var høyere enn 30 knop. Ulykkene skjedde med motorbåter og vannscootere. Alle ulykkene fant sted i tussmørke (mellom kl. 23 og 02 om natten Ti av de tolv involverte i ulykkene ruspåvirket. Fire personer omkom som følge av grunnstøtinger og kollisjoner, to av kollisjonsskader og av drukning.

Hvordan kan det forsvares med 50 knop grense. Det må vøre på grunn av at det er valgår.

Lær av Danskene

https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/speedbaadsbevis

førere av motorbåter under 15 meter som planer. For å fastsette hvilke båter som planer, brukes en matematisk formel. Denne er nærmere beskrevet i delkapittel 3.2.3. Kravet for å få utstedt speedbåtbevis er en teoretisk og praktisk prøve. I tillegg til speedbåtbevis innførte Danmark i 2018 krav om vannscooterbevis for alle vannscootere. Kravet for å få dette beviset er en teoretisk og praktisk prøve.

https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/vandscooterbevis

 Sverige har ikke noen form for obligatorisk høyhastighetsopplæring på fritidsbåt, men det finnes et frivillig bevis for manøvrering av høyhastighets båt (manöverintyg för högfartsbåt). Dette beviset er rettet mot fritidsbåt som kan gå fortere enn 25 knop. Ifølge Meld. St. 30 (2018–2019) Samhandling for betre sjøtryggleik vurderer Sverige å innføre sertifikat for vannscooter. I Sverige er det krav om høyhastighetsopplæring (handhavande av snabba fartyg) ved føring av båt over 35 knop i næring.

 

Når en ser på atferden til Danske motorbåter og vannskutere så har den kurven dalt fra Bølle til snill Pike de siste 4 år  på to månder i år Danmark har jeg notert 2 svenske og 8 Norske Bøller  ingen Danske.

 

Fritak fra ordningen for alle som er født før 1.1.1980 var en gedigen skivebom , alle de burde få et 5 timers gratis kurs i atferd på sjøen og tilbud om gratis båtførerkurs på 30timer.

 

115 dagers tur til Vestlandet i fjor var et mareritt 3 av 10 viste båtvett, klart at et kurs med praktisk prøve får mange til å begynne å tenke,

 

Det som skjer er vel at de fleste forhandlerkommer til å chippe de til under 50 k for å unngå at kjøperen må ta lappen.  
Det er da ingen som lar en 40 ++ åring kjøpe motorsykkel/bil  og slippe han ut i trafikken uten lappen

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...