Popeye70 Startet 8.September.2021 Del på Facebook Startet 8.September.2021 Regjeringen har besluttet at det skal innføres et kompetansekrav for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer. Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og en praktisk del. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-innforer-krav-om-hoyhastighetsbevis-pa-sjoen/id2870780/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Frykter kurset blir dårlig. Kommer akkurat unna kravet, men føler jeg mangler kompetanse til å kjøre nær 50 knop i dårlige forhold. Hadde jeg trodd at kurset ga meg noe tar jeg det gjerne. Teorien et jeg sikker på at blir helt meningsløs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Er hensikten å regulere noe som kan bli er problem, eller å ta tak i et eksisterende problem? Jeg lurer på hvor mange ulykker som skyldes fart over 50 knop der alkohol ikke er en medårsak. Noen som vet? Hva er evt utviklingen i ulykkesfrekvens? Personlig har jeg ikke sett noen nestenulykker eller ulykker i 50+ knop (noe som kan skyldes at jeg ofte om sommeren ikke er der folk kan kjøre så fort). Men jeg har sett mye rart i 20 til 40 knops fart. Hva er evt konsekvensene av å bli tatt i båt som kan gå i 50 knop hvis man ikke kjører båten ulovlig eller i fare for andre og man ligger i 25 knop? Bot? Slike spørsmål gjør jeg meg, og vedgår at jeg hverken har nok data eller forståelse av problemet til å kommentere mer enn dette nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 pacuare skrev 7 minutter siden: Teorien et jeg sikker på at blir helt meningsløs Der er vi enige. Når man til og med greier å lage meningsløs teori for en vanlig båtførerprøve . . . Når de også skal ha praktisk prøve må de jo også ha sertifiserte kjøreskolelærere/sensorer. Byråkratiet vil ingen ende ta. Heldigvis angår ikke dette min form for båtliv i særlig grad. Men det går over min forstand at det skal være behov for over 50 knop på sjøen. Men det vil jeg ikke legge meg opp i mer enn at jeg håper de holder god avstand til meg. Det synes jeg kan være mitt eneste innspill til teoripensum . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
willmasta Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Er i utgangspunktet positiv. Samtidig er det beste om alle kan de samme reglene på sjøen, så jeg tar heller en obligatorisk båtførerprøve for alle. Det vil jo fortsatt være mange som fiser rundt uten anelse om hvilke regler som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Tror nok grensen allerede er på vei ned mot 30 knop, som den kanskje burde være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 "hei konstabel, ja det stemmer at båten er god for mer enn 50knop, men nå kjører jeg med 22" propell for å begrense farta til 49knop. Som du kan se, så har motoren strikk rundt stammen for å begrense belastning på akterspeilet, så jeg får ikke tilta høyere, men du kan gjerne ta deg en dukkert for å sjekke" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH1979 Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Blir interessant å se om dette påvirker pris/salg av spesielt vannscootere som går over 50knop og enkelte båter. Gidder man å ta dette kurset for de ekstra knopene eller kjøper man heller noe som går i 45-49knop og lever fint med det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 NilsPils skrev 18 minutter siden: Men det går over min forstand at det skal være behov for over 50 knop På Vestlandet finnes det mange lange fjorder med flatt vann og ingen andre båter. Det er dødskjedelig i 35 knop. Ser litt etter ny fiske/dykke båt. Ønsker marsfart over 40 knop. Maks er ikke viktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Lurer på hvordan dette skal håndheves, er det for de som kjører over 50 knop, eller for de som har muligheten til å kjøre over 50 knop? Ingen problem å holde 20 knop selv med 6000hk i skuten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Kun om båten KAN oppnå slik hastighet. Neste blir bøter og inndragelse av førerkortet om bilen kan gå fortere enn 110 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Men hva med oss som hverken kjører rib eller vannscooter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krabbelars Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Nå har jo Oslo innført 25 knops maksfart utenfor 150 meters sonen fra land , så helt klart vil det bli lettere å kontrollere i Oslo enn utenfor Oslo. Trenede politifolk vil lett kunne se og observere forskjellen der. Men grenselandet mellom 45 og 55 knop (+) utenfor Oslo blir umulig å kontrollere uten radar , og også avstand til "synderen" blir avgjørende for Politiet. Har du farkost som vil toppe 50 knop utenfor Oslo , og er en kyndig båtfører , så tror jeg du har lite å frykte . . . Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 (redigert) Jeg er utgangspunktet positiv, fordi jeg tror de fleste brukere av 'racing båter' ønsker det. For vannscooter kanskje ikke, fordi den nå plutselig ikke har noen kvalifiserte kjøpere til en brukt en, og også må koste mange penger på å kvalifisere seg på nytt for å bruke noe de lovlig har ervervet. Jeg synes kanskje kravet er overkilled for vannscooter. Med en antydning til at kurset skal koste 3500,- er det begrenset hva teoretisk og spesielt praktisk kunnskap det er mulig å tilegne seg. Det tilsvarer prisen på 1/2 dags kurs med kun teori. Men, man må kanskje starte et sted, og foreløpig er ikke gruppen for 50+ knop i seriemessig utførelse altfor mange båter. For 30 år siden var det nesten ingen, og om 30 år vil sannsynligvis grensen på 50 knop oppfattes som latterlig lav. Det er da kun pensjonister og gamle seilbåter som beveger seg så sakte. 'Every action forces a reaction' heter det i grunnleggende fysikk, og her er hva jeg tror blir resultatet for båter i grenseland: Det skapes et marked for 'nedtunings sett', som gjør at toppfarten blir 49,9 knop. Det utstedes så et sertifikat på at båten med nedtunet motor er god for maks 49,9 knop. En handlekraftig regjering kan slå seg på brøstet med at de har skjerpet reglene. Verdiskapning er det også. Denne dingsen har selvfølgelig 'bypass' mulighet, eller har en sikring som umulig lar seg resette, kan resirkuleres og brukes til flere båter. Og så går verden videre akkurat som før. Redigert 8.September.2021 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 (redigert) Krabbelars. Det har ingenting med hvor fort du kjører å gjøre. Det er hvor fort båten kan gå. Det vil bli utarbeidet lister med kjørefakta fra produsenten osv. Gamle ukjente båter blir det verre med. Blir vel å evt kjøre i stykker av påtalemakta da i tvilstilfeller Redigert 8.September.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Jeg synes dette er positivt, så lenge kurset har noe for seg. I min tidligere jobb var jeg så heldig å kjøre mange båter som gikk over 50 knop og min oppfatning er at det er stor forskjell på å kjøre 40 eller 60 knop. I min verden er det ikke sunt at en fersk båtfører kan ta båtførerprøven, kjøpe sin første båt og kjøre 60 knop som ikke er uvanlig for en sportslig, men normal moderne båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Havarita skrev 57 minutter siden: Jeg er utgangspunktet positiv, fordi jeg tror de fleste brukere av 'racing båter' ønsker det. For vannscooter kanskje ikke, fordi den nå plutselig ikke har noen kvalifiserte kjøpere til en brukt en, og også må koste mange penger på å kvalifisere seg på nytt for å bruke noe de lovlig har ervervet. Jeg synes kanskje kravet er overkilled for vannscooter. Med en antydning til at kurset skal koste 3500,- er det begrenset hva teoretisk og spesielt praktisk kunnskap det er mulig å tilegne seg. Det tilsvarer prisen på 1/2 dags kurs med kun teori. Men, man må kanskje starte et sted, og foreløpig er ikke gruppen for 50+ knop i seriemessig utførelse altfor mange båter. For 30 år siden var det nesten ingen, og om 30 år vil sannsynligvis grensen på 50 knop oppfattes som latterlig lav. Det er da kun pensjonister og gamle seilbåter som beveger seg så sakte. 'Every action forces a reaction' heter det i grunnleggende fysikk, og her er hva jeg tror blir resultatet for båter i grenseland: Det skapes et marked for 'nedtunings sett', som gjør at toppfarten blir 49,9 knop. Det utstedes så et sertifikat på at båten med nedtunet motor er god for maks 49,9 knop. En handlekraftig regjering kan slå seg på brøstet med at de har skjerpet reglene. Verdiskapning er det også. Denne dingsen har selvfølgelig 'bypass' mulighet, eller har en sikring som umulig lar seg resette, kan resirkuleres og brukes til flere båter. Og så går verden videre akkurat som før. Det nedtunings settet er allerede på markedet, det heter propell med snillere stigning. Man vil oppleve råere akselerasjon og vil kunne holde samme farta enten man er 1 eller 10 i båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Billigere med det kurset enn nye propeller. Synes det er lurt med et kompetansebevis. Er jo noen andre ting å tenke på når det går fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Jeg ønsker den nye reglen velkommen, men hvis man anser 50 knop å være den "kritiske" grensen for hva som er trygt å kjøre i uten opplæring. Ville jeg satt grensen for krav om opplæring på 35-40 knop. Da får man bedre "margin" mot de 50 knopene, slik at farten faktisk blir lavere, og man "tar" de som tuner båtene med til 49,9 knop og dundrer videre som før. Nå er det jo ikke noe galt i å endre på båten sin slik at den kommer ned til lovlig fart, det man til syvende og sist vil, er jo nettopp å få ned farten. En annen ting er jo strafferammene, hvilken reaksjon blir det for lovbryterene? Er det 1500 i bot og "fy-fy", ja da kommer mange til å gi f.... Og det siste evinnerlige spørsmålet..hvordan skal politiet følge opp og håndheve denne loven? De klarer jo ikke å håndheve det lovvereket som allerede finnes idag, p.g.a ressursmangel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Man ser det kanskje fra litt feil vinkling. Det blir et lovmessig krav. Bryter man kravet kan man enklere straffeforfølges. Om man for eksempel forårsaker en ulykke, eller blir del av ene ulykke. Og i Norge kan man straffes i flere ledd for samme forbrytelse. Man kan miste lappen, måtte avtjene tid som pallesnekker og bøtelegges. Det er vel ikke noe mer drama i dette enn det var for aldersgrense for å føre båt i mer enn 10 knop og med motor mer enn 9,9 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Hulda skrev 26 minutter siden: Det er vel ikke noe mer drama i dette enn det var for aldersgrense for å føre båt i mer enn 10 knop og med motor mer enn 9,9 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Det er ikke veldig mange prosent av båtene i Norge som går 50knop eller mer!! Men må si det slo meg da jeg prøvde vannskuter med 300hk, at det skal gå an å kjøre en sånn en på båtførerbevis uten noen form for opplæring eller erfaring! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 9.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2021 Taskeladden skrev for 12 timer siden: Lurer på hvordan dette skal håndheves, er det for de som kjører over 50 knop, eller for de som har muligheten til å kjøre over 50 knop? Ingen problem å holde 20 knop selv med 6000hk i skuten. Fra første avsnitt i pressemeldingen: «…for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer. » (min utheving) Det er vel svar godt nok. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Dette høres ut som en fornuftig begynnelse. Her jeg bor har vi fått en utleier av båter og vannscootere, med båter opp til 90 knop topphastighet som leies ut til hvem som helst som har "erfaring på sjøen". Og der er det mye rart av oppførsel å se... Sikkert ikke bra for forretningsmodellen dette, men absolutt bra for sikkerheten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Grand Banks jr skrev for 15 timer siden: Jeg lurer på hvor mange ulykker som skyldes fart over 50 knop der alkohol ikke er en medårsak. Noen som vet? Ingen i følge rapporten fra havarikomisjonen . Redde liv da nå dere lære av Danskene og få vannskuter og hastighetsbevis. Når en ser denne rapporten er 20 - 30 knop for fort skal en redde liv, det er opplæring som er veien å gå, med praktikk prøve. Sitat fra Rapporten til sjøfartsdirektoratet I 2018 kunne hver femte dødsulykke (20 %) knyttes til grunnstøting eller kollisjon (SHT, 2019a). Analyser av fire dødsulykker i forbindelse med grunnstøtinger og kollisjoner i 2018 viser at høy fart 8 (over 20 knop) var felles for alle ulykkene, og i to av tilfellene antas det at farten var høyere enn 30 knop. Ulykkene skjedde med motorbåter og vannscootere. Alle ulykkene fant sted i tussmørke (mellom kl. 23 og 02 om natten Ti av de tolv involverte i ulykkene ruspåvirket. Fire personer omkom som følge av grunnstøtinger og kollisjoner, to av kollisjonsskader og av drukning. Hvordan kan det forsvares med 50 knop grense. Det må vøre på grunn av at det er valgår. Lær av Danskene https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/speedbaadsbevis førere av motorbåter under 15 meter som planer. For å fastsette hvilke båter som planer, brukes en matematisk formel. Denne er nærmere beskrevet i delkapittel 3.2.3. Kravet for å få utstedt speedbåtbevis er en teoretisk og praktisk prøve. I tillegg til speedbåtbevis innførte Danmark i 2018 krav om vannscooterbevis for alle vannscootere. Kravet for å få dette beviset er en teoretisk og praktisk prøve. https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/vandscooterbevis Sverige har ikke noen form for obligatorisk høyhastighetsopplæring på fritidsbåt, men det finnes et frivillig bevis for manøvrering av høyhastighets båt (manöverintyg för högfartsbåt). Dette beviset er rettet mot fritidsbåt som kan gå fortere enn 25 knop. Ifølge Meld. St. 30 (2018–2019) Samhandling for betre sjøtryggleik vurderer Sverige å innføre sertifikat for vannscooter. I Sverige er det krav om høyhastighetsopplæring (handhavande av snabba fartyg) ved føring av båt over 35 knop i næring. Når en ser på atferden til Danske motorbåter og vannskutere så har den kurven dalt fra Bølle til snill Pike de siste 4 år på to månder i år Danmark har jeg notert 2 svenske og 8 Norske Bøller ingen Danske. Fritak fra ordningen for alle som er født før 1.1.1980 var en gedigen skivebom , alle de burde få et 5 timers gratis kurs i atferd på sjøen og tilbud om gratis båtførerkurs på 30timer. 115 dagers tur til Vestlandet i fjor var et mareritt 3 av 10 viste båtvett, klart at et kurs med praktisk prøve får mange til å begynne å tenke, Det som skjer er vel at de fleste forhandlerkommer til å chippe de til under 50 k for å unngå at kjøperen må ta lappen. Det er da ingen som lar en 40 ++ åring kjøpe motorsykkel/bil og slippe han ut i trafikken uten lappen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.