Jump to content

Regjeringen innfører krav om høyhastighetsbevis på sjøen


Popeye70

Recommended Posts

PiperBill skrev 33 minutter siden:

Jeg har hatt båt i snart 20 år i Oslofjord/Hvaler område. Har sett politi ute på sjøen nøyaktig 2 ganger i alle de årene. Så det er spørs om de nye reglene blir  håndhevet. Kanskje det blir mer  som en reaksjon i etterkant av ulykker da det kan bevises at båten holdt 50+ knop?

 

 

Faktisk hastighet er uinteressant for politiets håndheving av de nye reglene. De trenger bare å sjekke 2 ting:

-Om båten er registrert med større topphastighet enn 50knop.

-Om fører hadde sertifikat.

Hvis svarene er hhv Ja & Nei på spørsmålene over, er det grunnlag for reaksjon. Alle andre kombinasjoner av ja og nei gir ikke grunnlag for reaksjoner.

Politiets håndheving blir ganske så enkel og forutsigbar etter dette forslaget. Eksempel til etterfølgelse for andre regler.

 

Ifm ulykke, vil havarikommisjonen finne på å kunne undersøke om båten fortsatt var i samsvar med 'typegodkjenningen' eller ikke. Ifm en alminnelig politikontroll er det ikke lagt opp til at dette skal være et tema.

 

Sjøfartsdirektoratet hadde foreslått testing for å fastslå hva båten er god for. Dette er ikke tatt videre i forlaget fra regjeringen. Enkle regler har en verdi det også.

 

Jeg er mer spent på hvilket kurs man kan få for 3500,-.

Som da skal inneholde både teori og praktisk del.

En båt for formålet 'høyhastighet' koster sikkert minst 3500,-/time i leie & fuel & instruktør. Da vil du de fleste steder bruke halvparten av tiden på å passere 5 knop-sonen før den praktiske opplæringen kan starte.

 

Link to post
Share on other sites

Om en fritidsbåt er i samsvar med typegodkjenningen er irrellevant. Det har kun betydning når den skal settes på markedet for første gang. Det er ingen regler av noe slag mht en fritidsbåts utstyr i ettertid.  Og amen for det for ellers hadde minst 99.99% av alle båter måtte lagt på land. Antagelig enda meir

Link to post
Share on other sites

@SY Tilde Sjøfartsdirektoratets statistikk forteller akkurat det samme.

 

Kjennetegn på omkomne: Mann (100%), Ruset (50%), 40+(80%), uten vest (65%), rolige forhold (55% ved kai, fiske eller i havneområde).

Tallene i () er for 2020, men historien gjentar seg. 

 

SDIR Fritidsbåt årsstatistikk 2020

 

Fritidsflåten har generelt utviklet seg i retning av høyere hastighet, og det tilføres langt flere båter enn det utfases. 

Så til tross for flere båter og økende hastighet går antall fatale ulykker med fritidsbåt ned:

image.png.895f981f69371d2cf8d4ad82daaf1466.png

 

Av en eller annen grunn er vi som er fritatt fra båtførerbevis i alle år veldig overrepresentert.

Og av en uforståelig grunn ønsker våre myndigheter ikke å gjøre noe med det.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Det stemmer at det er en sammenheng mellom ulykker og høy fart på sjøen.

Bilder i avisa av båter som har kjørt på land, også dessverre med mest tragiske utfall, sier sitt. Slikt skjer ikke i 2 knop.

 

andersb skrev for 2 timer siden:

om det er alkohol i bildet skyldes nok ulykken det, ikke farten, høyhastighetsbevis gjør deg ikke skikket til å føre båt i 50 knop med promille.

 

For å gni det inn med teskje skulle jeg kanskje ha skrevet: "Det stemmer at det er en sammenheng mellom ulykker og høy fart på sjøen, og mellom skadeomfang og hastighet ved ulykker på sjøen".

 

Det er farten som dreper, både til lands og til vanns.

Både med og uten alkohol.

 

Og om du ikke skjønner at jo høyere hastighet, jo høyere mulighet er det for at uhell kan skje, er det på tide med et oppfriskningskurs.

 

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SY Tilde skrev 1 time siden:

Brannfakkel …. Basert på Redningsselskapet sin drukningsstatistikk og utvikling over tid hadde man kanskje truffet bedre med å bytte Knop med År :lipseal:

 

En del av oss under 50 skal forhåpentligvis en gang bli over 50, så på litt sikt vil det kanskje hjelpe på statistikken. Men gitt at farten i de fleste av fritidsbåtulykker i tråden her beskrives til å være under 50 kn ville man kanskje fått raskere effekt av å kreve båtførerbevis også i de øvre alderstrinnene. Selv om jeg fullt ut er enig med de som har kommentert at den teoretiske opplæringen i dag har begrenset verdi, så ville man i det minste skapt et liiite hinder. 
 

**søker dekning bak pulten**:giggle:

37E69951-BEA6-4B48-A12B-080F46D36AA9.jpeg

Ser ut som man flyter dårligere jo eldre man blir:diving:

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Det er farten som dreper, både til lands og til vanns.

Både med og uten alkohol.

 

Bare for å kverulere litt: Det er ikke sant. Det er bråstoppen som dreper... :giggle:

 

Mer betimelig spørsmål:

Det som er spørsmålet er om det egentlig er noen som dør eller skades i 50+ knop per i dag, eller om det er feks mellom 30 og 40 knop. 

 

Er det en teoretisk øvelse,  eller har noen faktisk blitt forulykket / skadet pga 50+ knops fart?

 

Er det egentlig noen særlig stor forskjell i en smell på 40 versus 50 knop mtp skadeomfang? Båten blir vel kondemnert uansett hvis den har truffet land eller en annen båt. Bråstopp i 40 eller 50 knop uten sikkerhetssele er vel uansett mulig fatalt?

 

Jeg forstår fremdeles ikke hensikten med dette sertifikatet/ beviset. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 3 timer siden:

 

Og om du ikke skjønner at jo høyere hastighet, jo høyere mulighet er det for at uhell kan skje, er det på tide med et oppfriskningskurs.

 

 

 

 

 

tryggeste er å bli hjemme, avhengig av hvor du bor.

 

hvor mange ulykker har vi i år i 50+ knop? i fjor? året før? 

Link to post
Share on other sites

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft (båtrace unntatt - hvor førerne er kompetente og risikoen forstått/lukket løype/HMS/rescue): FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% av de som trår over den grensen gradvis lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 

Poenget: Hvis kurset bestod av å erfare en bråstopp i 20 knop, da hadde jeg takket pent, men bestemt neitakk. Det litt som å ta et fallsikringskurs. I noen tilfeller blir deltakerne forsiktig "hengt" i seletøyet og bare med egen kroppsvekt/gravitasjon som som "fart". Jeg har fallsikringskurs, og takket pent nei til "opplevelsen".

 

Newtons lover og deakselerasjon er sikkert like nyttig å forstå, som å kjøre 50+ knop i praksis i en stor, trygg båt på flatt hav. Dessverre har en slektning nettopp vært i en alvorlig bilulykke. Om det skjer på land eller til vanns: Det er det samme. Newtons lover og fysikkens krefter. Håper virkelig at ingen kommer i slike situasjoner.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler det er nært i sak:

 

Har nettopp vært på reisejobb i Sognefjorden med bil. Etter 5-6 lange dager går turen hjemover via Hardangerbroen, Rv13 mot Kinsarvik og videre inn mot Odda. Eller fra Hella til Sogndal.

 

Å se blindt på fartsgrensene ville vært bevisst selvmord. Man må bedømme - hele veien. Det samme gjelder selvsagt til sjøs. Skulle jeg satt en absolutt fartsgrense på disse veistrekningene, hadde det blitt 30 km/t - hele veien.

 

Desverre synes det som om selve begrepet og egenskapen "vurderingsevne" rotner litt på rot for tiden. Jeg savner klare og tydlige advokater for nettopp det: Vurderingsevne.

 

Dessverre klinger sannsynlighet bedre i politikken enn potensial. Dermed leter man konstant i statistikk, og ikke fysikk. Dog: Det er fysikken som dreper. Ikke statistikken.

 

Dette synliggjør også problematikken:

 

Enten bare slenger vi opp noen fartsskilt på 40, 50 eller 60, eller så lager vi nye skilt: Fare! Krevende vei. Kjør aktsomt. Som sagt: Hvis jeg skulle ønske å mate inn med teskje, hadde det bare vært 30 km/t sone, fotobokser og gjennomsnittsmåling - hele veien. Tross alt: Jeg har mer tro på og ønske  om aktsom ferdsel, enn harde og blinde grenser/grenseverdier.

 

Det er også min vurdering etter å ha kjørt disse veier: Fartsgrense = ingenting. Vurdering og erfaring = alt/trygt.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Vestlandssong said:

 

Ja - Dersom det verkeleg stemmer at det ikkje eksisterer nokon samanheng mellom ulykker og høg fart på sjøen, så er eg einig i at tiltaket verkar overflødig.

 

Det reelle spørsmålet er ikke bare om det eksisterer en sammenheng, men hvis sammenhengen er der, og årsaken til ulykker er fart, hva slags teoretisk eller praktisk kunnskap manglet førerne? Og ville det kunne vært løst med et kurs? Jeg har enda ikke lest noen konkrete forslag til hva en må lære. Uten dette vil et slikt krav til bevis bare være et ubegrunnet inngripen i folks personlige frihet.

 

Hittil har jeg bare lest vage argumenter om at kurset kan skape holdninger. Jeg har ikke noe imot holdningskapende arbeid, men å tvinge folk til å sitte på skolebenken i flere timer for å høre "Fart dreper, kjør sakte!" har jeg ingen tro på, spesielt når alle som hører på er der for ikke å kjøre sakte.

 

Dette kommer til å funke like lite som anti-røyk propagandaen vi ble utsatt for på ungdomskolen. 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 8 timer siden:

 

Det er også min vurdering etter å ha kjørt disse veier: Fartsgrense = ingenting. Vurdering og erfaring = alt/trygt.

 

Blir nok litt feil det der.

Når en veistrekning har en gitt fartsgrense, gir det også en pekepinn om hvordan en kan forvente at medtrafikanter oppfører seg på denne strekningen.

Det blir ikke som på Autobahn, hvor man ikke vet om han som kommer bak deg nærmer seg med 100 eller 200 km/t.

Om man på våre veier i Norge, hvor det i all hovedsak også er møtende trafikk, skulle fjerne alle trafikkskilt (fartsgrenser) og overlate alt til den enkeltes vurdering, ja da er det bare å ønske lykke til på turen.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev On 9.9.2021 at 22.54:

Desverre synes det som om selve begrepet og egenskapen "vurderingsevne" rotner litt på rot for tiden. Jeg savner klare og tydlige advokater for nettopp det: Vurderingsevne.

 

Det er vel ikke uten grunn at "Human Factors" har blitt et helt fagfelt:

De fleste nesten-ulykker og ulykker skyldes nettopp folks mangel på vurderingsevne.

 

Som en konsekvens av det vil både det offentlige og private i større og større grad regulere bort behovet for "vurderingsevne", "skjønn" og "sunn fornuft", da mange demonstrerer på spektakulært vis at de ikke besitter slike egenskaper.

 

Link to post
Share on other sites

Det viktigste når det gjelder fart og mye annet er ikke regler og papirer, men å kunne vurdere hva som er forsvarlig og hva som ikke er det. Hadde folk klart det uten regler så hadde alt vært perfekt, mens regler ofte kan gi unødige bivirkninger.

 

Skal man feks kjøre fort så hender det man må nærmere andre båter enn man ville gjort om man kunne velge selv fordi det er avstand til land som bestemmer fartsgrensa. Ikke uforsvarlig kjøring naturligvis men ville vært mer hensynsfullt å holde mer avstand til andre båter.

 

Når det gjelder forsvarlig kjøring i fart så er det beste å gradvis venne seg til det  i egen båt fremfor et kurs der man skal rett opp i toppfart på en båt man ikke kjenner og kanskje også i endel bølger fordi det er slik været er akkurat den dagen kurset foregår og man ikke kan få høyhastighetsbevis av å kjøre i 10 knop.

 

Også synes jeg at hvis man skulle hatt krav til høyhastighetskompetanse så burde kravet vært for å få kjøre over en viss fart, ikke for å kjøre en båt med en viss toppfart i lav fart.

 

Hvis det blir 50 knop så rammes ikke mine båter av dette regelverket og krav om kurs, men hadde grensen blitt 30 knop så ville jeg og alle ande som skal kjøre båten min vært nødt til å ta høyhastighetsbevis.

 

Foreldrene mine er ikke noe glade i høy fart og jeg har aldri kommet opp i toppfart på raskeste båten min (litt over 30 knop) med dem ombord, det går altfor fort synes de. Om de skulle lånt båten (uten meg ombord) og den hadde hatt en toppfart over grensa for høyhastighetsbevis så ville de naturligvis bare kjørt sakte da de ikke har noen interesse av å kjøre i en hastighet som de ikke trives i. Med et krav til høyhastighetsbevis for å kjøre en båt med høy toppfart så ville jo da konsekvensen vært at de isåfall hadde blitt tvunget til å kjøre ubehagelig fort på et kurs for å få lov til å putre rundt i 5-10 knop.

Link to post
Share on other sites

Det har stått litt om hvordan man skal vurdere om en båt skal være sertifikatpliktig (finne toppfarta).

 

Min raskeste båt er produsert i 1980 og jeg tror neppe produsenten den gang laget dokumentasjon på hva toppfarta blir om man setter på en motor som ble laget 17 år etter båten. Og det er vel lite sannsynlig at båtprodusenter lager dokumentasjon for hundrevis av ulike motorer som kan monteres på båtene deres i alle år fremover. Og hvertfall lite sannsynlig at det blir dokumentasjon på hva toppfarta blir med alle mulige varianter av demontering av utstyr (fjerning av vekt). Min båt mangler noe av det som var med originalt, og det er montert annet utstyr. som både veier og bremser (feks ekkolodd nedi vannet).

 

Skal man utføre et fartstest fordi politiet lurer på om båten er raskere enn grensa så skal man jo først lempe alt løst innhold over i politibåten. Så skal man skru løs mye som er ettermontert antakelig. Ned i vannet og demontere ekkoloddet som streker nedi vannet. Skrape rur og groe må man vel også utføre. Så må man sikkert sjekke om det er optimal propell på båten og at motoren fungerer helt feilfritt og optimalt (kan man bli bøtelagt for å ha en motor som ikke går helt optimalt på en slik test?).

 

Og så skal altså en politimann sette avgårde på full gass i en ukjent båt uten ekkolodd uten å kanskje være kjent i området og kanskje i høye bølger også. Og hva om politimannen er en liten lett person på 50 kg, kan det føre til at en person som veier mer ikke får kjøre båten fordi den går fortere med en lett person?

 

Og hva om båten ikke tåler en meter høye bølger på full gass og politiet dermed skader båten ved å kjøre på en måte jeg synes er uforsvarlig og som jeg ikke ville gjort selv?

 

Og hvis propellen etterhvert må byttes lenge etter at testen er utført, skal man da gå gjennom samme prosessen enda en gang for å bevise at farta er under grensa?

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev On 12.9.2021 at 13.44:

 

 

Foreldrene mine er ikke noe glade i høy fart og jeg har aldri kommet opp i toppfart på raskeste båten min (litt over 30 knop) med dem ombord, det går altfor fort synes de. 

 

Mamma synes det går fort nok om propellen er for mange sekunder ute av vannet...  forskjellig vant ;) 

Men er vel mer tolererer, enn glad i, hun synes også 50-60 er "fort nok nå" 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Høyhastighets-kurs er vel noe som vil trenge seg på når en ser hvordan enkelte idiotkjører i høy fart på sjøen. Spesielt vannscootere, men også andre og langt større båter som kjører hensynsløst. Og trenden er dessverre økende. Jeg vet det er de færreste som kjører som idioter, men de skaper overskrifter. Og politikere er enkle mennesker som leser overskrifter, og skal ordne opp uten å kjenne hele konteksten. Så her har nok folk i nyanskaffet båt/vannscooter seg selv å takke, for vante båtfolk oppfører seg stort sett ordentlig og viser hensyn. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...