Kiekhaefer Startet 12.September.2021 Del på Facebook Startet 12.September.2021 (redigert) Hei, jeg har i den senere tid vurdert å kjøpe en Viksund Futura 900 men har fått litt betenkeligheter på denne modellen. Snakket her forleden med en som har hatt en slik båt og han advarte meg å kjøpe denne pga den er lite kursstabil med sjø akterut og aktenfor tvers og den var nærmest umulig å gå på autopilot. (han som uttalte dette er absolutt båtvant) Hva sier dere som har/har hatt denne båten? Det hadde vært fint med tilbakemeldinger på dette.. Redigert 12.September.2021 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 en kompis av meg har en slik (tilsalgs forresten da han har kjøpt nyere viksund) Med den kvasse baugen så trives den absolutt bedre med sjøen imot enn på låringen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Komodo har denne skuten, og kan nok komme med en kvalifisert uttalelse/erfaring... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2021 Flott, alle båter girer mer eller mindre med sjø akterut og på siden men denne var i en klasse for seg uttalte han som jeg snakket med, så da ble jeg usikker.... Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Hei, jeg har etter hvert skaffet meg 17 års erfaring med denne båten. Det er mulig den er mer følsom i låringssjø enn andre "halvplanere" men jeg har ikke så mye erfaring med andre båter. Allikevel vet jeg at hvis båten er noenlunde i trim og trimplanene trekkes helt opp så går baugen så høyt som mulig. Da holder den kursen rimelig bra selv i låringssjø. Hvis du fristes av å rette opp skjevlast eller må ha baugen ned da blir den ustabil. I motsjø kan du trimme den ned med baugen og holde kaffekoppen i en hånd og den andre på roret Lykke til med valget. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Komodo Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 ivar skrev for 3 timer siden: Med den kvasse baugen så trives den absolutt bedre med sjøen imot enn på låringen Dette er nok en svakhet med dette skroget ja. Men jeg synes ikke jeg sitter og ratter så mye, har egentlig ikke tenkt så mye på det. Hvordan den oppfører seg med autopilot vet jeg ikke, så det kan jeg ikke svare på. En annen svakhet ved dette skroget er at det har dårlig fartspotensiale. Det er relativt lettdrevent opp til 15-18 knop, men hastigheter over det egner det seg dårlig for. I den grad det måtte bety noe. For vår del spiller det ingen rolle, vi har liten motor, og kjører stort sett sakte. Men når det er virkelig dårlig vær føler jeg at det er en trygg båt. Det er flere eksempler på andre båter i tilsvarende størrelse som har kastet inn håndkleet og gått til havn i vær som har vært helt greit for oss. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martine29 Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Har selv en Westbas 29 som liker seg best i motsjø og ditto på låring og med autopilot innkoplet så virrer de en del, naturlig nok, når sjø kommer fra siden bakfra men tar seg inn etterhvert. Trauste båter i dette segmentet liker seg best i 10-12 knop. Og som en annen sier, du kan jo bruke rattet også. Har kjørt båten som TS her nevner, og detta er knall gode båter når sjøen også ikke ligger som et speil. Noen båter er helplanere, halvplanere og ikkeplanere. Hver enkelt av oss må vurdere hva som passer til ens kjøre-og bruksmønster. Minuset med 900 er jo at stua ligger i kjelleren.... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Uten å være helt skråsikker, så tror jeg dette skroget med "bulp" på Futura, er det samme som de senere brukte til 29/31 St.cruiz... Muligens med noen modifikasjoner... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Martine29 skrev for 2 timer siden: Minuset med 900 er jo at stua ligger i kjelleren.... Den stua har vi bygget om til sovecabin. "Stua" vår er dermed oppe ute under kalesjen Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Uten å være helt skråsikker, så tror jeg dette skroget med "bulp" på Futura, er det samme som de senere brukte til 29/31 St.cruiz... Nei, den er nok ganske forskjellig. "Bulben" på St.Cruiz er veldig forskjellig. Bulben på Futura 900 gikk de fort bort fra, så den ble vel ikke regnet som veldig vellykket... Selv på Futura 800 som kom litt senere ble den kraftig endret. 800 har mye bedre fartspotensial i skroget enn 900. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Traff en bekjent i går som hadde en slik for en 12-15 år siden. Han kunne ikke erindre det var noe særlig problem med denne kontra andre båter i den størrelsen. Han seilte en del ganger sommer som høst med familien mellom Stavanger og Stord og der er kanskje ikke de største utfordringene..... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 (redigert) Skrev feil Redigert 13.September.2021 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Sorry, her svarte jeg i feil tråd tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Går helt fint det! Flertallet her er såpass surrete så ikke ta det så tungt. Nyt formiddagen med kaffe, sol og stille! Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Husker ikke hva vi diskuterte på denne tråden jeg, men snart snur sola igjen...og ha et godt valg, betalte 13 kr liten for båtdisel idag. Blir vel en del dobbelinstallasjonsbåter på Finn etterhvert... pokker, dette ble off topic. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Martine29 skrev 8 minutter siden: Husker ikke hva vi diskuterte på denne tråden jeg, men snart snur sola igjen...og ha et godt valg, betalte 13 kr liten for båtdisel idag. Blir vel en del dobbelinstallasjonsbåter på Finn etterhvert... pokker, dette ble off topic. Det var dyrt ja. 10.53 sist jeg fylte ca 200liter. Men da hadde nabo havna 13.50ca hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
larole Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Jeg har denne båten og kan si meg delvis enig. Når det er sagt, de positive sidene er langt større enn denne lille ulempen. Jeg ville ha vært mer kritisk til hvilken motor som står ombord :-) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Mener da at disse båtene ble levert med BMW motorer i sin tid, og disse ble etterhvert isatt andre motorer etterhvert som bmwmotorene havarerte.. Så helt klart, viktigere med gode motorer. Båtene i seg selv er knall... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 13.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2021 Takk for mange gode innspill, det var en kandidat men den er vekke i fra Finn, den hadde en Perkins 6.354.4 på ca 160 hk, dette er jo en sliter men problemet med den er vel noe redusert tilgang til reservedeler på oljekjølere/varmevekslere vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Martine29 skrev for 2 timer siden: Mener da at disse båtene ble levert med BMW motorer i sin tid, og disse ble etterhvert isatt andre motorer etterhvert som bmwmotorene havarerte.. Så helt klart, viktigere med gode motorer. Båtene i seg selv er knall... BMW motorene var nå vel en smule bedre enn ryktet skal ha det til, vel å merke etter at kjølesystemet ble fikset/oppgradert. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.