Jump to content

Ustabil Viksund Futura 900


Kiekhaefer

Recommended Posts

Hei, jeg har i den senere tid vurdert å kjøpe en Viksund Futura 900 men har fått litt betenkeligheter på denne modellen.

Snakket her forleden med en som har hatt en slik båt og han advarte meg å kjøpe denne pga den er lite kursstabil med 

sjø akterut og aktenfor tvers og den var nærmest umulig å gå på autopilot. (han som uttalte dette er absolutt båtvant)

Hva sier dere som har/har hatt denne båten? Det hadde vært fint med tilbakemeldinger på dette..

 

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en kompis av meg har en slik (tilsalgs forresten da han har kjøpt nyere viksund)
Med den kvasse baugen så trives den absolutt bedre med sjøen imot enn på låringen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har etter hvert skaffet meg 17 års erfaring med denne båten. Det er mulig den er mer følsom i låringssjø enn andre "halvplanere" men jeg har ikke så mye erfaring med andre båter. Allikevel vet jeg at hvis båten er noenlunde i trim og trimplanene trekkes helt opp så går baugen så høyt som mulig. Da holder den kursen rimelig bra selv i låringssjø. Hvis du fristes av å rette opp skjevlast eller må ha baugen ned da blir den ustabil. 


I motsjø kan du trimme den ned med baugen og holde kaffekoppen i en hånd og den andre på roret :smiley:

 

Lykke til med valget.

 

Hilsen Trude III
 

Trude III

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 3 timer siden:

Med den kvasse baugen så trives den absolutt bedre med sjøen imot enn på låringen

Dette er nok en svakhet med dette skroget ja. Men jeg synes ikke jeg sitter og ratter så mye, har egentlig ikke tenkt så mye på det. Hvordan den oppfører seg med autopilot vet jeg ikke, så det kan jeg ikke svare på. 

 

En annen svakhet ved dette skroget er at det har dårlig fartspotensiale. Det er relativt lettdrevent opp til 15-18 knop, men hastigheter over det egner det seg dårlig for. I den grad det måtte bety noe. For vår del spiller det ingen rolle, vi har liten motor, og kjører stort sett sakte. 

 

Men når det er virkelig dårlig vær føler jeg at det er en trygg båt. Det er flere eksempler på andre båter i tilsvarende størrelse som har kastet inn håndkleet og gått til havn i vær som har vært helt greit for oss.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Westbas 29 som liker seg best i motsjø og ditto på låring og med autopilot innkoplet så virrer de en del, naturlig nok, når sjø kommer fra siden bakfra men tar seg inn etterhvert. Trauste båter i dette segmentet liker seg best i 10-12 knop. Og som en annen sier, du kan jo bruke rattet også. Har kjørt båten som TS her nevner, og detta er knall gode båter når sjøen også ikke ligger som et speil. Noen båter er helplanere, halvplanere og ikkeplanere. Hver enkelt av oss må vurdere hva som passer til ens kjøre-og bruksmønster. Minuset med 900 er jo at stua ligger i kjelleren.... 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Minuset med 900 er jo at stua ligger i kjelleren.... 

Den stua har vi bygget om til sovecabin. "Stua" vår er dermed oppe ute under kalesjen :smiley:

 

Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

Uten å være helt skråsikker, så tror jeg dette skroget med "bulp" på Futura, er det samme som de senere brukte til 29/31 St.cruiz...

Nei, den er nok ganske forskjellig. "Bulben" på St.Cruiz er veldig forskjellig. Bulben på Futura 900 gikk de fort bort fra, så den ble vel ikke regnet som veldig vellykket... Selv på Futura 800 som kom litt senere ble den kraftig endret. 800 har mye bedre fartspotensial i skroget enn 900.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 8 minutter siden:

Husker ikke hva vi diskuterte på denne tråden jeg, men snart snur sola igjen...og ha et godt valg, betalte 13 kr liten for båtdisel idag. Blir vel en del dobbelinstallasjonsbåter på Finn etterhvert... pokker, dette ble off topic. 

Det var dyrt ja. 10.53 sist jeg fylte ca 200liter. Men da hadde nabo havna 13.50ca hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Mener da at disse båtene ble levert med BMW motorer i sin tid, og disse ble etterhvert isatt andre motorer etterhvert som bmwmotorene havarerte.. Så helt klart, viktigere med gode motorer. Båtene i seg selv er knall... 

 

BMW motorene var nå vel en smule bedre enn ryktet skal ha det til, vel å merke etter at kjølesystemet ble fikset/oppgradert.    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...