Jump to content

Installasjon av veivhus ventilasjon på dieselmotor


_Bliss_

Recommended Posts

Skal nå få installert veivhusfilter/ oljeseparator på mine Cummins bta 5.9 maskiner. Orginalt blir di levert uten noen som helst filtrering. Oljedamp og avgasser fra forbrenning slippes rett ut i maskinrom.

 

Dette er filter/ separator som skal monteres. 

Slange fra veivhus føres inn på filter, etter filter føres slange inn i nippel som jeg monterer på luftfilter. I bunn på filter/ separator samles oljen, denne oljen føres til en catch tank.

 

Er det noen fare for å lage undertrykk i veivhus med en løsning som dette?

 

20210913_202708.jpg.8bb84638d51f588388fe00a50a6b5530.jpg

20210913_202959.jpg.47aed40a64da2604334a3f6534fc7764.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei. Til og med min ca. 1985 modell motor har et tilsvarende system originalt. Det er litt forskjellig hvor man gjør av oljedampen. På min GM 6.2L går slangen fra filter/kondensboks inn på innsugsmanifolden. GM har altså ingen catch can, men drenerer kondensert olje tilbake til bunnpannen. Det systemet du har der vil fungere. Det eneste problemet som kan oppstå er hvis det går tett og det blir overtrykk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 35 minutter siden:

Nei. Til og med min ca. 1985 modell motor har et tilsvarende system originalt. Det er litt forskjellig hvor man gjør av oljedampen. På min GM 6.2L går slangen fra filter/kondensboks inn på innsugsmanifolden. GM har altså ingen catch can, men drenerer kondensert olje tilbake til bunnpannen. Det systemet du har der vil fungere. Det eneste problemet som kan oppstå er hvis det går tett og det blir overtrykk.

Det må bli ett servicepunkt å sjekke filter. evt Det er også overtrykksventil i lokket, så det er en sikkerhetsfunksjon.

filteret som er bestilt ser ut til å samme design som feks filter som er brukt på VP d-serie. bare til en brøkdel av prisen. så forhåpentligvis vil det gjøre jobben. Miljøet i båten blir nok også forbedret.

Link to post
Share on other sites

Ift pris er jeg positivt overrasket. Je har ikke holdt i et tilsvarende som er levert på feks en VP maskin, men for alt jeg vet kommer de fra samme fabrikk? 

Med tanke på at det kun er oljedamp som skal gå igjennom, er jeg ikke bekymret for kvaliteten uansett. Tenker at det er verdt pengene.

 

https://www.wish.com/product/5da6adb02027ba07675fcaae?from_ad=goog_shopping&_display_country_code=NO&_force_currency_code=NOK&pid=googleadwords_int&c={campaignId}&ad_cid=5da6adb02027ba07675fcaae&ad_cc=NO&ad_lang=EN&ad_curr=NOK&ad_price=266.00&campaign_id=12686188782&retargeting=true&exclude_install=true&gclid=Cj0KCQjwvO2IBhCzARIsALw3ASpTEDB7IJhoCcWf7tx7zf-fHA_BVyv-m-KHOfmXCbPfkB-HuRXVQhoaAuvGEALw_wcB&share=mobileweb

"LISE" skrev 43 minutter siden:

@_Bliss_ Har du link til dette filteret du viser? Pris? Oppfatning rundt kvalitet?

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...