Jump to content

Hvor mye shims kan en legge under motorlapper?


Okkaby

Recommended Posts

Vurdere å bytte ut ms4 girkassa i vinter.

Blir da enten en ZF45A eller TM485A som kommer inn.

Men da disse har større forskjell mellom inn/utgående aksel, så må jeg hæve motor noe.

Det er også forskjell i bygge lengde, så aksel kommer lengre inn og følgelig høgere opp, da denne ligger i 8 grader.

 

Så spørsmålet er hvor mye det er forsvarlig å shimme opp motor.

Har idag ca 20mm shims mellom fundament å lapper. Ser for meg jeg nok vil ende på små 70mm totalt.

De jeg har idag er alu og 100mm breie, som er samme bredde som fundament.

Fundament er stål støpt inn i glasfiber, så ganske så solide greier.

Tenker å få maskinert 4 shims i 60mm høyde som da blir grunn shims. Så må det justeres litt med 5-10mm shim på toppen.

Vil dette være innafor? 

Dette blir jo nok så solid, å motor står jo på nye gummilapper, som tar vibrasjoner.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

En 60mm shims vil jeg vel egentlig kalle en kloss :giggle:  Og det er ingenting i veien for å klosse opp motorlabbene så lenge de blir solid skrudd i beddingen. Det du derimot skal passe på er å løfte labbene så høyt at du ikke må justere motoren for høyt på skruene når du skal rette opp. 

Det med skruene er viktig ja. Labbene står nesten i bunn nu. Kun noen få mm de er justert opp i forbindelse med finn justering. 

Å ja er jo en kloss hehe 

 

Skal ha nye å lengre aksel også. samt montert nye akselbrakett. Da får jeg propell lengre ut mot ror, å jeg får bedre avstand mellom propell å bunn av båt. Pr idag er avstand mellom bunn av båt å propell i underkant(ca45mm) bør være minimum 50mm i følge sleipner. Får jeg propell 25cm lengre bak, som nok er det det er plass til. Så holder jeg anbefalt avstand på 50mm mellom propell å ror, samt jeg får bra avstand opp til bunn av båt, sjøl når jeg går opp en tomme i propell. Da får jeg plutselig et mye bedre system rundt propell, å nok mindre støy fra den. Samt jeg får en optimal propell å optimal fart hehe

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

Shim'en har ingen max tykkelse. Anbefalingen går på ikke å ha for mange shims stablet oppå hverandre, max 4 stk. Videre er det ikke så viktig hva shim er laget av. Vær obs på mulig korrosjon og galvaniske reaksjoner. Jeg har vært borti blanding av alu og messing, der aluminiumen var som grovt sukker. 

Aluminium ligger nærme både galvanisert å vanlig karbon stål i spenningsrekka. Så der er jeg ikke redd. 

Men er større avstand mellom messing å aluminium. Så der vil aluminium bli offer Anode ja.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er tørt, kan du bruke hva som helst. Merk at anoder blir laget av aluminium. Med et liten tilsats av indium. Det er kun anbefaling fra meg. Du kan for så vidt like gjerne bruke vannfast kryssfiner av god kvalitet. Slik som denne kvalitetsbåten har benyttet:

2000346881_070713014nyloc.jpg.0e9d300cb0495856a5c9feb5ced653e3.jpg

I følge eieren har det sittet slik siden 2013. På denne båten ligger all shim under motorlabbene. Og justeringsskruene er skrudd helt i bånn for å unngå at skruene knekker. Fritt valg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...