Jump to content

Når båten "spinner" opp i turtall å ikke får fart???


KAKI2

Recommended Posts

Har noen vært borti dette fenomene?

Båten er en quicksilver 605 PH med 115 hk. Mercurymotor.

4 bladers proppell og drevet ned til å gå i ca. 29 knop.

Det første året gikk båten som den skulle men i år når jeg hentet den ifra dvale med nytt bunnstff "spannt" båten slik at turtallet gikk opp men ikke farten. Dette ga seg igjen på prøvetur. Utover sommeren har den spunnet noe ut ved akselerasjon men ved å ta av litt på gassen og øke forsiktig virka det på nytt.

Nå har båten blitt mye værre og spinner allerede før den planer selv ved forsiktig akselerasjon. Maks hastighet på båten nå er ca. 20 knop på 6000 omdreininger.

Byttet proppel og boss. Det var ikke noe feil med noe der, ingen skader.

Båten spinner like mye.

Dykket under båten å fjernet alle groer men det hjalp ikke. 

Sjekket høyde på kavitasjonsplate og den er på samme høyde som skråget.

Noen som har noen ide på hva det kan være?

ps.  har bestillt verkstedtime.

Link to post
Share on other sites

KAKI2 skrev 12 minutter siden:

Har noen vært borti dette fenomene?

Båten er en quicksilver 605 PH med 115 hk. Mercurymotor.

4 bladers proppell og drevet ned til å gå i ca. 29 knop.

Det første året gikk båten som den skulle men i år når jeg hentet den ifra dvale med nytt bunnstff "spannt" båten slik at turtallet gikk opp men ikke farten. Dette ga seg igjen på prøvetur. Utover sommeren har den spunnet noe ut ved akselerasjon men ved å ta av litt på gassen og øke forsiktig virka det på nytt.

Nå har båten blitt mye værre og spinner allerede før den planer selv ved forsiktig akselerasjon. Maks hastighet på båten nå er ca. 20 knop på 6000 omdreininger.

Byttet proppel og boss. Det var ikke noe feil med noe der, ingen skader.

Båten spinner like mye.

Dykket under båten å fjernet alle groer men det hjalp ikke. 

Sjekket høyde på kavitasjonsplate og den er på samme høyde som skråget.

Noen som har noen ide på hva det kan være?

ps.  har bestillt verkstedtime.

Tror nok dette er ganske enkelt vulk i hub til propell som har gitt seg. 
Blir gjerne "løsere og løsere" om den ikke skiftes. Tror nok du enten må av med propell og sende til WinRace for re-vulking, eller spandere på deg ny. Evt begge deler, og ha den re-vulkede som reserve om du skulle være uheldig i ferietid å komme inn på grunna. 
 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev for 1 time siden:

Tror nok du enten må av med propell og sende til WinRace for re-vulking, eller spandere på deg ny. 

 

Er det virkelig noen som fortsatt gidder å bruke winrace? De er bare jævla dyre og har elendig kundeservice etter att Nina Dorothea overtok sjappa. Vet om flere folk som har kjøpt splitter nye cleavere der som er skeive når de kommer etter 8uker og en kundebehandler som sier "de skal være sånn" 

 

Glansdagene der man blei møtt av kunnskapsrike og tryllekunstner Olle er desverre over. 

 

Trudde de fleste brukte Andvik Propellers nå for tiden, kunnskapsrik og service innstilt "guttunge" som fortsatt har gløden og motivasjonen til og gå på, billig er han også 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

 

Er det virkelig noen som fortsatt gidder å bruke winrace? De er bare jævla dyre og har elendig kundeservice etter att Nina Dorothea overtok sjappa. Vet om flere folk som har kjøpt splitter nye cleavere der som er skeive når de kommer etter 8uker og en kundebehandler som sier "de skal være sånn" 

 

Glansdagene der man blei møtt av kunnskapsrike og tryllekunstner Olle er desverre over. 

 

Trudde de fleste brukte Andvik Propellers nå for tiden, kunnskapsrik og service innstilt "guttunge" som fortsatt har gløden og motivasjonen til og gå på, billig er han også 

Eika, jeg hadde en "grunnberøring" på 200 meters dyp på vei hjem fra ferie i sommer. 

 

Propell fikk et hakk i blad 1 og 2, mens blad 3 og 4 gikk fri. 

Takstmann mener det var en delvis sunket container, da hakkene ikke var store, men så ut som om det var brukt baksiden av en tung turkniv til å påføre hakk med, da skaden ikke var forenlig med vasstrukken tømmerstokk eller lignende (flg takstmann).

 

Derimot ofret fremover clutsj seg på girkassen, og det ble en forsikringssak. Uansett, så ble begge propeller sendt til winrace av verkstedet jeg bruker, og de mente at de hadde fått like god service som før. Er kanskje andre ressurser som jobber mot slike større profesjonelle brukere? Ikke vet jeg, men jeg vet at min leverandør er fornøyd med sin leverandør. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@KAKI2, en ny propell til denne koster ca 1500-2000 kr?

 

Er det da kanskje verdt å bytte propell for å se om den nye spinner også?

 

Er vel billigere enn å bestille verkstedtime...?

 

Har du byttet motor eller gjort endringer på innfestning av motor mellom første året (da alt fungerte) og nå?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev for 3 timer siden:

Eika, jeg hadde en "grunnberøring" på 200 meters dyp på vei hjem fra ferie i sommer. 

 

Propell fikk et hakk i blad 1 og 2, mens blad 3 og 4 gikk fri. 

Takstmann mener det var en delvis sunket container, da hakkene ikke var store, men så ut som om det var brukt baksiden av en tung turkniv til å påføre hakk med, da skaden ikke var forenlig med vasstrukken tømmerstokk eller lignende (flg takstmann).

 

Derimot ofret fremover clutsj seg på girkassen, og det ble en forsikringssak. Uansett, så ble begge propeller sendt til winrace av verkstedet jeg bruker, og de mente at de hadde fått like god service som før. Er kanskje andre ressurser som jobber mot slike større profesjonelle brukere? Ikke vet jeg, men jeg vet at min leverandør er fornøyd med sin leverandør. 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Det ene firma jeg jobber for, sto for 1% av omsetninga til winrace. Skulle tru det var "profesjonelt" nok. De har mista det firma etter dårlig kundeservice, dyre priser og elendige leveranser 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...