Jump to content

Stoffing av båt hos firma, hva er normal pris?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har stoffet så mange båter i senere tid så begynner å bli litt lei. Den siste båten min må jeg ta på nytt fordi bunnstoffet jeg brukte er en nyere type som skal være mer miljøvennlig. På grunn av det har det grodd like mye som på en båt uten bunnstoff. Det til tross for at jeg har skrubbet skroget hver 3 uke. Jeg tror jeg må få fjernet mest mulig av det andre bunnstoffet før det legges på nytt. Hva er typisk pris for å gjøre dette hos et firma? Jeg ser at mange firma oppgir pris pr fot. Men det står bare bunnsmøring ikke noe annet. Så vet ikke hva som inngår i dette. Er fjerning av gammelt bunnstoff og primer en del av prisen? Truck/kran kommer vel på toppen. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 39 minutter siden:

Stoffing er bare stoffing, hvis du vil at de skal slipe vekk gammelt bunnstoff og primer, så prime på nytt også stoffe, så snakker vi om endel timer til 1300kr + moms i timen. Så hvis du får en regning på 10 000kr, så ikke bli sjokka 

1300kr + moms??

Hva i svarte er disse folk bygget av?

Er vel rundt 750-800kr + moms for en verksteds time hos os. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

De prisene for ordinært arbeid forstår jeg ikke. En ting er å betale dette for mekaniker/elektro arbeid som både krever stor kompetanse og investering i utstyr og lokaler. Men betale dette for relativt enkelt arbeid som stoffing mangler logikk. Jeg tenker en annonse på Finn.no vil gi et riktigere prisbilde som ligger rundt en malearbeidpris på kanskje 500-600 kroner pr time.

Link to post
Share on other sites

BåtGeir skrev 8 minutter siden:

De prisene for ordinært arbeid forstår jeg ikke. En ting er å betale dette for mekaniker/elektro arbeid som både krever stor kompetanse og investering i utstyr og lokaler. Men betale dette for relativt enkelt arbeid som stoffing mangler logikk. Jeg tenker en annonse på Finn.no vil gi et riktigere prisbilde som ligger rundt en malearbeidpris på kanskje 500-600 kroner pr time.

 

Okkaby skrev 21 minutter siden:

1300kr + moms??

Hva i svarte er disse folk bygget av?

Er vel rundt 750-800kr + moms for en verksteds time hos os. 

 

Så ett båtopplag og verksted som har investert 20millioner i opplagshaller, verkstedbygg, truck'r, kran, brygger, skal betale lønn til 7-10 personer, må kjøpe masse verktøy osv, skal drive med minus pga noen syns det er for dyrt ? Nå som evinrude forsvant og de begynte med mercury, så blei de pålagt å kjøpe div verktøy direkte av mercury til 150-200 000kr. Selv om de hadde halvparten ifra før 

 

Det er i allefall 350 båteiere som betaler det med "glede", der jeg jobber. 

Link to post
Share on other sites

BåtGeir skrev 6 minutter siden:

Du er jo inne på det jeg skriver. Hvorfor skal man betale for verksted/utstyr/fagkompetanse for en enkel jobb som stoffing? 

 

Man kan ikke oppererer med flere forskjellige priser etter vannskligetsgrad vettu. 

 

Men hvis merkeverksted blir for dyrt, så er det nok av bakgårdsverksteder eller ungdommer som jaller det til for 4000kr totalt 

 

Hvert eneste år, kommer det inn noen båter som har blitt stoffa av "proffe", det og det verkstedet forklarer de. Når vi spyler på det så spruter det bunnstoff som har blitt lagt på uten at de har slipa skikkeligt først, vaska av slipestøv, prima med 2 komponent primer, mellomslipa før de legger på bunnstoff. Så da må jobben gjøres på nytt. Folk sparer seg til fant med andre ord 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange firmaer som operer med ulike priser for ulike tjenester. Så det går fint. At noen firmaer/bransjer ikke praktiserer det betyr ikke at det ikke går. Det behøver heller ikke være baksgårsfirmaer som utfører slike jobber. Det kommer jo an på kjøper hva man velger. For meg er det naturlig å betale mer for kompetansekrevende og utstyrskrvende arbeid og minder for motsatt. Går man til en tannpleier på et tannlegekontor er kanskje prisen ca halvparten for tannpleiertjenesten kontra tannlegetjeneste. Dette selv om firma er det samme.

Link to post
Share on other sites

Du får spørre på wector, KK marine, Stathelle marina, triex om hva de tar i timen. Alle sammen ligger nok over tusenlappen i disse dager og alle sammen har lang kø med jobber. 

 

Skal man ha flinke folk med kunnskap i disse dager, så må man betale godt nok til at de vil jobbe i det firma det er snakk om, ellers tar de seg bare en annen jobb. 

 

Det beste er nok å gjøre jobben selv, da kan man kjøpe så billig eller dyrt utstyr man bare vil, så blir jobben akuratt så bra som innsatsen og kunnskapen man legger i det 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner godt til noen av de. Men det er ikke som er argumentet. Det jeg ikke forstår at man betlaer det samme for ufaglært arbeidskraft/tjeneste til en ganske enkel jobb som krever mindre kompetanse en for en kvalifisert mekanikerjobb som krever mer kompetanse?Jeg tenker neppe at Wcktor normalt kaster bort makanikerkompetansen til stoffing selv om mekanikerene kan utføre jobben? .Wector har stoffet min båt på 39 fot. Pris  ca 6K inkl stoff,arbeid og brukerutstyr for 2 år siden.. Det er ikke oppgitt timepris på faktura. Det kan være inntresant å høre hva andre tenker her på forumet om lik pris på forskjellig tjeneste/arbeid.

Link to post
Share on other sites

Glad jeg kan gå til et autorisert VP++ verksted å få jobben til ca 800 + moms.

Men klart de har ikke en hall med dress kledde selgere som skal lønnes. Men goe å dyktige mekanikere har de. Å ekstrem goe service har de også. 

Bare det å lese om disse Østlands priser her, gjør det ennå mer uaktuelt å oppholde meg der borte.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig selv nå. Jeg har flere fakturaer fra flere firmaer som er autorisert. Og noen stikkprøver fra nyere dato viser faktisk ar det faktureres med ulik timepris uten at jeg ønske å gå i detalj om hva og hvordan av hensyn til de ulike firmaene. Og de opereres med lang lavere timepris her enn hva det refereres til her. Ser jeg har en faktura er fakturert 950 inkl mva for mekanikerarbeid fra et autorisert firma og en sats på kr 750 inkl mva for annet arbeid

Link to post
Share on other sites

Som en sammenligning vil jeg ikke tro at et bilverksted skrur ned taksten når en mekaniker skifter hjul eller en snekker som har lavere lønn når han bærer materialer. 

Hvis firma har ukvalifiserte ansatte som jobber for en lavere lønn en mekanikerne blir det jo annerledes, men motsatt hva mange tror er det få marinaer som er noen gullgruver for eierne. Bare sjekk tallene på proff.no eller lignende sider for en marina i nærheten av dere så er det få som har noen fantastiske vinster.

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 4 timer siden:

Den siste båten min må jeg ta på nytt fordi bunnstoffet jeg brukte er en nyere type som skal være mer miljøvennlig. På grunn av det har det grodd like mye som på en båt uten bunnstoff. Det til tross for at jeg har skrubbet skroget hver 3 uke. Jeg tror jeg må få fjernet mest mulig av det andre bunnstoffet før det legges på nytt.

I det tilfellet holder det med å spyle båten med en kraftig spyler og stoffe på nytt. Bør ikke koste all verden da.

 

Knallipadden skrev for 4 timer siden:

... vet ikke hva som inngår i dette. Er fjerning av gammelt bunnstoff og primer en del av prisen? Truck/kran kommer vel på toppen. 

Fjerning av bunnstoff og primer inngår i alle fall ikke i en fast pris for å stoffe. Fjerning av primer er en stor jobb, og i dette tilfellet helt irrelevant. 

Link to post
Share on other sites

Fjerning av bunnstoff etc gjøres med sand/ kalk blåsing av egne firmaer, bare avtal pris. Skal man betale for at noen skal slipe for hånd kan man se om en undom vil tilbringe en liten uke under der for 150 kr/t.

Om noen vil betale 1500 (og oppover) for at et merkeverksted skal kline på noe bunnstoff eller priming så go ahead. Folk har jo mere penger enn vett i disse dager..

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 21 minutter siden:

Fjerning av bunnstoff etc gjøres med sand/ kalk blåsing av egne firmaer, bare avtal pris. Skal man betale for at noen skal slipe for hånd kan man se om en undom vil tilbringe en liten uke under der for 150 kr/t.

Om noen vil betale 1500 (og oppover) for at et merkeverksted skal kline på noe bunnstoff eller priming så go ahead. Folk har jo mere penger enn vett i disse dager..

 

Det er ingen seriøse som blåser båten med sand. Kalk/nøtteskall/tørris er det som blir brukt i disse dager. Hva trur du ett firma skal ha for å pakke bilen med utstyr, så kjøre dit båten står, maskere opp båten, henge opp presseninger, så blåse den, pakke sammen alt utstyret, for så å kjøre hjem igjen ? 

 

Hva koster det med kranbil for å frakte båten frem og tilbake til firma som blåser ? 

 

Bedre og betale noen ungdommer 150kr/t i en liten uke, enn noen proffe som gjør det på noen få timer ? I snitt bruker jeg 2-3 timer på å slipe rein en 20foter

 

Det er forskjell på en 15åring sin skal lære hva han gjør, sende noen snapper av jobben han gjør til vennene sine, klage over slipestøv i øynene, dugg på brillene pga kjip støvmaske, klager over trang og lav arbeidsplass, enn en 30-40-50åring som løfter båten til god arbeidshøyde i truck'n, tar med en pakke med slipepapir, en skikkelig god slipemaskin og en friskluftmaske, så bare kjører på

 

Så det at folk har mer penger enn vett, det har du helt rett i. 

Link to post
Share on other sites

BåtGeir skrev for 13 timer siden:

Det er mange firmaer som operer med ulike priser for ulike tjenester. Så det går fint. At noen firmaer/bransjer ikke praktiserer det betyr ikke at det ikke går. Det behøver heller ikke være baksgårsfirmaer som utfører slike jobber. Det kommer jo an på kjøper hva man velger. For meg er det naturlig å betale mer for kompetansekrevende og utstyrskrvende arbeid og minder for motsatt.

Det må være vanskelig for ett båtverksted å ha en ufaglært som kan betales lite nok til att man kan justere timeprisen ned med flere hundre kroner.
Det skiller jo antagelig ikke mer enn en femti lapp eller så i reine lønnsutgifter i timen.
Så er jo utfordringen å holde på arbeidskraft som jobber billig i tunge fysiske jobber lenge nok til att de kan gjøre nytte for seg på flere områder der det kreves moe erfaring.
Så var det det å finne jobb til de 7,5 time om dagen 5 dager i uka året rundt.
Nei, hadde jeg vært sjef for ett båtverksted hadde jeg satset på faglærte mekanikere og hadde jeg vært en faglært mekaniker hadde jeg ikke tatt i jobber som å slipe ned og legge bunnstoff.
Man setter jo ikke bilmekanikere til å vaske og polere biler som en del av arbeids hverdagen eller.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Eika har et veldig godt poeng her. Mange ser seg blind på timepriser på verksted, og tror at en skoleungdom kan gjøre jobben (hva det nå måtte være) like effektivt, men til lavere timesats. Dette vitner om mangel på erfaring fra praktisk arbeidsliv. Det er himmelvid forskjell på hvor lang tid en jobb tar i forhold til hvem som utfører jobben. En erfaren fagmann med riktig utstyr utfører ofte jobber på en brøkdelen av den tiden legfolk bruker på samme jobb. Tenker ikke nå spesielt på stoffing av båt, men generelt.  I mange tråder her inne blir det ofte gjort sammenligninger om hva en time på verksted koster, og hvilken "timelønn" man får ved å gjøre jobben selv. Glemt er da at de aller fleste bruker 50% av tiden på å klø seg i hodet over hvordan man skal gripe an, gjerne med noen tråder på BP om hvordan man skal løse problemet, og 500% lengre tid på tilsvarende jobb i forhold til en som er dreven og har det rette verktøyet. Man kan ta noe så enkelt som å få boret ut en knekt skrue i en motor. En jobb som mange ganger tar få minutter for en som kan det, men for andre kan det gå dagevis med forumskriving, shopping på nettet for å få tak i riktig bor og ekstraktor, tilrigging, kjøring fram og tilbake til båten opp til flere ganger, klø seg litt i hodet, og til slutt i verste fall knekke ekstraktoren nede i hullet. 

 

Når det er sagt synes jeg fremdeles 1300 kroner timen pluss moms høres helt horribelt ut. Jeg tror jeg skal sjekke litt timepriser her i distriktet for moro skyld bare for å sammenligne. Men er det ligger på ca tusenlappen +.

 

Kallethekid skrev for 12 timer siden:

Som en sammenligning vil jeg ikke tro at et bilverksted skrur ned taksten når en mekaniker skifter hjul eller en snekker som har lavere lønn når han bærer materialer. 

Meg bekjent er det helt vanlig at merkeverkstedene har differensierte priser på ulike jobber, f.eks. feilsøking eller bytte av bremseklosser og eksosanlegg. 

 

pipe skrev 6 minutter siden:

Nei, hadde jeg vært sjef for ett båtverksted hadde jeg satset på faglærte mekanikere og hadde jeg vært en faglært mekaniker hadde jeg ikke tatt i jobber som å slipe ned og legge bunnstoff.

Båtbransjen er veldig sessongbetont, og langt mindre stabil enn f.eks. bilbransjen, som er den bransjen det er mest nærliggende å sammenligne seg med. I et bilverksted har ofte hver mekaniker sin løftebukk, og bilene ruller ut og inn. På en marina må ofte de som jobber der gjøre alt mulig som trengs. Det er vanlig at de har faglærte motormekanikere, og ufaglærte som vasker, stoffer, og kanskje kjører litt truck osv. Man må nok være vesentlig mer fleksibel i båtbransjen om man vil jobbe der i lengden. Særlig på mindre plasser og mindre marinaer. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

Når det er sagt synes jeg fremdeles 1300 kroner timen pluss moms høres helt horribelt ut. Jeg tror jeg skal sjekke litt timepriser her i distriktet for moro skyld bare for å sammenligne. Men er det ligger på ca tusenlappen +.

 

Djupedal tok 710,- + mva i 2019.

 

Meget dyktige

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...