Jump to content

Skjærgårdsjeep, budsjett 100K, men hvilken?


Norsö

Recommended Posts

Hei forum. 

 

Har de siste fire dagene brukt eventyrlig mye tid på å lete opp og vurdere ulike skjærgårdsjeeper. Skal handle i høst og har budsjett på 100K.

 

Vi er en familie på fire, hvor barna er 2,5 og 6 år.

 

Behov:

1. Ferdes til tider i farvann hvor det kan piske godt. Så et solid og effektivt skrog som takler sjø men som også er driftseffektivt er et krav. 

 

2. Må være litt høyde på fribord og ønsker ikke at sjøsprøyten skal stå inn i båten. 

 

3. Må ha noen lekre linjer. Orker ikke se på ei balje. Litt dyp v bunn og en enkeltplanenede båt er gull 👌🏻

 

4. Helst CC, men da en konsoll som skjermer godt. 

 

Vil brukes mest til dagsturer i skjærgården, strandhogg/holming, bading litt fisking og noe tubing/vannski. 

 

Har sett litt på Rascala FM21, Ranierei Soverato, Skibsplast Vector 555 og Sessa Key Largo 19. Kjenner ikke til disse noe særlig, men virker greie. 

 

Hjelp meg gjerne til å ta et godt valg. 

Redigert av Norsö (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yamarin 5810 og 5910, Ibiza 19 sport er båter som kan fungere godt.

 

Med barn i den alderen du har, så ville jeg godt for en daycruiser.  Barna våre stortrivdes ihvertfall inne i kabinen når vi var på tur. Både for en liten strekk, og som lekerom når vi var på rolige turer. I tillegg sitter man generelt mer i le for sjøsprut i en daycruiser enn i en skjærgårdjeep.

De Yamarinene jeg nevnte er en del av dem levert med kalesje over akterdekk og pilotstoler, men da faller "må ha noen lekre linjer" ut.

Tipset til Enslagsgjest er en rå båt i bølger....

Prøv litt forskjellig før du bestemmer deg, da får du et godt sammenligningsgrunnlag....

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Hydrolift F23 (nedprutet til høstpris) er en bra kandidat, men har hekkaggregat. Om det er en fordel eller ulempe får du avgjøre selv. Uansett, råere båt enn det er vanskelig å få i denne prisklassen.

 

Var ute å kjørte f23 i dritværet idag, null problem å cruise i 40knop og fikk pressa nesten 60 knop i den sjøen som var. I 30knop så spruta det litt, men når farta økte til 40 så var det tørt og fint. Men spørs om jeg ville hatt under forann i "hula" da :P 

 

men ang daycruiser, virker som unger elsker "hula" under dekk. Lekeplass og soverom i ett. Når ungene blir litt sjøvante så legger de seg ned med engang man roper bølge. Jeg ser det støtt og stadigt med guttungen til en kamerat, han er 3-4år og har 1500timer++ på sjøen (15-20min hver vei til barnehagen) 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 3 minutter siden:

 

Var ute å kjørte f23 i dritværet idag, null problem å cruise i 40knop og fikk pressa nesten 60 knop i den sjøen som var. I 30knop så spruta det litt, men når farta økte til 40 så var det tørt og fint. Men spørs om jeg ville hatt under forann i "hula" da :P 

 

men ang daycruiser, virker som unger elsker "hula" under dekk. Lekeplass og soverom i ett. Når ungene blir litt sjøvante så legger de seg ned med engang man roper bølge. Jeg ser det støtt og stadigt med guttungen til en kamerat, han er 3-4år og har 1500timer++ på sjøen (15-20min hver vei til barnehagen) 

Noen spesielle DC'er å anbefale? 

Link to post
Share on other sites

Norsö skrev 1 minutt siden:

Noen spesielle DC'er å anbefale? 

 

Jeg følger ikke med på dc markedet og de jeg har mest erfaring med via jobb koster 2-3x det budsjetter du har. Så jeg kan dessverre ikke komme med noen gode tips bortsett fra fjord 650se, som en kamerat av meg bruker som pendler båt hver eneste dag 

 

Men Master Miami skal være gode båter

Link to post
Share on other sites

Norsö skrev 11 minutter siden:

Noen spesielle DC'er å anbefale? 

Hydroliften blir jo nesten en dc da den har den "hula" som @Eika skriver om. Det beste fra begge verdener egt. Har også sett samme på nimbus 22 nova også. 

 

Hvis du vil ha full on kjedelig enkel flatbunnet dc båt kan du se på uttern d55. Fordelen her er jo at den er ganske praktisk og har bra marked for videre salg. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 6 minutter siden:

Hydroliften blir jo nesten en dc da den har den "hula" som @Eika skriver om. Det beste fra begge verdener egt. Har også sett samme på nimbus 22 nova også. 

 

Hvis du vil ha full on kjedelig enkel flatbunnet dc båt kan du se på uttern d55. Fordelen her er jo at den er ganske praktisk og har bra marked for videre salg. 

 

Fordelen med en kjedelig dc, er kalesje og muligheten for litt varme en sein sommer kveld, kan sitte tørt i regnvær, "hula" har direkte inngang ved fører posisjon 

 

Vil egentlig ikke anbefale f23 som eneste båt for en familie med unger i den alderen. Han som har den f23'n jeg lånte idag har kjerring og 2 unger. Det er kun 2 plasser som er sånn passe i le, de baki sitter i masse vind, hvis det er sidevind så blåser det fælt og de sportslige egenskapene kan få frem noen horn hos far, som resten av familien ikke er klare for 

Link to post
Share on other sites

Norsö skrev On 16.9.2021 at 23.03:

Hva er fallgruvene og hva er "must have's" i DC'er? 

"Fallgruvene" er å antagelig en kombinasjon av budsjett og alder på båt og motor. Utfordringen er å finne en bra båt og motor som passer inn i budsjettet.

Must have's er vel helt opp til deg selv....

 

Båter som kan være aktuell: Askeladden 585, Ibiza 19 og 20 touring, Ryds tror også kan ha.... disse tror jeg skal være mulig til budsjett, i de eldste utgavene...disse er stort sett med påhengs. Har glemt mange no tenker jeg....

 

Med drev: Master Miami, Draco 20-24, Windy 22, Marex 23 Gambler, Norkapp 21-22, Searay, wellcraft ++++

 

Du må bruke finn, studere og se, ta med familien på testkjøring, finne ut hva som passer dere. Når du er og ser på en båt må du dunke , lukte, løfte på luker, se etter sprekker og skader, sjekke at ting som er om bord virker, hvis ting ikke virker, kan du fikse selv? Elektrisk er ofte dårlig på gamle båter...    Hvis du ikke er motorkyndig, ta med en venn som er det. Det vil alltid være en fordel med nyere motor og drev. 

Vær oppmerksom på at gamle båter og motorer gjerne krever en del egeninnsats. Til gjengjeld vil de kunne gi veldig mye båtglede for pengene....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...