AskeladdenC65 Startet 20.September.2021 Del på Facebook Startet 20.September.2021 Jeg skulle gjerne ha ladet begge batteriene samtidig med en vedlikeholdslader. Noen som kan si meg hvordan jeg skal koble? Helst uten og koble ifra eksisterende ledninger... Kommer to stk pluss og en stk minus bakfra. Har 2 stk brytere, start og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Må ha to laddere, eventuelt en ladder med to utganger. Eventuelt kan du legge en ledning mellom begge plusspolene når du ladder, men da er batteriene sammenkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 20.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2021 Ved sammekobling av batterier, hvilket kvadrat må den ledningen være? Laderen gir 4A. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Det er ikke mye. 2,5 mm2 holder i massevis, men du må huske å koble den ifra når du ikke ladder. Hvordan skilles desse batteriene, er det skillerelé? Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 20.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2021 Viss jeg kobler di sammens, og lar vedlikeholdsladeren stå på konstant i vinter, er det greit liksom? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 Det går kjappere, teoretisk, om du setter minusklemmen på det andre batteriet. Hvorvidt di kan stå på konstant, kan du lese i bruksanvisningen til laderen og til batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.September.2021 Del på Facebook Svart 20.September.2021 @Nordkapp 705, hvis båten står på land hadde jeg nok heller ladet batteriene opp, og deretter skrudd av batteripolene på pluss. Og bare latt de stå urørt i vinter. Kontrollmålt med multimeter et par ganger. Så kople til igjen til våren. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
AskeladdenC65 Svart 20.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2021 Takk for tips folkens. Blir nok så jeg kobler fra pluss på begge og setter på laderen på ett og ett batteri ca annenhver mnd frem til våren. Sitér dette innlegget Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 Hvis du har gode batterier så skal det ikke være nødvendig å lade (i hvert fall ikke dersom du kobler av pluss pol). Mine står i båten hele høst, vinter og vår uten ladning. Starter uten problemer når båt sesongen begynner :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.September.2021 Del på Facebook Svart 21.September.2021 (redigert) Vel, om en tar opp båten nå snart og ikke har sjøsetting før langt ut i april/mai, blir det mye selvutlading på 6 måneder. Om jeg skulle hatt en så lang periode på land, ville jeg absolutt foretatt en lading eller to i løpet av vinteren. For egen del tar jeg ikke opp båten før langt ut i oktober og sjøsetter når isen går, vanligvis i slutten av mars. Jeg har hele tiden vedlikeholdslading fra solcellepanelene. Med ette opplegget holder mine batterier i minst 8 år. Redigert 21.September.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gerhard Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 (redigert) Nordkapp 705 skrev On 20.9.2021 at 13.06: Ved sammekobling av batterier, hvilket kvadrat må den ledningen være? Laderen gir 4A. bellen skrev On 20.9.2021 at 13.43: Det er ikke mye. 2,5 mm2 holder i massevis, men du må huske å koble den ifra når du ikke ladder. Hvordan skilles desse batteriene, er det skillerelé? Skal de stå sammenkoblet hele tiden? Hvis du kobler sammen to batterier som ikke er like mye ladet opp så vil det ene batteriet lade det andre og strømmen kan bli mye større enn det laderen kan gi. Redigert 26.September.2021 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 26.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2021 Har nå anskaffet enda en lader. Så det blir ingen sammenkobling av batterier. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 Jeg har fortsatt et ubesvart spørsmål her. Hvordan blir disse batteriene skilt? Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 26.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2021 Har 2 hovedbrytere, en på start og en på forbruk. Noe mere vet jeg ikke om dette. Kanskje noen andre kan fortelle mere? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.September.2021 Del på Facebook Svart 26.September.2021 To On/off-brytere? Mulig du har et ladeskillerelé da. Og da kunne du koblet den ene batteriladderen inn på denne og fått laddet begge batteriene samtidig med en ladder. Sitér dette innlegget Link to post
sakrun Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Jeg har BEP rele og bryter med av/ 1+2/1 /2. Dersom lader er tilkoblet det ene batteriet, hva skal hovedbryter stå på? Bør lader heller monteres før BEP releet på + slik at det kommer samme sted som + fra motor? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Spiller ingen rolle hvor du kobler til hvis du skal lade begge batteri. Kobler du til et batteri, uansett hvilket, vil begge batteri lades da releet kobler batteriene sammen når spenning overstiger 13,7 volt. Det skjer selv om bryter står på off. Kobler du lader til på com så lades også begge batteri, bortsett fra om bryter står på off. Da lades ikke noen batteri. Så om du ønsker å lade bare ett batteri må batterikablene kobles fra, eller den tynne sorte minusledningen til releet kobles fra slik at releet ikke kobler inn. Det er et koblingsskjema til dette og ser du på det er det lettere å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August AskeladdenC65 skrev On 20.9.2021 at 21.16: Takk for tips folkens. Blir nok så jeg kobler fra pluss på begge og setter på laderen på ett og ett batteri ca annenhver mnd frem til våren. Er det ikke enklere å ha to ladere? De koster jo bare noen få hundrelapper. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August Er det ettermontert batteri nr.2 Hos meg er det originalt montert med to fra Askeladden, Defa Landstrm og lader, men kun en lader. dette styres av et BEP laderele. trenger nødvendigvis ikke to ladere. Nå kan jeg ingenting om strøm, det må jeg ærlig innrømme, men ser ut til at dette funker bra for meg. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hegra Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August Mitt svar er ment til sakrun som tok opp en 2 år gammel tråd som han tok opp igjen i går. Bare så ikke svaret mitt blir feiltolket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.