Jump to content

Hvordan koble en lader for å lade 2 batterier samtidig?

AskeladdenC65

Recommended Posts

@Nordkapp 705, hvis båten står på land hadde jeg nok heller ladet batteriene opp, og deretter skrudd av batteripolene på pluss. Og bare latt de stå urørt i vinter. Kontrollmålt med multimeter et par ganger. Så kople til igjen til våren. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vel, om en tar opp båten nå snart og ikke har sjøsetting før langt ut i april/mai, blir det mye selvutlading på 6 måneder. Om jeg skulle hatt en så lang periode på land, ville jeg absolutt foretatt en lading eller to i løpet av vinteren. For egen del tar jeg ikke opp båten før langt ut i oktober og sjøsetter når isen går, vanligvis i slutten av mars. Jeg har hele tiden vedlikeholdslading fra solcellepanelene. Med ette opplegget holder mine batterier i minst 8 år.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nordkapp 705 skrev On 20.9.2021 at 13.06:

Ved sammekobling av batterier, hvilket kvadrat må den ledningen være? Laderen gir 4A. 

bellen skrev On 20.9.2021 at 13.43:

Det er ikke mye. 2,5 mm2 holder i massevis, men du må huske å koble den ifra når du ikke ladder. Hvordan skilles desse batteriene, er det skillerelé?

Skal de stå sammenkoblet hele tiden? Hvis du kobler sammen to batterier som ikke er like mye ladet opp så vil det ene batteriet lade det andre og strømmen kan bli mye større enn det laderen kan gi.

Redigert av Gerhard (see edit history)
  • 2 år senere...

Spiller ingen rolle hvor du kobler til hvis du skal lade begge batteri. Kobler du til et batteri, uansett hvilket, vil begge batteri lades da releet kobler batteriene sammen når spenning overstiger 13,7 volt. Det skjer selv om bryter står på off. 

Kobler du lader til på com så lades også begge batteri, bortsett fra om bryter står på off. Da lades ikke noen batteri.

Så om du ønsker å lade bare ett batteri må batterikablene kobles fra, eller den tynne sorte minusledningen til releet kobles fra slik at releet ikke kobler inn. 

Det er et koblingsskjema til dette og ser du på det er det lettere å forstå.

AskeladdenC65 skrev On 20.9.2021 at 21.16:

Takk for tips folkens. Blir nok så jeg  kobler fra pluss på begge og setter på laderen på ett og ett batteri ca annenhver mnd frem til våren. 

Er det ikke enklere å ha to ladere? De koster jo bare noen få hundrelapper.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er det ettermontert batteri nr.2  Hos meg er det originalt montert med to fra Askeladden, Defa Landstrm og lader, men kun en lader. dette styres av et BEP laderele. trenger nødvendigvis ikke to ladere. Nå kan jeg ingenting om strøm, det må jeg ærlig innrømme, men ser ut til at dette funker bra for meg. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...