Jump to content

Slipe selvpolerende bunnstoff? (23fDC)

Blouberg

Recommended Posts

Kjøpte båt i høst. tor den opp i går og ser forbausende lite groe. Ingenting på skrog, litt på motorfeste og trimplan. 

Jeg tror det er brukt Jotun selvpolerende bunnstoff, Nonstop II eller Supreme. Selv om det ikke er groe så synes jeg overflaten er grov, vet ikke om dette er fordi det er dårlig grunnarbeid eller om det er påført med feil rulle eller kost. 

Funker det å gå på med grov rubbing eller bør det våtslipes? Tenker å gjøre grunnarbeidene i høst og stoffe før sjøsetting

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Du kan gå på med grov rubbing. Etter noen år med selvpolerende bunnstoff (unntatt VC 17) er det slitt vekk veldig lite jevnt og etterlater litt flak og grov overflate. Da er det bare å slipe ned til det blir nogenlunde jevnt. Og du kan bruke grovt for å få jobben gjort og til slútt slipe en litt jevnere - 80 er helt greit. Bunnstoffet fyller de små ripene og vil selv lage større kratere kjapt.

Men jeg ville allikevel slipt med vannretningen...

Hva menes her med rubbing?

Med rubbing tenker jeg på flytende ellet fast slipestoff som brukes på lakk eller gelcoate. Dette for å få opp glans eller fjerne riper. Dette er ikke egnet for å slipe bunnstoff.

For å få bunnstoff slett ville jeg brukt grovt vannslipepapir. Dette tar godt og du slipper at papiret gror igjen. Vet ikke hvor grovt vannslipepapir du får tak i, men grovere jo bedre til å begynne med. Avslutter du med 100 papir så er det helt OK som underlag for ny selvpolerende bunnsmøring.

alfaalfa skrev 1 time siden:

Bunnstoffet fyller de små ripene og vil selv lage større kratere kjapt.

Men jeg ville allikevel slipt med vannretningen...

Takk for svar, starte med 80 for hånd . Bruker dere vannslip med maskin?

Redigert av Blouberg
ny post (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...