Komodo Startet 24.September.2021 Del på Facebook Startet 24.September.2021 I min manual har de hoppet bukk over hvilken kvalitet olja skal ha, det eneste de har fått med er viskositet. Hadde denne olja stående i garasjen. Trodde den var innkjøpt til Yanmaren, men når jeg ser på etiketten ser jeg at den ble kjøpt inn til en bil som er solgt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Du skal vel ha mineralsk 15-40 olje( det er i hvert fall det på dem 4LH jeg har vært borte i ). Du risikerer lavt oljetrykk og lekkasjer med tynn syntetisk 5-40 olje. Det går antakeligvis helt greit, men jeg kjører ikke med for tynn olje på min velbrukte gamle Yanmar ( 6LP som også skal ha 15-40), der hadde jeg heller gått opp til 20-50 før 10-40 og langt mindre 5-40 Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Har blitt anbefalt å bruke kun mineralolje på 4lha motorer Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2021 hanto1 skrev 37 minutter siden: Du skal vel ha mineralsk 15-40 olje Stemmer, 15-40 er oppgitt i manualen, men jeg kan ikke se at det står noe om at den skal være mineralsk. De har også "glemt" å fylle ut hvilket API krav de stiller. Det står bare API xxx. Denne oljedunken ble kjøpt inn til en VW Sharan med pumpedyser. Tenkte bare i farta at den har en høyere spec enn det som kreves på Yanmaren. Kanna er nesten full, så jeg tenkte jeg skulle få brukt den... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
4l64tro55 Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 (redigert) Komodo skrev 7 minutter siden: De har også "glemt" å fylle ut hvilket API krav de stiller. Det står bare API xxx. D CD 15W40 er det som dukker opp når jeg tyr til Google. CD er vel utgått og erstattes med CF. Redigert 24.September.2021 av 4l64tro55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2021 4l64tro55 skrev 22 minutter siden: CD 15W40 er det som dukker opp når jeg tyr til Google. Se der ja, mange takk for det Tolker det da slik at denne olja tilfredsstiller API SN for bensinmotorer, og API CF for dieselmotorer. 4l64tro55 skrev 22 minutter siden: CD er vel utgått og erstattes med CF. Det kan tenkes, det har jeg ikke fått med meg. Men med litt googling så finner jeg denne: https://oljesenter.com/visste-du-at/kunnskap-om-motorolje-motoroljens-kvalitets-klasser-dieselmotorer/ "API-klassifiseringer av dieselmotorer som ikke lenger brukes: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4 og CG-4: Brukes ikke mer." I følge den nettsiden så skal altså verken CD eller CF brukes mer. Litt pussig, for jeg tror dunken min var merket med år 2019. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
El barco de Sol Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 (redigert) Jeg har en lærebok for maritime motorer yanmar 4lh skal ha mineralolje. Produsenter/forhanlere som anbefalte (del)syntetisk olje ble spurt om de garanterte økonomisk for motorskade som kunne knyttes til bruk av syntetisk. Ingen ville stille garanti! Jeg kjøper på Yanmar. Bytter også blå (!) Kjøleveske på ferskvannsiden hvert år. Aldri over 80 i temp,ikke et feilslag, 1600 timer Redigert 24.September.2021 av Lykken1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Lykken1 skrev 3 minutter siden: Jeg har en lærebok for maritime motorer yanmar 4lh skal ha mineralolje. Produsenter/forhanlere som anbefalte (del)syntetisk olje ble spurt om de garanterte økonomisk for motorskade som kunne knyttes til bruk av syntetisk. Ingen ville stille garanti! Jeg kjøper på Yanmar. Bytter også blå (!) Kjøleveske på ferskvannsiden hvert år. Aldri over 80 i temp,ikke et feilslag, 1600 timer Skal ikke Yanmar ha "rød" kjølevæske? Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Jeg har observert at Yanmar Norge sier det nå. Vår motor ble startet første gang i 1995. Dvs. 26 år med blå frostveske. Har ikke satt meg inn i hva rød,gul,bå frostveske inneholder. Mulig overgangen til annen farge har noe med miljø å gjøre? Det jeg vet er at om man ikke får ut alt av den blå og så fyller på rød,da får man en overraskelse. En ikke hyggelig en. MEN: Yanmar anbefaler ikke blå frostveske. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Eldre eller brukte Dieselmotorer som har gått på mineralolje skal ikke ha syntetisk olje . Det kan føre til lekkasjer, tett filter og oljekanaler da syntestisk olje renser ut all gammel olje. Mener jeg hørte Statoil opplyste om dette da syntetisk olje kom for fullt for mange år siden, men man hører jo mye rart da Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 Da min Yanmar 4JHE ble produsert i 1986 var det vel neppe rød silikatfri frostvæske på markedet. Jeg har i alle de årene siden jeg kjøpte båten i 1987 brukt blå frostvæske (senere år stort sett fra Biltema) uten at det har gitt noen skader. Når det gjelder motorolje, var motoren i 1986 beregnet for mineralolje. Det har jeg fortsatt med, nå i mange år med olje fra Felleskjøpet. Og det fungerer, ikke antydning til problemer med oljeforbruk, røyk eller noe som helst. Men jeg gikk over fra mineralsk til syntetisk olje på en Opel Ascona en gang. Det resulterte i at jeg måtte ha bilen på verksted for bytte av ventilforinger. Så, - ikke rot med noe som fungerer! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 24.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2021 Lars H. skrev 21 minutter siden: Så, - ikke rot med noe som fungerer! Det blir nok å følge dette rådet. Får heller se om det dukker opp et annet formål for VW-olja Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jonas Svart 24.September.2021 Del på Facebook Svart 24.September.2021 (redigert) http://lidingomarin.se/ Her er lange lister med anbefalinger. Yanmar, oljevolum .... Redigert 24.September.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2021 Takk for link @Jonas Der blir det også bekreftet at det skal brukes mineralolje 15-40 API CD. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Haba Svart 25.September.2021 Del på Facebook Svart 25.September.2021 API: CD er laveste kvalitetsgrad. Er vel kommet til CI elller lengre ut i alfabetet. Oljen som selges på Bondekompaniet, Super Turbo mineralsk SAE 15/40, API: CH4, er utmerket og rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.