Jump to content

Norske marinefartøy manipulert inn i russisk farvann

VegJoh

Recommended Posts

"overvåkingstjenesten Marine Traffic" - unnskyld meg, men jeg tror jeg ler meg ihjel!!!

Så man klarer å manipulere data til/fra Marine Traffic -jøsses, ja det tenker jeg skremmer alle i forsvaret på begge sider av den politiske grensen! For det er det som er kilden til det meste av posisjoneringsdata til militære overvåkingsorgan.

Og for å være sikker så leser de på Nettavisen...

Hvor er moderator?!?!?!?!

alfaalfa skrev for 11 timer siden:

"overvåkingstjenesten Marine Traffic" - unnskyld meg, men jeg tror jeg ler meg ihjel!!!

Så man klarer å manipulere data til/fra Marine Traffic -jøsses, ja det tenker jeg skremmer alle i forsvaret på begge sider av den politiske grensen! For det er det som er kilden til det meste av posisjoneringsdata til militære overvåkingsorgan.

Og for å være sikker så leser de på Nettavisen...

Hvor er moderator?!?!?!?!

Jeg tar selvkritikk for at det muligens ble litt upresis trådtittel på denne.  Det er postet som en referanse til en artikkel og kunne sikkert vært mer avklarende. 

Men AIS og MarineTraffic er jo ting som hyppig blir diskutert her inne så slik sett mener jeg at dette har relevans i båtforumet.  

At forsvaret ikke lar seg skremme av de tilfellene her har du nok rett i, men som det også refereres til i artikkelen; bruk av manipulasjon av sosiale media og annen internetttilgjenglig informasjon har vist seg benyttet i "propaganda" hensyn og å skape falske forståelser av situasjoner er jo noe som ikke er ukjent de siste årene og er noe jeg mener man bør ta alvorlig og ha et kritisk syn til. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Og vi her inne bør unngå å gå i den fellen at vi hauser opp en slik bagatell?!?!?! Og ikke kan bli brukt som sannhetsvitne for at en posisjon som tydeligvis er manipulert blir slått opp som det var viktig og ekte informasjon.

Vi skjønner og vet at AIS ikke er lokasjonsdata du kan være sikker på. Vi vet at Marine Traffic ikke gir et korrekt bilde av sjøtrafikk, men at det kan være båter som ikke synes og båter som er på annet sted enn det som vises. ikke sant?

Derfor synes jeg at vi skal og bør være en motpol mot hylekoret av bloggere og synsere uten kunnskap og innsikt. Innenfor vår sfære.

Men det er nå min mening!

alfaalfa skrev for 1 time siden:

Derfor synes jeg at vi skal og bør være en motpol mot hylekoret av bloggere og synsere uten kunnskap og innsikt. Innenfor vår sfære.

Du lager ikke litt storm i et vannglass her nå alfaalfa? @VegJoh har linket til en artikkel på NRKs sider. Ikke så dramatisk det vel? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...