Jump to content

Frigjøre flens fra aksling

Fjellbåt

Recommended Posts

Jeg skal demontere akslingsScreenshot_20210925-151845.jpg.de6531ab2e1a656db81a4eb09800f7fa.jpgflens fordi jeg skal skifte pakning i pappboksen. Har store problemer med å få løsnet flens fra aksling. Har skrudd ut 3 kraftige umbrako skruer. Ser at det kan ligge en kile der. Regner med at den skal kakkes ut i retning mot giret. Jeg har jobbet med varme og de knep som er naturlige. Noen som har erfaring med dette ?

IMG_20210924_125244.jpg

Ikke helt likt, men kanskje noen ideer og prinsipper som kan brukes? (Har aldri trukket av en flens på en propellaksling, men på andre akslinger, og kjenner ikke til om det kanskje finnes noen spesielle triks for propellakslinger.)

Kanskje litt forsiktig oppvarming samtidig som avtrekkerverktøyet sørger for at flensen står i spenn?

Redigert av Arne2 (see edit history)

Er dette en fabrikkbygd båt kontakt produsenten, de burde ha "navn" på koplinger  og ha manualen .

Begynte og lure da  Lunde14   kom  med løsningen.  og jeg ikke så gjenge hul på koplingen etter settskruene.

Får en ikke napp hos produsenten.

Er det gjenger i senterkullet kan en  "kopp"  "ofre en hullsag"  med rett diameter presse koplingen  akterover?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev 1 time siden:

Det er vel det han forsøker å få svar på med denne tråden. 

Det er akkurat det tre stykker prøver å fortelle. Vi er ikke der. Hvis båten ligger rett borti her, så kan jeg stikke bort å ta en titt. Båten kan ligge i Kuala Lumpur for alt det jeg vet.

Det jeg vet, er at om koplingen er av typen 'dobbelt kilekrymp' har vært varmet og forsøkt trukket feil vei, kan det kreve meget innsikt for å redde den. Vi hadde noen av disse offshore, maltraktert av cowboy-mekanikere fra UK. Det som ikke stemmer med 'dobbelt kilekrymp', er kilen. I de tilfellene jeg har jobbet med, er det kun friksjonen som ivaretar kraftoverføringen. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev 34 minutter siden:

Det jeg vet, er at om koplingen er av typen 'dobbelt kilekrymp' har vært varmet og forsøkt trukket feil vei, kan det kreve meget innsikt for å redde den.

Det første bildet av koblingen er ganske uskarpt, så det er litt vanskelig å si sikkert. Jeg kjenner heller ikke denne konkrete koblingen, men mistenkte også at den består av to konuser som blir trekt mot hverandre. Og som du sier, blir den varmet og trekt ytterligere til kan den bli lei å få av. Det eneste som nytter da er å lage seg et spesialverktøy som gir mer kraft, samtidig som man varmer og øker spennet ytterligere. Slike konuser trenger gjerne et hardt og kontant slag i tillegg for å løsne. Men som sagt, jeg kjenner ikke denne konkrete koblingen, og med kun et uklart bilde klarer jeg ikke å gi noen god spesifikke råd. 

Takk for gode innspill alle sammen. Det er riktig at det ligger en hylse mellom flens og aksling som må kakkes ut. Og det er nok dessverre riktig at nå som jeg har slått og tasjet i feil retning så blir det et lite helvete. Skal lage noe nytt verktøy i kveld. Siste utvei blir jo vinkel sliper. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...