Fjellbåt Startet 25.September.2021 Link til dette innlegget Startet 25.September.2021 Jeg skal demontere akslingsflens fordi jeg skal skifte pakning i pappboksen. Har store problemer med å få løsnet flens fra aksling. Har skrudd ut 3 kraftige umbrako skruer. Ser at det kan ligge en kile der. Regner med at den skal kakkes ut i retning mot giret. Jeg har jobbet med varme og de knep som er naturlige. Noen som har erfaring med dette ? Link to post
Arne2 Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 (redigert) Ikke helt likt, men kanskje noen ideer og prinsipper som kan brukes? (Har aldri trukket av en flens på en propellaksling, men på andre akslinger, og kjenner ikke til om det kanskje finnes noen spesielle triks for propellakslinger.) Kanskje litt forsiktig oppvarming samtidig som avtrekkerverktøyet sørger for at flensen står i spenn? Redigert 25.September.2021 av Arne2 (see edit history) Link to post
Roger jo Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Fjellbåt skrev for 1 time siden: Jeg skal demontere akslings kom den ikke med varme og kakking, så er videoen som Arne2 linker til løsningen, trekk likt på boltene. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lunde14 Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Klare ikke og se alt her men ser ut til at det ligger en hylse imellom akkslingen og kobblingen, mulig at dette er 2 koner som klemmer på værandre og at den gullfargede kobblingen skal mot propellen for og løsne fra konen inni Link to post
Hulda Svart 25.September.2021 Link til dette innlegget Svart 25.September.2021 Lunde14 skrev for 1 time siden: Klare ikke og se alt her men ser ut til at det ligger en hylse imellom akkslingen og kobblingen, mulig at dette er 2 koner som klemmer på værandre og at den gullfargede kobblingen skal mot propellen for og løsne fra konen inni Slett ingen dum antakelse. Link to post
Roger jo Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Fjellbåt skrev for 18 timer siden: Har skrudd ut 3 kraftige umbrako skruer. Hvor sto de? Oppklaring Er dette en plateavtrekker som du forsøker å trekke av koplingen med? Ser en her aksling og kilen og er det gjenger i hullene. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fjellbåt Svart 26.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Umbrakoskruene sto senter i akslingen . Det ene bildet viser gjenge hullene. Det du ser på bildet er en tasj som jeg fikk laget på mål. Den er nå vekkbøyd og jeg skal til å lage en ny. Har skjønt at det er mye varme som skal til. Link to post
Jonas Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) Hvis skruene presset på foringen, skal kanskje flensen dunkes/presses innover akslingen først, for å frigjøre den fra konisk foring. Redigert 26.September.2021 av Jonas (see edit history) Link to post
Hulda Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 For, som andre fremhever, jo mer du trekker og varmer, des jævligere setter det seg fast. Til slutt er det kun vinkelsliper som kan få det fra hverandre. Du må sette deg inn i hva du har og hvilke prosedyrer som i såfall gjelder for demontering og montering. Link to post
Komodo Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Hulda skrev 8 minutter siden: Du må sette deg inn i hva du har og hvilke prosedyrer som i såfall gjelder for demontering og montering. Det er vel det han forsøker å få svar på med denne tråden. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Er dette en fabrikkbygd båt kontakt produsenten, de burde ha "navn" på koplinger og ha manualen . Begynte og lure da Lunde14 kom med løsningen. og jeg ikke så gjenge hul på koplingen etter settskruene. Får en ikke napp hos produsenten. Er det gjenger i senterkullet kan en "kopp" "ofre en hullsag" med rett diameter presse koplingen akterover? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Det er vel det han forsøker å få svar på med denne tråden. Det er akkurat det tre stykker prøver å fortelle. Vi er ikke der. Hvis båten ligger rett borti her, så kan jeg stikke bort å ta en titt. Båten kan ligge i Kuala Lumpur for alt det jeg vet. Det jeg vet, er at om koplingen er av typen 'dobbelt kilekrymp' har vært varmet og forsøkt trukket feil vei, kan det kreve meget innsikt for å redde den. Vi hadde noen av disse offshore, maltraktert av cowboy-mekanikere fra UK. Det som ikke stemmer med 'dobbelt kilekrymp', er kilen. I de tilfellene jeg har jobbet med, er det kun friksjonen som ivaretar kraftoverføringen. Redigert 26.September.2021 av Hulda (see edit history) Link to post
Komodo Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Hulda skrev 34 minutter siden: Det jeg vet, er at om koplingen er av typen 'dobbelt kilekrymp' har vært varmet og forsøkt trukket feil vei, kan det kreve meget innsikt for å redde den. Det første bildet av koblingen er ganske uskarpt, så det er litt vanskelig å si sikkert. Jeg kjenner heller ikke denne konkrete koblingen, men mistenkte også at den består av to konuser som blir trekt mot hverandre. Og som du sier, blir den varmet og trekt ytterligere til kan den bli lei å få av. Det eneste som nytter da er å lage seg et spesialverktøy som gir mer kraft, samtidig som man varmer og øker spennet ytterligere. Slike konuser trenger gjerne et hardt og kontant slag i tillegg for å løsne. Men som sagt, jeg kjenner ikke denne konkrete koblingen, og med kun et uklart bilde klarer jeg ikke å gi noen god spesifikke råd. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jonas Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) Kanskje en konisk foring som går mot konisk hull i flensen. Bør da løsne når du presser og slår motsatt vei av det som er gjort. Og bruke noe varme på flensen hvis nødvendig. Redigert 26.September.2021 av Jonas (see edit history) Link to post
Fjellbåt Svart 26.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Takk for gode innspill alle sammen. Det er riktig at det ligger en hylse mellom flens og aksling som må kakkes ut. Og det er nok dessverre riktig at nå som jeg har slått og tasjet i feil retning så blir det et lite helvete. Skal lage noe nytt verktøy i kveld. Siste utvei blir jo vinkel sliper. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn