Jump to content

Vinsj til båthenger - anbefalinger

Honduras

Recommended Posts

Har anskaffet "ny" båt, en White Shark 205 med 175hk motor. vekt på båt er angitt til 930kg og motor ca 200kg. Med en skvett bensin på tanken osv antar jeg reel vekt er ca 1300-1350kg når den skal opp. Om noen dager skal jeg forøke å dra den opp for første gang på rampa. Jeg antar det går greit, men bedagelig som jeg er frister det å bygge om til elvinsj, særlig hvis jeg blir svett... :giggle:

Dere som har gått opp den løypa før, hva kan anbefales og hva ser jeg etter at produsent, trekkkraft osv?

Fungerer de greit med et vanlig 60ah bilbatteri, eller må man ha mer saft?

Er det mulig å ha begge vinsjene tilgjengelig med noen smarte fester?

Hvis man må fjerne manuell vinsj, er det bare å feste elvinsj i samme fester, altså at det er standardisert på hengerne?

Ser Netthandel har ei pakke til rundt 1500,-, men er redd det kanskje er kinesisk engangsvinsj...

Har byttet til el vinsj på ett par båthengere. Min erfaring er at det ikke er 100% standardmål på manuell/el vinsj når det gjelder hullplassering. Jeg har som regel måtte bore ett nytt hull. 
Jeg har benyttet denne festeplaten: Monteringsplate til vinsj 12000 kg universal - Importpris.no AS da jeg har påmontert en vinsj som trekker over 4tonn. Kraftig vinsj – 12 V | Alt til hage og utemiljø (netthandelen.no) 
Jeg har valgt en såpass kraftig vinsj (båt veier i underkant av 2tonn inkl alt utstyr osv) så den ikke trenger å jobbe så hardt. I tillegg er det viktig å huske på at oppgitt trekkraft er "best case". Det vil si under første runde med wire på akslingen. Etter hvert som det legger seg flere "lag" med wire på akslingen mister vinsjen trekkraft. 
Et tips i så måte er å kappe wiren så kort som mulig til ditt bruk. 
Har benyttet Netthandelens vinsjer tidligere også og de har fungert problemfritt for meg. 
Trekker over en blå Ikeapose når den ikke er i bruk for å beskytte mot vær og vind. 

Både manuell og el er en mulighet ref tidligere tråd: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...