Honduras Startet 1.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2021 Har anskaffet "ny" båt, en White Shark 205 med 175hk motor. vekt på båt er angitt til 930kg og motor ca 200kg. Med en skvett bensin på tanken osv antar jeg reel vekt er ca 1300-1350kg når den skal opp. Om noen dager skal jeg forøke å dra den opp for første gang på rampa. Jeg antar det går greit, men bedagelig som jeg er frister det å bygge om til elvinsj, særlig hvis jeg blir svett... Dere som har gått opp den løypa før, hva kan anbefales og hva ser jeg etter at produsent, trekkkraft osv? Fungerer de greit med et vanlig 60ah bilbatteri, eller må man ha mer saft? Er det mulig å ha begge vinsjene tilgjengelig med noen smarte fester? Hvis man må fjerne manuell vinsj, er det bare å feste elvinsj i samme fester, altså at det er standardisert på hengerne? Ser Netthandel har ei pakke til rundt 1500,-, men er redd det kanskje er kinesisk engangsvinsj... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Helge77 Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Vinsjen til biltema koster ca 1600 fungerer fint til dette jeg bruker denne på min båt som veier ca det samme men jeg tar vinsjen inn i garasjen når den ikke er i bruk. Batteri du tenker fungerer sikkert jeg bruker et gammelt 80 amp batteri som egentlig er kassert Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Denne:? https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/elektriske-vinsjer/elvinsj-12-v-2000042427 1135kg trekk er vel kanskje på grensen? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
enslagsgjest Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Jula sin drar mer: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/vinsjer/elektriske-vinsjer-12-v/el-vinsj-007058/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
4l64tro55 Svart 1.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2021 Honduras skrev for 3 timer siden: 1135kg trekk er vel kanskje på grensen? Sett en kasteblokk på båten så halverer du belastningen og farta på vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Jeg monterte kasteblokk på min og har inntrykk av at vinsjen jobber greit men vaier ruster så derfor tar jeg inn vinsjen i garasjen etter bruk. Den er sikkert brukt 30 ganger uten problemer Sitér dette innlegget Link to post
seime Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Eller kjøp en god manuell vinsj, tilpasset større båt. Så drar du den opp lett som bare det, og slipper plunder og heft med batteri, inn når ikje i bruk osv. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 båten min er 3 tonn og noe, vinsja manuelt mye, bytta til svela med elvinsj, magisk! stå på baugen og bare woooooooooooooop oppe 60ah holder lenge Med elvinsj bruker du ikke den manuelle. Har vurdert white shark 205, 215, 225 selv, skriv gjerne litt om båten i annen tråd! og din erfaring Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 Jeg bruker den fra jula som er litt mindre. Enn ska huske på at båten vill ikke veie 1300 kg når du trekker den horisontalt. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/vinsjer/elektriske-vinsjer-12-v/atv-vinsj-604097/ Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Har byttet til el vinsj på ett par båthengere. Min erfaring er at det ikke er 100% standardmål på manuell/el vinsj når det gjelder hullplassering. Jeg har som regel måtte bore ett nytt hull. Jeg har benyttet denne festeplaten: Monteringsplate til vinsj 12000 kg universal - Importpris.no AS da jeg har påmontert en vinsj som trekker over 4tonn. Kraftig vinsj – 12 V | Alt til hage og utemiljø (netthandelen.no) Jeg har valgt en såpass kraftig vinsj (båt veier i underkant av 2tonn inkl alt utstyr osv) så den ikke trenger å jobbe så hardt. I tillegg er det viktig å huske på at oppgitt trekkraft er "best case". Det vil si under første runde med wire på akslingen. Etter hvert som det legger seg flere "lag" med wire på akslingen mister vinsjen trekkraft. Et tips i så måte er å kappe wiren så kort som mulig til ditt bruk. Har benyttet Netthandelens vinsjer tidligere også og de har fungert problemfritt for meg. Trekker over en blå Ikeapose når den ikke er i bruk for å beskytte mot vær og vind. Både manuell og el er en mulighet ref tidligere tråd: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.