eirkabrev Startet 3.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2021 (redigert) Hei dere, jeg har oppdaga at det er en del rust på beslaget som tilsynelatende skal fordele vekt fra kjølboltene. Beslaget er mellom skroget og mutteren til kjølbolten. Rustangrepet er ganske omfattene og jeg lurer på om dette er et sikkerhetsproblem? Det skal sies at kjølboltene i seg selv er i syrefast utførelse og meget kraftige. Det er vel åtte av de, hvis jeg husker rett. Båten er en finnsailer 34 fra 1980. Takker for seriøse svar Redigert 3.Oktober.2021 av eirkabrev (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 (redigert) eirkabrev skrev for 2 timer siden: Takker for seriøse svar Det hadde nok vært lettere å svart seriøst dersom du hadde vasket rent nedi der og tatt et bedre bilde. For meg ser det ut som om det er brukt et flattstål i karbonstål under mutteren, stemmer det? I så tilfelle er det ikke rart at det blir litt rust nedi der. Men det i seg selv er ikke så farlig. Det som er skummelt med rustfrie gjennomgående bolter er dersom det kan legge seg litt vann mellom stålet og godset i skroget. Da kan du få spaltkorrosjon, og boltene kan tære tvert av. Tviler på at det er mulig å finne ut det uten å demontere. Redigert 3.Oktober.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lgboat Svart 3.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 Spaltkorrosjon? Det har jeg aldri hørt om før. Kan du forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 lgboat skrev for 23 timer siden: Spaltkorrosjon? Det har jeg aldri hørt om før. Kan du forklare? Søker du på stainless stell crevice corrosion, eller stress corrosion finner du ymse om dette. Her er en side man kan lese om problemet: http://www.sailingmates.com/marine-stainless-steel/ EN annen her: http://coxeng.co.uk/metallurgy/crevice-corrosion/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 (redigert) Den underste ref'en er vel den beste. Her konsentreres det mye på propellakslinger i AISI 316L, muligens. Martensittisk stål reagerer ikke slik. Feltet er omfattende, og jeg gidder ikke ta det én gang til. Den gangen jeg jobbet som materialinspektør på Frigg, fant jeg til og med pitting/crevice i kanten på AISI 316L, der man hadde merket stålet med fettstift. Faren, generelt, er at det oppstår pitting/crevice som svekker materialet. Når en strekk/grenseverdi nås, oppstår spenningskorrosjon. Denne korrosjonsformen lar seg ikke stoppe, og kan bevege seg gjennom materialet med 300 m/sek. Så det tar altså noen millisek. for en dia. 20 mm bolt å flæppe rett av. Det er populærfysikken i praksis. Så når jeg ser påhengte (bly)kjøler der det siver ut rustvann mellom kjøl og plast, tenker jeg på resksjonen inni der. Og så tenker jeg på strekkfiskene mine, der det har rent rustvann i mange år. Noe må gjøres. Skomakerens barn og smedens mærr.... Redigert 4.Oktober.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 (redigert) Takker for svar og hva angår spaltkorrosjon så får jeg kanskje se på det senere. Når det kommer til disse metallplatene som ligger mellom skroget og mutteren så er noen av de ganske så rustne i selve godset, dvs ikke bare overflaterust. Er det noen som vet om det utgjør en sikkerhetsrisiko på noe vis? Redigert 4.Oktober.2021 av eirkabrev (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 Syns ikke det som kommer frem på bildet ser ille ut. Du kan evt. ta av en mutter og studere flattjern og mutter på underside. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 (redigert) Det finnes vel ingen som kan si om det er greit eller ikke. Vi vet ikke engang om boltene er A2, A4, Super Duplex, eller noe annet. Sett ut fra A4, så titt på innlegget mitt over. Nå kan jeg vel legge til at det er langt fra verdagskost at kjøler ramler av fordi boltene ryker. Redigert 4.Oktober.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 eirkabrev skrev for 5 timer siden: Når det kommer til disse metallplatene som ligger mellom skroget og mutteren så er noen av de ganske så rustne i selve godset, dvs ikke bare overflaterust. Er det noen som vet om det utgjør en sikkerhetsrisiko på noe vis? De stålplatene fungerer vel bare som skiver. Rust på dem er ikke farlig i det hele tatt, men det blir stygt med rustvann i kjølen da. Det som er skummelt er om boltene svekkes. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 Jern som ruster nedi der opptrer som anode og forsyner bolten, som blir katode, med elektroner. Det er bra. Nedsiden er at jern som ruster utvider seg, veldig mye. Det øker strekket i bolten og lasten på glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.