Jump to content

Erfaring med 36 fot(7tonn) akterthruster


Rookie_332

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Jag har en Skilsö 35 med ungefär samma vikt, med en SE60 i för och akter.

Kraften är tillräcklig även i aktern OM det inte blåser väldigt mycket. Men då får man försöka hantera det genom annan manövrering, använder akterthrustern mest för "finjustering".

 

Däremot kommer jag montera "halvfart" på baugpropellern, då den väsnas fruktansvärt mycket på den här modellen, särskilt inne i båten. 90% av gångerna behöver jag inte ens de 4hk den kan ge, och om man behöver mer är det bara en knapptryckning för att växla mellan c:a 2 och 4 hk.

 

Akterthrustern - som sitter i en trumma på akterspegeln - är däremot riktigt tyst på fullfart, både inne och ute.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ingper skrev for 3 timer siden:

Jag har en Skilsö 35 med ungefär samma vikt, med en SE60 i för och akter.

Kraften är tillräcklig även i aktern OM det inte blåser väldigt mycket. Men då får man försöka hantera det genom annan manövrering, använder akterthrustern mest för "finjustering".

 

Däremot kommer jag montera "halvfart" på baugpropellern, då den väsnas fruktansvärt mycket på den här modellen, särskilt inne i båten. 90% av gångerna behöver jag inte ens de 4hk den kan ge, och om man behöver mer är det bara en knapptryckning för att växla mellan c:a 2 och 4 hk.

 

Akterthrustern - som sitter i en trumma på akterspegeln - är däremot riktigt tyst på fullfart, både inne och ute.

Ok takk for innspill , du føler ikke du har behov for mer kraft foran tenkte å sette i se80 men du mener det er ok med se 60 foran og akter ? Hvordan er det å gå sidelengs ut fra brygge med vind imot går det fint ? 

Link to post
Share on other sites

Ingper skrev for 18 timer siden:

Jag har en Skilsö 35 med ungefär samma vikt, med en SE60 i för och akter.

Kraften är tillräcklig även i aktern OM det inte blåser väldigt mycket. Men då får man försöka hantera det genom annan manövrering, använder akterthrustern mest för "finjustering".

 

Däremot kommer jag montera "halvfart" på baugpropellern, då den väsnas fruktansvärt mycket på den här modellen, särskilt inne i båten. 90% av gångerna behöver jag inte ens de 4hk den kan ge, och om man behöver mer är det bara en knapptryckning för att växla mellan c:a 2 och 4 hk.

 

Akterthrustern - som sitter i en trumma på akterspegeln - är däremot riktigt tyst på fullfart, både inne och ute.

Hei,

Hvordan type effektregulering skal du benytte for bow thruster? 

 

Mvh Martin Stokstad 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker sånn, at det er liten vits med et hjelpemiddel som ikke orker når du virkelig trenger det. Litt ruer i løpet av sesongen, reduserer også effekten. På min båt, så gjør bruken av hekktruster, at baugen vrir seg motsatt vei. Endel av effekten framme, brukes da til å oppveie dette, ved bruk av begge for å gå sideveis, og baugen holder ikke følge. Jeg har montert den bak selv, og jeg så ikke poenget med å montere noe mindre enn den største jeg fikk i 185mm tunnel. Ikke angret et sekund.

Samme erfaring som @Ingper, den bak går relativt stille, og den fremme bråker som  hel…  Så hvis noen har tips til å stilne den uten ombygging/frakobling, er det fint.

Ser du bor i nærheten @Rookie_332, så kan sikkert få til en titt hvordan det funker hos meg, om det er av interesse.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Jeg tenker sånn, at det er liten vits med et hjelpemiddel som ikke orker når du virkelig trenger det. Litt ruer i løpet av sesongen, reduserer også effekten. På min båt, så gjør bruken av hekktruster, at baugen vrir seg motsatt vei. Endel av effekten framme, brukes da til å oppveie dette, ved bruk av begge for å gå sideveis, og baugen holder ikke følge. Jeg har montert den bak selv, og jeg så ikke poenget med å montere noe mindre enn den største jeg fikk i 185mm tunnel. Ikke angret et sekund.

Samme erfaring som @Ingper, den bak går relativt stille, og den fremme bråker som  hel…  Så hvis noen har tips til å stilne den uten ombygging/frakobling, er det fint.

Ser du bor i nærheten @Rookie_332, så kan sikkert få til en titt hvordan det funker hos meg, om det er av interesse.

Takker gjerne ja til tilbudet 😁👍

Link to post
Share on other sites

@Martin_ Opprinnelig var baugtruster originalt koblet til start, 2x92Ah agm. Det fungerte greit nok til hekktruster ble montert med 75Ah optima parallelt. Da ble det et 55Ah optima fremme i tillegg også. Har ikke gått vitenskapelig til verks med måling på trustere enda, men virker spreke uten å dø ut, til mitt bruk. Vet ikke om det blir så mye forskjell på total effektbruk med stor truster i kort tid, kontra liten truster i lang tid.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 11.11.2021 at 19.15:

den fremme bråker som  hel…  Så hvis noen har tips til å stilne den uten ombygging/frakobling, er det fint.

 

En liten ombygging, men med en gassregulator fra en golfbil så kan man justere hvor mye power man trenger iløpet av sekunder 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 15 timer siden:

 

En liten ombygging, men med en gassregulator fra en golfbil så kan man justere hvor mye power man trenger iløpet av sekunder 

Det går jo an, men synes ikke det er for mye kraft, bare mye støy. Og så har jeg lyst å ha det enklest mulig, teknisk sett, ikke sette inn flere feilkilder. Får prøve med noen lydplater inne kanskje. 

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 4 timer siden:

Det var smart. Hvor får man tak i regulator fra golfbiler?

 

Vi kom over en kaputt golfbil på en bilopphugger og noen timer seinere sto regulatoren i båten med ett lite hjul på ala lysdimmer rett vedsina joystick'n som styrer den 

 

Trinnløs hastighet på thrusteren for en 500lapp 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 6 timer siden:

 

Vi kom over en kaputt golfbil på en bilopphugger og noen timer seinere sto regulatoren i båten med ett lite hjul på ala lysdimmer rett vedsina joystick'n som styrer den 

 

Trinnløs hastighet på thrusteren for en 500lapp 

Detaljer, takk?😇

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 5 timer siden:

Detaljer, takk?😇

 

Du fikk jo detaljene, for en som har hatt angst for strøm siden gk elektro for 21år siden, så syns jeg at jeg fikk med meg mye :P 

 

han er på jobb for tiden,vet ikke helt når han kommer hjem, men det blir på nyåret en gang. Men skal høre med han da 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 15 timer siden:

 

Du fikk jo detaljene, for en som har hatt angst for strøm siden gk elektro for 21år siden, så syns jeg at jeg fikk med meg mye :P 

 

han er på jobb for tiden,vet ikke helt når han kommer hjem, men det blir på nyåret en gang. Men skal høre med han da 

Google litt. Men fant ikke noe som kunne tilsvare det du beskrev 😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...