Jump to content

Erfaring med 36 fot(7tonn) akterthruster


Rookie_332

Recommended Posts

On 11/11/2021 at 7:48 AM, Martin_ said:

Hei,

Hvordan type effektregulering skal du benytte for bow thruster? 

 

Mvh Martin Stokstad 

Beklagar sent svar...

Jag monterar ett "motstånd"/resistans i serie med rotorlindningen (lossar position A2 i elschemat), en resistans som kan kortslutas av ett kraftrelä/kontaktor(12V/500A) när man önskar fullfart.

Det är i princip samma lösning som presenterades i tidningen Praktiskt Båtägande för ett antal år sedan (en artikel jag själv skrev till tidningen). Jag hade den lösningen i NB870 under de 15 år jag ägde båten, och jag vet många som byggde den och var nöjda.

 

Motståndet/resistansen kan göras med "vanliga" effektresistorer i parallell (t ex 8 st 0,1 Ohm/200W) - det blir mycket förlusteffekt/värme, men man kör den ju bara väldigt kort stund. Men man kan också använda 15m 16mm² kabel som "resistans". På NB870 hade jag den utspridd i kölsvinet, på S35 kommer den ligga mycket lös i utrymmet under förpikskojen. Det viktiga är att inte ha den i hoprullad, för värmen måste kunna komma ut.

 

Sleipner har visserligen en steglös PWM för 15.000-20.000:- som man kan komplettera SE60 med, och det finns switchade DC/DC motorregulatorer att köpa på ebay för 3.000-4.000:- som klarar 400-500A. T ex https://www.ebay.co.uk/itm/184460412779?var=692238514661

Men jag vill inte ha en massa elektronik på en så viktig funktion (och med risk för störningar), och jag behöver inte steglös reglering. Ett enda tystare halvfartsläge räcker bra som komplement till den bråkande fullfarten.

 

@Rookie_332: SE60 räcker nog 98% av gångerna. Men är det riktigt mycket vind kommer det inte räcka, även om vi inte varit i den situationen med S35 än (och kanske inte kommer att hamna i på flera år). Virker att gå i sidled, men inte om det är riktigt mycket vind.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ingper skrev for 5 timer siden:

 

 

@Rookie_332: SE60 räcker nog 98% av gångerna. Men är det riktigt mycket vind kommer det inte räcka, även om vi inte varit i den situationen med S35 än (och kanske inte kommer att hamna i på flera år). Virker att gå i sidled, men inte om det är riktigt mycket vind.

👍 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Ingper skrev On 16.11.2021 at 14.34:

Beklagar sent svar...

Jag monterar ett "motstånd"/resistans i serie med rotorlindningen (lossar position A2 i elschemat), en resistans som kan kortslutas av ett kraftrelä/kontaktor(12V/500A) när man önskar fullfart.

Det är i princip samma lösning som presenterades i tidningen Praktiskt Båtägande för ett antal år sedan (en artikel jag själv skrev till tidningen). Jag hade den lösningen i NB870 under de 15 år jag ägde båten, och jag vet många som byggde den och var nöjda.

 

Motståndet/resistansen kan göras med "vanliga" effektresistorer i parallell (t ex 8 st 0,1 Ohm/200W) - det blir mycket förlusteffekt/värme, men man kör den ju bara väldigt kort stund. Men man kan också använda 15m 16mm² kabel som "resistans". På NB870 hade jag den utspridd i kölsvinet, på S35 kommer den ligga mycket lös i utrymmet under förpikskojen. Det viktiga är att inte ha den i hoprullad, för värmen måste kunna komma ut.

 

Sleipner har visserligen en steglös PWM för 15.000-20.000:- som man kan komplettera SE60 med, och det finns switchade DC/DC motorregulatorer att köpa på ebay för 3.000-4.000:- som klarar 400-500A. T ex https://www.ebay.co.uk/itm/184460412779?var=692238514661

Men jag vill inte ha en massa elektronik på en så viktig funktion (och med risk för störningar), och jag behöver inte steglös reglering. Ett enda tystare halvfartsläge räcker bra som komplement till den bråkande fullfarten.

 

@Rookie_332: SE60 räcker nog 98% av gångerna. Men är det riktigt mycket vind kommer det inte räcka, även om vi inte varit i den situationen med S35 än (och kanske inte kommer att hamna i på flera år). Virker att gå i sidled, men inte om det är riktigt mycket vind.

Hei igjen Ingper! Hvordan effektrele' / kontaktor benyttet du for effekt/turtallsreguleringen? Har du målt hvor høy strøm det går gjennom 16mm2 ledningen når du kjører på lavt turtall? Det er vel en del amps gjennom den 16mm2 ledningen. 

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 4 timer siden:

Hei igjen Ingper! Hvordan effektrele' / kontaktor benyttet du for effekt/turtallsreguleringen? Har du målt hvor høy strøm det går gjennom 16mm2 ledningen når du kjører på lavt turtall? Det er vel en del amps gjennom den 16mm2 ledningen. 

Det är ett relä som säljs på ebay, Aliexpress m.fl ställen:

Image 1 - Auto Start Contactor High Current Starter Relay 500A DC 12V 4 Pin Open Control

Strömmen ligger kring 120-140A, vilket inte är några problem de mycket korta stunder som bogpropellern körs. För om man behöver köra mer så bör man nog växla om till "normalfart" :yesnod:.

Kabeln bör dock läggas "luftigt", alltså inte ihoplindad i en tät rulle....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...