Jump to content

Raymarine LightHouse sjøkart - Norge Edition


Swingswong

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Har erfaring fra lighthouse kart på axiom 7 i Sverige. Her er dybdesifrene for små for mine øyne. I utgangspunktet er kontrasten litt dårlig da de er i en grå nyanse. Men setter du f.eks 5 meter som grense på dybden så vil disse bli svarte. I tillegg er det mulig å spesifisere stor skrift. Men fremdeles blir det for smått, og spesielt i en liten RIB som rister og skaker. Nå kan det godt hende at skriften blir større på en 9" plotter.

Er forøvrig i dialog med Raymarine om dette og de har poppfordret meg til å laste opp en ny utgave av lighthouse i Januar/februar. Så får vi se om de har tatt hensyn til min klage.

Uten at jeg vet det, så vil jeg tippe at de som har utviklet dette er unge ingeniører med godt syn, samt at de har anvendt en 12" og at skriften er bra på denne.

Sifrene på min gamle Raymarine A70 med Navionics er lett lesbar for meg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Trekker opp denne tråden fordi jeg undrer på; 

Hvilke nye eller ekstra eller forbedrede funksjoner ligger konkret i "Lighthouse-konseptet"? Er det bare større symboler eller annen skrift? 

 

@Okkaby, du har vel også stusset litt på dette, uten å få det til å funke? 

 

Hva er egentlig fordelene? Joda, jeg ser reklamen til Raymarine, men...

20240410_095738.jpg.b291b529580b429ab4e89dab6f5c9235.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg skaffet meg to  Axiom 12. I og med at jeg var litt negativ til Axiom, så er lesbarheten veldig god på 12"

Har Lighthousrekart på den ene og Navionics på den andre. Selve kartinnholde for å kjøre båt er minimale, men av en eller annen grunn (kosmetisk) liker jeg Navionics best

Link to post
Share on other sites

Jeg har Lowrance med Navionics og Ipad med Navionics, synes det funker veldig greit for min bruk. Planlegging og opprette ruter er enklest på Ipad!

IMG_7285.jpeg.e68d7d64fd558b6472e285e294acdd5f.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 1 time siden:

Men @JRK, da er "varemerket" Lighthouse egentlig ikke annet enn et annet navn på et vanlig sjøkart, men men mindre "kosmetiske" endringer?

20240407_130034.jpg.dea4573c2e8559c2505aba7ae0b64a5c.jpg

Lighthouse er vel bare et navn Raymarine har funnet opp i forbindelse med Axiom, siden software til den også er lighthouse.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...