Swingswong Startet 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2021 Raymarine lanserer nå LightHouse sjøkart for Norge. Er det noe å satse på tror vi? https://www.raymarine.no/elektroniske-kart/lighthouse-charts.html Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Navionics er jo eid av Garmin, så forståelig at Raymarine pusher sitt eget kart. Ser jo greie ut, men jeg finner ikke lighthouse /raymarine på listen her(?): https://www.kartverket.no/til-sjos/kart/sjokart-til-kartplottere Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Har kjørt Light House kart nå siden tidelig i sommer - betaversjon- for test. Kjørt doble kart på plotter og i områder jeg er kjent. Finner ikke forskjell på det og mit Navionics kart. Godt kart så langt Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
finnmarken Svart 30.November.2022 Link til dette innlegget Svart 30.November.2022 Løfter denne litt. Jeg vurderer å kjøpe en plotter til for å ha på Fly. https://seatronic.no/raymarine-element-9hv-kartplotter-med-ekkolodd-inkl-giver Noen flere som har erfaring med dette "lighthouse kartet". Dette får man jo med for kun kr 300,- ekstra, men er det et godt kart? Er det godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.November.2022 Link til dette innlegget Svart 30.November.2022 Har erfaring fra lighthouse kart på axiom 7 i Sverige. Her er dybdesifrene for små for mine øyne. I utgangspunktet er kontrasten litt dårlig da de er i en grå nyanse. Men setter du f.eks 5 meter som grense på dybden så vil disse bli svarte. I tillegg er det mulig å spesifisere stor skrift. Men fremdeles blir det for smått, og spesielt i en liten RIB som rister og skaker. Nå kan det godt hende at skriften blir større på en 9" plotter. Er forøvrig i dialog med Raymarine om dette og de har poppfordret meg til å laste opp en ny utgave av lighthouse i Januar/februar. Så får vi se om de har tatt hensyn til min klage. Uten at jeg vet det, så vil jeg tippe at de som har utviklet dette er unge ingeniører med godt syn, samt at de har anvendt en 12" og at skriften er bra på denne. Sifrene på min gamle Raymarine A70 med Navionics er lett lesbar for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2022 Jeg trodde det var en av fordelene med lighthouse at man kunne justere størrelsen på tekst/tall. Det går ikke på navionics Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2022 Joda standardstørrelse bitteliten. Kan justeres til litt større, men fremdeles for lite for mitt syn Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 10.April.2024 Link til dette innlegget Svart 10.April.2024 Trekker opp denne tråden fordi jeg undrer på; Hvilke nye eller ekstra eller forbedrede funksjoner ligger konkret i "Lighthouse-konseptet"? Er det bare større symboler eller annen skrift? @Okkaby, du har vel også stusset litt på dette, uten å få det til å funke? Hva er egentlig fordelene? Joda, jeg ser reklamen til Raymarine, men... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
JRK Svart 10.April.2024 Link til dette innlegget Svart 10.April.2024 Nå har jeg skaffet meg to Axiom 12. I og med at jeg var litt negativ til Axiom, så er lesbarheten veldig god på 12" Har Lighthousrekart på den ene og Navionics på den andre. Selve kartinnholde for å kjøre båt er minimale, men av en eller annen grunn (kosmetisk) liker jeg Navionics best Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 10.April.2024 Link til dette innlegget Svart 10.April.2024 Men @JRK, da er "varemerket" Lighthouse egentlig ikke annet enn et annet navn på et vanlig sjøkart, men men mindre "kosmetiske" endringer? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
-morten- Svart 10.April.2024 Link til dette innlegget Svart 10.April.2024 Jeg har Lowrance med Navionics og Ipad med Navionics, synes det funker veldig greit for min bruk. Planlegging og opprette ruter er enklest på Ipad! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart 10.April.2024 Link til dette innlegget Svart 10.April.2024 Hekri skrev for 1 time siden: Men @JRK, da er "varemerket" Lighthouse egentlig ikke annet enn et annet navn på et vanlig sjøkart, men men mindre "kosmetiske" endringer? Lighthouse er vel bare et navn Raymarine har funnet opp i forbindelse med Axiom, siden software til den også er lighthouse. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.