Jump to content

Rense saltvanns krets med maskinoppvaskpulver - blandingsforhold?

Baard

Recommended Posts

Har planer om å rense saltvannssiden rett før konservering i år og tenker å benytte maskinoppvaskpulver i tønne bak båten som suges inn via slangen og returnerer ned i tønne via eksosbelg.
Lurer på blandingsforhold - hvor mye maskinoppvaskpulver bør man ha i ca. 100 liter vann? Noen som har noe erfaring??
Er en KAD 300 som skal renses.

/Baard

Drevet er av. Har en tønne som kan benyttes til sirkulering av vann bak der - har ikke mulighet til å la blandingen stå å sirkulere i flere døgn. Ser at flere har anbefalt maskinoppvask, men ser at det kanskje er en dårlig ide med tanke på alu som er i bend og kjøler.
Hva med eddiksyre? Noen som har erfaring med det? Synes systemrensen er farlig dyr, og det er jo bare en syre..... Om jeg skal kjøre inn en blanding på si ca. 20 liter hvor mye syre bør den inneholde og hvor lenge bør den stå før jeg spyler igjennom?

/Baard

Kjøp ei billig lensepumpe,koble den med slange på utløpet på varmeveksler.Ta av lokket på sjøvannsfilter tape ein kon på slangen syikk den ned i sb rør på filteret.Fyll vatn i ei bøtte å sirkuler litt.Tøm ut vatnet,tilsett 2 l systemrens mens pumpa går,tilsett vatn så det sirkulerer fint.Etter rens er det bare å sette på slangen på varmeveksler,den som går mot eksosbend,så er det klart til å starte opp.

Jeg brukte 1 l 7%eddik som jeg blandet i saltvannsinntaket og lot det stå natten over. Utrolig hvor mye saltavleiringer som kom ut. Brukte også eddik i toalettet med jevne mellomrom for å løse opp urinstein som blir av saltvann og urin. Eddik er effektivt til mye. Fint med eddikvann til vask av syrefaste pullpiter og rekker også.

Kanalkapteinen skrev On 7.10.2021 at 17.20:

En del legger en oppvaskmaskintablett i sjøvannsfilteret med jevne mellomrom. Du kan jo gjøre det og så la den gå til den er oppløst?

Må si jeg har svært liten tro på at det gir noen effekt. Gjennomstrømningshastigheten på kjølevannet er stor. Ved bruk av Systemrens er anbefalingen at den står i motoren i 2 dager. Så noen sekunder med oppvaskmiddel klar jeg ikke å se skal gjøre noe fra eller til. 

mvh Knut Erik

Kanalkapteinen skrev On 7.10.2021 at 17.20:

En del legger en oppvaskmaskintablett i sjøvannsfilteret med jevne mellomrom. Du kan jo gjøre det og så la den gå til den er oppløst?

Skader absolutt ikke å prøve. Blir jo forebyggende. Pulver er nok bedre. Slenge opp en dæsj rett før man skrur av motoren feks. Bedre det enn at man skal kjøre helt til at det blir så tett at motortemperaturen stiger, pga tjukke lag med avleiringer.

Martine29 skrev On 12.10.2021 at 17.02:

Poenget med sitronsyre/oppvasktabletter var å la det stå et par døgn i systemet. Dette er nevnt i flere andre tråder. 

Den ene er syre og den andre er sterkt basisk, så virkningen er uansett ikke den samme. Det er mulig maskinoppvaskmiddelet også vil fjerne noe smuss, men om man vil fjerne korrosjon og diverse slaggprodukter av dette er nok syre et mye bedre valg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...