Jump to content

Propeller Skilsö 750 CC

Seefarer

Recommended Posts

Vilken är den optimala propellern till min båt med TAMD30A (110Hk) motor.

Tror kanske min 4-bladiga propeller är för stor alt. för stor stigning (propellhöjde).

Båten går i max 7 knop och varvar max 2200 varv.  Turbon ok och alla bränslefilter bytta även det lilla i matarpumpen.

Inga havstulpaner på skrovet. Även luftfiltret bytt.

Motorn varvar enkelt 3200rpm utan belastning.

Tacksam för tips och visninger.

7 knop for den båten synes alt for lite. Vanskelig å gi noen råd uten å få oppgitt propelldata og gear-utveksling.

Skilsø 750 er en halvplaner med kjøl?

Med 110 hk motor bør den vel være god for 12 kn - 14 kn. 

Har hatt liknenede båt med 96 hk (NB750.) Utveksling 1:2,63 og 4 blads propell 18x20". Lett båt gikk den ca. 12 kn.ved 3400 rpm.

Men syntes den propellen var litt tung for mitt bruk 18×19 var vel kanskje bedre. 

On 10/8/2021 at 11:31 AM, Seefarer said:

Vilken är den optimala propellern till min båt med TAMD30A (110Hk) motor.

Tror kanske min 4-bladiga propeller är för stor alt. för stor stigning (propellhöjde).

Båten går i max 7 knop och varvar max 2200 varv.  Turbon ok och alla bränslefilter bytta även det lilla i matarpumpen.

Inga havstulpaner på skrovet. Även luftfiltret bytt.

Motorn varvar enkelt 3200rpm utan belastning.

Tacksam för tips och visninger.

Har du sjekka ladeluftkjøler?

• 3 uker senere...
Haba skrev On 9.10.2021 at 17.14:

7 knop for den båten synes alt for lite. Vanskelig å gi noen råd uten å få oppgitt propelldata og gear-utveksling.

Skilsø 750 er en halvplaner med kjøl?

Med 110 hk motor bør den vel være god for 12 kn - 14 kn. 

Har hatt liknenede båt med 96 hk (NB750.) Utveksling 1:2,63 og 4 blads propell 18x20". Lett båt gikk den ca. 12 kn.ved 3400 rpm.

Men syntes den propellen var litt tung for mitt bruk 18×19 var vel kanskje bedre. 

Hei!

Nuvarande propeller är 4 bladig 18X22 Gear-utveksling 1:2,73 Längd vattenlinjen650cm. bredd vattenlinjen 250cm.

Vikt 2000Kg. Är propellern kanske för stor? Då båten är halvplanande borde den väl toppa 14-16 knop med angiven motor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...