Jump to content

Hvordan løsne denne klemflensen?


"LISE"

Recommended Posts

Holder på men en sjekk og vedlikehold av drivlinjen. Ny propell, nytt cutless-lager, ny pakkboks, klokking av aksling og oppretting av motor.

 

Så til spørsmålet, hvordan får jeg løs denne klemflensen?

 

Har fjernet 4 setskruer. Det ser ut til at det er gjennomgående kile.

 

Bare å dra til på avdrageren og tilføre varme på klemflensen? Der er min teori, men vil høre med ekspertisen om det er mistanke om noe kon eller lignende.

 

20211008_152315.jpg.26eb245810cdf5c53c21c67b5c9b7cba.jpg

 

20211008_151215.jpg.6cd0ce19673eae69a95aec5198fe25e4.jpg

 

20211008_151003.jpg.ecb3627d6a71ac1231884a12c0b38835.jpg

 

20211008_150944.jpg.6ebc978f082764d7ebfa5652110f6023.jpg

Link to post

Jeg synes det ser ut som at bolthullene er ovale. Hvis så, har flensen blitt utsatt for noe den ikke bør utsettes for. Det behøver ikke å ha noen betydning. Det neste er ved normal navlengde/akseldia, burde akslingen være flush med endeflaten på flensen. Flensen har settskrue og kile i hele flensens lengde. I sum tyder dette på at dette er en vanlig parallellboret flens med 'lett presspasning'. Som igjen er beregnet på at den skal kunne trekkes av kald. I teorien. Verktøyet vi brukte var til vanlig en blindflens med samme boldia og antall som navet. Så satt vi en hydraulisk jekk i mellom. Ikke tillatt prosedyre på nav med høy spec. Vanlig to-armet avtrekker kan du bare glemme. Brennere som anbefalt over kan lede til at navet slår seg og du får kast. Eller du setter fyr på båten. Jeg hadde kjørt vinkelsliper-over-kilen-varianten. Og kjøpt nytt nav.

Link to post
Hulda skrev 27 minutter siden:

Jeg hadde kjørt vinkelsliper-over-kilen-varianten. Og kjøpt nytt nav.

Når du nå allerede har rigget deg til koster det lite å prøve med varme, avdrager og hammerslag først.

 

Da jeg demonterete en tilsvarende la jeg en grov pipenøkkel mellom akselenden og gearflensen og trakk med bolter i alle hullene. Den kom da av med litt varme og litt banning.

 

For meg ser det ut som om det ikke er kilespor i akselen. Er det noe jeg ikke forstår her?

 

Ovale hull i flensen tyder på at dreiemomentet har blitt overført gjennom skjærkraft i boltene. Det tyder på at bolten ikke har vært tilstrekkelig forspente til at dreiemomentet kunne overføres ved friksjon mellom flensflatene.

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Her er bilde fra 'bevitnet demontering' fra mange år tilbake. Her var det varme og 20 tonn på jekken. Demonteringen ble underkjent og verkstedet fikk lov å gå til innkjøp av ny flens:

943756746_Demontavnav.jpg.548cfb1ffd3e33e05a8cf0afdc6fa45e.jpg

 

Men flensen kom av med et smell. Spec.'en i dette tilfellet var at navet ikke skulle varmes mer enn opp til snaue 100 grader med 'uniform heating'. Hvilket ikke er videre brukbart ved demontering, men greit ved montering av parallelle boringer. Her ser du prinsippet av hva jeg forklarer over. Det er hensikten med bildet. 

 

Flensen din er en, for meg, et uvanlig design. 

Link to post

Takk for alle tilbakemeldinger så langt. Gjorde et forsøk med varme og avtrekkeren på bildet uten resultat. 

 

Hvor mye kan man varme før flens slår seg? Vet ikke hvor mange grader den ble, men greide ikke holde på den, men antar under 100g. Da ble også akslingen varm.

 

Hva med en jekk med stempel på aksel og foten inne i avtrekkeren? Skummelt mye krefter som tar både fingre og annet om det går galt?

1288870325_Screenshot_20211008-170742_SamsungInternet.jpg.7763015206994445f5d661942d2ce85c.jpg

 

Kilen er tydeligvis slisset inn i akslingen, for den er kul synligfra utsiden som man kan se av bildene.

 

Akslingen er 45mm.

Link to post

Hei, har hatt samme utfordring selv og jeg legger opp bilde på hvordan jeg løste det med god hjelp herfra. Jeg la en hylse (var vel en lang pipe) i midten, for det kommer nok ikke frem på bildene så godt. Denne må ikke treffe klemflensen, kun akselen slik at du presser mot den.. Så kjøpte jeg 1stk 13mm gjenge stang og skrudde litt på hver av mutterne slik at den kom sakte med sikkert ut samtidig som jeg badet den med WD40

20210411_110104.jpg

172570004_260047495848983_5912583064229995336_n.jpg

Redigert av Roger og Olina (see edit history)
Link to post

Den flensen min på bildet over er en type med klemhylse med links gjenger som selve flensen er skrudd på, satt bom fast. Vurderte at jeg kom til å ødelegge mere med å banke, varme og jevelisere, enn å bare dra den av, vel vitende om at akselen kunne skjære seg. Det gikk helt fint. Monterte en std Sleipner klemflens. Den gamle ligger under dreiebenken å kan brukes til et eller annet prosjekt, men skal ikke ned i båt igjenn. Her var rust i gjengene også årsak til at den satt bom. 

IMG_20210415_231709.jpg

IMG_20210415_231435.jpg

IMG_20210415_231427.jpg

Link to post
"LISE" skrev for 23 timer siden:

Tagger @Hulda og @Komodo her i håp om at dere ikke har noe bedre for dere en fredag ettermiddag enn å hjelpe en stakkar, med deres kvalifiserte gjetninger. :giggle:

Takk for tilliten, men jeg hadde altså annet å gjøre i går kveld :giggle: Hvis du lurer på hva så finner du svaret i hummertråden :smiley:

 

"LISE" skrev for 23 timer siden:

Så til spørsmålet, hvordan får jeg løs denne klemflensen?

Først av alt, dette er ikke en klemflens. En klemflens er splittet, da kan man bare løsne på skruene og kile den ut så er den løs. Dette er en standard flens med kilespor som er montert med presspasning. Hullet i flensen er sylindrisk, og det er presspasningen mot akselen som gjør at den sitter fast. Kilen skal være en sikring mot at flensen skal kunne rotere på akselen. 

 

Slike flensmontasjer kan sitte hardt eller "løst" alt etter hvor stort press det er i pasningen. Kort forklart er det slik at i en presspasning er hullet mindre enn akseldiameteren. Man kan da enten varme opp flensen og tre den på, da vil den krympe seg fast på akselen når den blir kald, eller man kan presse flensen kaldt på akselen. Dersom flensen har hatt en relativt løs pasning kan det også være at de har brukt loctite ved montering. Da du bare glemme å få den av uten å varme. Men det er langt fra håpløst allikevel, locktite mister mye av låseevnen på et par hundre grader, så da bør den være grei å få av. Ellers kan jo slike flenser trekkes av både varmt og kaldt, det spørs bare på hvor stor kraft man klarer å tilføre. 

 

Den beste metoden har du nå fått servert av @Andora lenger opp her. For de som ikke ser hva som er på bildet, så har han brukt en todelt flens på baksiden av akselflensen som han drar i, og mothold av en blindflens, eller rett og slett en tykk, rund plate uten hull i senter. Så drar han av flensen med en hydraulisk jekk, f.eks. Enerpac. På den måten får man stor kraft på flensen uten å trekke i flenshullene, noe som kan føre til at flensen blir skjev. Men skal man kaste flensen uansett spiller det jo ingen rolle.

 

Det jeg derimot ville vært forsiktig med er metoden til @Roger og Olina. Her trekker han i hullene på flensen, men også på flensen til gearet. En ting er om akselflensen blir ødelagt, men det er nok ekstra kjipt om man er uheldig å ødelegge gearflensen. En bedre løsning er da en kombinasjon av de to metodene, altså at du bruker en blindflens som Andora hadde laget seg, men da med fire hull, og gjengestenger som Roger og Olina har. Mellom setter du en akseltapp (bit av en aksel) som ikke kan treffe på kilen. Det beste er så at du anskaffer en gjengestang eller lange skruer i svart 10.9 kvalitet, og så store som mulig i forhold til hullene i flensen. Gjengestenger i 10.9 er nemlig ikke galvanisert, og noe hardere i stålet. Dette gir deg mindre friksjon i gjengene. Samtidig må du passe på at gjengene er oljet, da vil du få en enorm trekkraft på fire slike skruer. Det er også lurt å bruke HV skiver under mutterene som du oljer, da får du også mindre friksjon mellom mutter og undrlag. Slike små ting kan høres pirkete ut, men kan være forskjellen på suksess og fiasko. 

 

Hvis du likevel mot for modning velger å bruke gearflensen å trekke mot, så legg et flattstål eller ei plate over flensen innenfor hullene du trekker i slik at du ikke trekker flensen av kubbakselen på gearet. Jeg vet at det sitter en skrue der, men det er unødvendig å belaste den.  Hva slags metode du velger for å få den av avhenger vel i stor grad av hva du har tilgang til av utstyr, og hva du evt. kan få hjelp til av kamerater.

 

NilsPils skrev for 22 timer siden:

For meg ser det ut som om det ikke er kilespor i akselen. Er det noe jeg ikke forstår her?

Ja, det ser litt merkelig ut det der. Tipper at det er freset et kilespor i akselen som ikke går helt ut i enden, og at kilesporet derfor ikke blir synlig fra enden av akselen. I andre enden er nok kilen tilpasset på lengden av sporet, slik at sporet ikke kan ses der heller.  Når et slikt spor blir freset med pinnefres blir jo avslutningen en radius, og her ser vi også at kilen er rundet av i enden :wink:

 

 

NilsPils skrev for 22 timer siden:

Ovale hull i flensen tyder på at dreiemomentet har blitt overført gjennom skjærkraft i boltene. Det tyder på at bolten ikke har vært tilstrekkelig forspente til at dreiemomentet kunne overføres ved friksjon mellom flensflatene.

Ja, denne flensen har fått juling! Dersom den skal gjenbrukes bør den få seg en runde i en dreiebenk for å friske opp endeflatene, hvis ikke vil det bli håpløst å få til en god oppretting. Se for deg en 0,05mm bladsøker på den overflata der... En annen ting er at slike flenser ofte er litt skjeve, det kan derfor være smart å subbe over overflaten før montering. Dersom du (TS altså) skal dreie flense eller få det gjort, husk at flensen må spennes på dor før dreing, hvis ikke får du nesten garantert kast. 

 

"LISE" skrev for 22 timer siden:

Hva med en jekk med stempel på aksel og foten inne i avtrekkeren? Skummelt mye krefter som tar både fingre og annet om det går galt?

1288870325_Screenshot_20211008-170742_SamsungInternet.jpg.7763015206994445f5d661942d2ce85c.jpg

 

Slike jekker fungerer normalt ikke horisontalt, så det går nok dårlig. Enerpac-jekken til Andora fungerer i alle stillinger. Den har separat pumpe.

 

Roger og Olina skrev for 21 timer siden:

Så kjøpte jeg 1stk 13mm gjenge stang

13mm gjengestang er litt spesielt, det har jeg aldri hørt om. 

Link to post

Bøyer meg i møkkete kjølvann (nå regner jeg med det er mange begrepsryttere  som våkner :giggle:) for alle innspill!

 

Fikk ved hjelp av litt skrapmetall og en hjelpsom kompis smekket sammen en blindflens med hull lik klemflens og et bit firkantrør til å presse mot akslingen. Den vinner neppe noe pris for sitt design, men kan kanskje ende under katagorien brukskunst.

 

20211010_144600.jpg.eb9ded8c749216675233b0406c52086d.jpg

 

På lørdag ettermiddag var det kun Biltema (og lignende) av jernvareforretninger som var åpent. Gjengestang, mutter, skiver osv er derfor derfra.

 

Prøvde i dag ut kreasjonen og det endte med at jeg dro av gjengene nærmest vinkelen på vinkelstålet, og bøyde ned stålet på de to ytterste hullene.

 

20211010_165836.jpg.e446b0fda6a7904c154cebb78db7ec4f.jpg

 

I morgen blir det å stikke innom en mer spesialisert forretning for å få tak i velrenomert rustspray og skruer/gjengestang i 10.9 kvalitet.

 

Benyttet forøvrig skiver og olje som anbefalt av @Komodo.

 

Har forøvrig tilgang på jekk ala enerpac som vist over her, men kun 10tonns størrelse. Vil tro at man oppnår samme kraft ved metoden jeg har gått for?

 

Øvrige innspill mottas med takk!

Link to post

Er ikke sikker på hvor mange tonn den jekken jeg brukte er på, det er skrablet bort for lenge siden, det avhenger også av trykket på enerpacken, men 10 tonn tror jeg ikke den er. Det er jo forsåvidt uinteressant, da din kan sitte mere enn min eller motsatt. Siden blindflensen din gir etter nå med de gjenge stengene du har fra biltema blir det nok ikke noen forskjell med 10.9 bolter, annet enn at den bøyer seg mere, du burde få laget deg en mere solid blindflens.da har jeg stor tro på at den løsner. 

Link to post
"LISE" skrev 1 time siden:

Øvrige innspill mottas med takk!

Det første du må gjøre er i alle fall å bytte ut vinklene med ei plate, en flens, eller hva som helst i noe tykkere gods. Det må være så grovt at det ikke begynner å bøye seg. Firkantrøret i senter er jeg også noe skeptisk på. Det bør helst være ei hylse eller en akselbit som er plandreid på begge sider. Det er viktig at all kraften blir liniært rettet, slik at det ikke oppstår noen skjevheter. Så må du huske på å krysstrekke, tell omdreinnger f.eks. en halv på hver mutter slik at du sikrer lik kraft. Til slutt, dersom flensen sitter med locktite kommer du ikke utenom å varme litt på den. Varme vil uansett hjelpe deg hvis den sitter hardt. 

 

Lykke til! 

 

Ps: 10.9 gjengestang er ofte bestillingsvare, men skruer gjør samme nytten. Du får se hva du får tak i. 

Link to post

Når jeg presser av lagernav for bil, har jeg ennå ikke greid det med 10 tonns presse. Manometeret viser som regel mellom 20- og 30 tonn. Slik sett kan det hende at du ligger i ytterkant av hva som du vil kunne oppnå med gjengestenger. På bildet som jeg la ut lenger opp, var det vel 20 tonn pluss varmebend. Problemet i ditt tilfelle, er at rusten gir trangere pasning.

Link to post

Igjen takker jeg for innspill. Undersøkte litt rundt å få i meg en tykkere plate/flens for å trekke mot, men ikke noe å få tak i på kort varsel.

 

Hadde en fridag og noen hjelpende hender tilhjengelig så ville gjerne få ut aksling. Tenkte også at alternativet var å skjære den av, så da kunne jeg likegodt prøve litt til. Make or break! Fikk derfor i bolter i 12.9 kvalitet og lot det stå til med den plata jeg hadde laget meg. Det ble nedbøyning i de to ytterste hullene, men ingenting i de fire innerste. 

 

Strammet til med muttertrekker og varmet så mye som det gikk med en liten blåselampe fra Biltema. *Pijong!* og jeg trodde den løsnet. Så at den hadde kommet ca 1-2mm rett vei. Tenkte at nå var det bare å trekke av. Neida. Strammet opp igjen og klemflensen rørte seg ikke. Ny runde med varme. "Pijong!" Og nye 2mm. Måtte fortsette slik i hele klemflensens lengde. Kom mer og mer for hver runde, men måtte nok gjenta prosessen over 10 ganger. Måtte også ta av og kimse på firkantrøret etterhvert som jeg trakk av.

 

Men til sist, victory! 

20211011_164858.jpg.7b3ecad84db8f082b9ee14c04364cd81.jpg

 

Om klemflensen har tatt skade vet jeg ikke, men aksling og klemflens blir levert på velrenomert mekanisk verksted for full sjekk i morgen!

 

Klemflens til 45mm aksel og med boltesirkel 6x100 virker ikke å være hyllevare, så krysser fingrene for at den fortsatt er brukbar.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...