Jump to content

Hvordan løsne denne klemflensen?

"LISE"

Recommended Posts

Så moro at du fikk den av ? Men som sagt, dette er ikke en klemflens, det er en standard flens med presspasning. 

Det bør ikke være noe i veien for å bruke flensen igjen, men jeg ville ikke gjort det uten å plandreie den. Klokking gir ingen mening med den oveflatebeskaffenheten den har. Og som sagt, den må spennes på dor. 

Sliter med å få tak i propellmutter som matcher gjengene på akslingen. Disse er M30x2. Noen tips til hvor jeg kan få tak i mutter? Den gamle mutteren har kun halvparten av gjengene inntakt da de inneste er revet av som følge av setskruen som har revet gjengene. Kan jeg bruke annet enn messing/bronse mutter?

Gjengene i aksling blir reparert på verkstedet som klokker akslingen og plandreier flensen.

Jeg brukte også lange bolter og skrudde litt og litt på hver av de. Men min aksel har vært utsatt for stress, da man lett kan se at det syrefaste stålet har dratt seg rundt akselen. Flensen har nok vært dårlig strammet på akselen en gang i tiden. Dette ga ekstra utfordringer.

Uansett så er det lurt å være ute en dag eller to før man skal av med flensen, da den ofte sitter fastgrodd av skitt og rust. Hvis man sprayer inn flensen i hver ende, samt i skrue hullene med denne olja, en og to dager i forveien, så kan jeg skrive under på at det hjelper. Denne olja er kostbar men helt rå: 

https://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2242&ProductID=PROD236

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...