Jump to content

Reparere bøyd Gaupen båthenger


Ålesunder

Recommended Posts

Hei

 

Jeg kjøpte nylig en båt der det følgte med en enkel Gaupen B0718 2010 modell båthenger uten brems. Det ser ut som den har blitt brukt til å frakte en for tung båt tidligere siden firkantrøret fra draget er blitt bøyd betydelig. Se bilde under. Er det mulig å bøye dette tilbake? 

 

Jeg ser det er mulig å snu firkantrøret, men det gjør vel ikke sken mye bedre.

Bøyd.png

Link to post
Share on other sites

Ja, mange måter å rette på. Men når du retter, så forsøk å bruke de naturlige opplagerpunktene, som hengeren mest sannsynlig har bøyd seg om, som opplager når du skal rette til bake. Med metoden på bildet kommer du til å ende opp med en masse krappe bulker. Og hvis du gjør som over: bruk vernebriller og hjelm :giggle:

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, index said:

 

Litt smårust på felgene har da null betydning!

Det er lager og spindler som teller ja!    Kunne ikke blitt bøyd av vekta på den båten der vel!?  er litt skeptisk til å bøye tilbake. Har samme henger til båten til sønnen, og den virker veldig solid og stabil! litt større og en god del tyngre båt en din, samt mer V bunn, max for de krybbene.  Tenkte å kjøpe brukt, men det var så mye misshandlede vrak at jeg kjøpte ny! den er strøken etter 5 sessonger, ser ut som ny.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Ålesunder said:

Hei, nei tror ikke det er den båten som har gjort det. Skal avgi rapport etter bøying!

Jeg fikk en lignende bøy på min båthenger etter å ha brukt for mye kraft på vinsjen. Bøyde bare tilbake, og har ikke observert noen problemer etterpå.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 4 timer siden:

 

Det er korrekt. Når felgane er rustne på ein båthengar tenkjer eg at det ikkje er usannsynleg at nav og hjullagre òg har vore under vatn.

 

Stålfelger er så dårlig behandlet fra fabrikk at de ruster nesten samme hvordan de brukes. Vinterfelgene til Caddyen min ser ikke ut, enda de aldri har vært i sjøen😁.

Link to post
Share on other sites

Stålfelgane på min 2006 modell Subaru ser heilt ok ut. Det same gjeld felgane på tyssehengarane mine, og på gaupenhengaren. 

index skrev 16 minutter siden:

 

Stålfelger er så dårlig behandlet fra fabrikk at de ruster nesten samme hvordan de brukes. Vinterfelgene til Caddyen min ser ikke ut, enda de aldri har vært i sjøen😁.

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Vinterfelgene til Caddyen min ser ikke ut, enda de aldri har vært i sjøen😁.

 

Hehe... Den kjenner jeg igjen! Har selv en 2011 Caddy Maxi og det er akkurat ett år siden jeg kjørte stålfelgene på fyllinga fordi jeg ikke lenger turte å sette de på bilen! 🤣👍

 

Skal sies at det nok er mindre salt i sjøen enn på vinterveiene i Vestfold. 😝

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...