Jump to content

Stationær VHF der skifter kanal hurtigt?


MajorAndy

Recommended Posts

Vi har en nyere Garmin stationær VHF i vores redningsbåd i Helsingør. En Garmin 115i. 
 

Problemet er, at det tager en krig at skifte kanaler. Skal man fx gå fra K16 til K63, så skal der vrides på kanalvælgeren i næsten 15 sekunder og det er stressende og kaotisk i skarpe situationer hvor der skal skiftes kanal hurtigt og ofte. 
 

Vi har brug for en kvalitets VHF, der enten har numerisk tastatur eller hvor kanalvælgeren reagerer hurtigere. Nogen, der har anbefalinger til en sådan? 
 

 

Link to post
Share on other sites

Tak for svar. Ja, det går at sætte den op med pri. Channel, men det skal gøres inden og alligevel går det kun at veksle mellem to eller tre kanaler. 
 

vi er ofte ude for at skulle skifte til helt nye kanaler. 67 hvis vi arbejder med SSRS, 63 eller 03 for JRCC og så videre. Og det er noget stress at skifte hver gang. 
 

Der er til brug for SAR og lignenede, så jeg tager et kig på Sailor. Andre bud?

 

 

Link to post
Share on other sites

Til det bruket du beskriver er det Sailor som er svaret. Disse har numerisk tastatur for kanalvalg og er hurtige å bruke. Videre er lydkvaliteten på et helt annet nivå enn de billigere "amatør"- apparatene. Flere av Sailor vhf`er har replay-funksjon, det vil si at du kan høre om igjen de siste innkomne meldingene. Det må jo være et must for en SAR-båt.

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som danske får du ikke kjøpe noe annet enn sailor :giggle:

Kjøp en 6222, men hvis den er for dyr kan dere kjøpe Icom GM600. 

Edit: glem det jeg sa om Icom. Sailor 6248 koster det samme. 

 

Send en melding til polaris:

https://www.polaris-as.dk/vare-kategori/vhf-uhf/fixed-mount/

 

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Jeg har Icom 605. Denne har fulltastatur, men ikke nødvendig med 2 VHF antenner. Den har tilkobling til NMEA 2000 og 0183. Den mottar også AIS og har 2-3 minutters lydopptak. Den har mulighet for «commandmic» og kan også koble på opptil 3 eksterne display (med mic). Veldig god høyttaler. Anbefales på det sterkeste. Alternativet til denne blir Sailor, men prisen er hyggeligere enn Sailor. 
Legger ved bilde, radioen er den til venstre. 

B4136380-95C2-4A74-AFBC-9530946E11A6.jpeg

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@MajorAndy, jeg har nøjagtigt samme dilemma som jer, blot med en 315i. Jeg har haft den inde ved Garmin i DK og oven i købet linket til en video hvor de kunne se hvor ufatteligt langsomt det går med at skifte kanal. Der er ikke noget at gøre, de er bare for ringe kvalitet når det kommer til den funktion. Det indrømmer de selvfølgelig ikke men erklærer blot at det er helt normalt og der er ikke nogen fejl på min VHF. Det blev helt grelt efter en opdatering hvor der pludselig kom endnu flere (ubrugelige) kanaler som kun nyere stationer alligevel har.

 

Jeg skrotter den nok en dag og køber et alternativ.

Link to post
Share on other sites

God ide, kjøper dere en Sailor har dere VHF i uoverskuelig fremtid. Min Sailor RT2048 er over 30 år nå, og "still going strong", helt på høyde med det beste en kan kjøpe nytt idag.

 

 

sailor_rt2048.jpg.421beb73adaacd2962fdd0acb8942fb6.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blev en Sailor. Lidt mindre model, men det er hvad der var penge til… men ingen problemer med at skifte hurtigt nok. Og langt bedre højttaler end i både Garminen og den gamle Sailor. Det betyder noget for klarheden. Godt valg, virker det som!
 

Ingen NMEA2000 dog, så der er ikke position input endnu. 
 

Tak for alle tips!


C44B7FD4-D383-4DDC-B770-3D66D256B696.jpeg.0339f91193af5d1d8536a9d39d3bd34b.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...