Jump to content

Snart ferdig med det grøvste nå tror jeg.


tom Cognac

Recommended Posts

Fikk knallgod hjelp av konas nevø Jostein til å få bort gamle limrester på skrogsidene i går. Han brukte vinkelsliper og grovrengjører. Jostein brukte heldigvis både maske og briller - det støva noe grassat. 

1541429059_Snartferdig01.jpg.4a19bf1f5fd393aa5bda8cbb4288c59f.jpg

 

Men jeg tror dette kommer til å bli bra. Veldig bra :thumbsup: :smiley: 

 

1900071603_Snartferdit02.jpg.5a183ebee7c45f58148797eea58f1b39.jpg

 

Jeg forsøkte meg litt på taket igjen i dag. Her skal jeg støpe inn divinylcell plater og lister som 4mm finerplater med pålimt skai skal skrus fast i. Dessverre fant jeg fortsatt fukt i divinylcellen. Tror det kan være lurt å la det tørke ut gjennom vinteren. :smiley:

Noen som har noen tips / råd om videre framgang - så mottas det med takk. :thumbsup: :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Du har ikke vurdert å samle oppdateringene dine i en prosjekttråd?

 

Du er inne på noe der :smiley: men i utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å legge det ut sånn som jeg har gjort - det har bare blitt sånn :smiley: - og så har jeg litt for lite datakunnskap til å samle oppdateringene til en tråd, men jeg ser helt klart at det hadde vært smart :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Helt greit å ha masse tråder om hvert spørsmål, men som @enslagsgjest sier, så er det en verdi i at råd om en båttype eller et prosjekt er samlet i en tråd. Jeg stilte spørsmålet fordi du har startet en drøss med tråder om den båten din, og i mange av trådene sier trådtittelen veldig lite om hva saken dreier seg om. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Jeg stilte spørsmålet fordi du har startet en drøss med tråder

 

Jeg ser den :wink: , men som jeg skrev i et svar:

altera mulier skrev for 5 timer siden:

og så har jeg litt for lite datakunnskap

 

- men jeg kan trøste deg med at når jeg nå snart er ferdig med båten (det jeg egentlig IKKE trodde skulle bli et så omfattende prosjekt, men jeg har fått tilegnet meg mye kunnskap om det jeg holder på med + fått fysisk kontakt med noen herfra som hjelper meg med det som står igjen) skal jeg holde meg langt vekk fra baatplassen.no og ikke legge ut drøssevis med nye tråder- så da blir du vel fornøyd?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 4 timer siden:

Og største fordelen er hvis noen i framtiden kjøper en flipper og skal pusse den opp, så er all kunnskapen og alle rådene samlet på ett sted. 

 

Jeg skjønner det, men som jeg skrev i et svar til Komodo:

altera mulier skrev for 5 timer siden:

- og så har jeg litt for lite datakunnskap til å samle oppdateringene til en tråd,

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 9 minutter siden:

Hva trenger du hjelp til? Er en drøss med hyggelige mennesker her som hjelper deg gjerne.

 

JA :thumbsup: Det er kjempemange veldig hyggelige mennesker her på inne. Hva jeg trenger hjelp til: Det du (og muligens andre ber om) å få samlet alle trådene mine som omhandler restaureringen av min Flipper 640 HT til en "greie" som kanskje kan være til hjelp for andre. :smiley:

 

(har sendt melding til @bliss X)

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med å samle oppdateringer i en tråd kan være litt vanskelig. Slik jeg ser det har du to alternativer. Kopiere og lime inn alle de tidligere innleggene dine, og poste de som separate svar på den nye prosjekttråden du oppretter. Ulempen her er at du ikke får med hva vi andre har svart. 

 

Alternativ to er at moderator flytter innleggene og sletter dine gamle tråder, men det krever nok litt godsnakk med de. Det jeg egentlig prøver å si er at de slår sammen alle dine tidligere tråder. Men det kan nok bliss eller Ingar svare på bedre enn meg. Fordelen her, er at du får med alle svarene som andre har svart, men det kan nok være mye jobb for moderator.

 

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 1 time siden:

- men jeg kan trøste deg med at når jeg nå snart er ferdig med båten (det jeg egentlig IKKE trodde skulle bli et så omfattende prosjekt, men jeg har fått tilegnet meg mye kunnskap om det jeg holder på med + fått fysisk kontakt med noen herfra som hjelper meg med det som står igjen) skal jeg holde meg langt vekk fra baatplassen.no og ikke legge ut drøssevis med nye tråder- så da blir du vel fornøyd?

Nei, nå må du ikke bli hårsår. Jeg er ikke fornøyd hvis du logger deg av og slutter å poste på baatplassen, det var ikke det jeg skrev. Det jeg mente var at du isteden for å lage en hel rekke frittstående tråder uten verken hode eller føtter, med fordel kunne laget en tråd, og postet alle spørsmålene og status på framdrift i den tråden. Det blir jo litt vanskelig å gå tilbake, men det går jo an å se framover. 

 

Når det gjelder det med å få fysisk kontakt og hjelp her inne så har jeg jo forsøkt å hjelpe deg litt med det lanternemastprosektet, men når du spurte om hjelp til å lage plater som mothold til kryssholdtene hadde jeg ikke anledning til å si ja til det. Men hvis du skulle lure på det så kan jeg meddele at jeg har hjulpet en hel rekke med andre BP-medlemmer med en rekke forskjellige ting i garasjen her hjemme samt på jobb. Alt fra sveising av bensintanker og manifolder i aluminium og syrefast, diverse dreiejobber, trinser, bolter, laget propellmuttere og det ene med det andre. Og så vidt jeg husker har jeg aldri forlangt ei krone i betaling for det. Men av og til har jeg fått ei flaske vin e.l.  I tillegg har jeg ikke tall på hvor mange timer jeg har sittet bak tastaturet og skrevet svar til ulike folk som trenger hjelp til diverse ting. Så når du inntar den sårede holdningen om at jeg er mest fornøyd dersom du hoder deg vekk fra baatplassen bommer du grovt. 

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 14 timer siden:

 

Du er inne på noe der :smiley: men i utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å legge det ut sånn som jeg har gjort - det har bare blitt sånn :smiley: - og så har jeg litt for lite datakunnskap til å samle oppdateringene til en tråd, men jeg ser helt klart at det hadde vært smart :smiley:

 

Kan ikke helt skjønne det...

Det er jo ikke mer komplisert en det du gjør her...fortsette å svare/fortelle i samme tråden...

Du gjør jo det her i denne tråden, og mange andre tråder...

 

Ingen grunn til å forsøke å gi Komodo dårlig samvittighet for at han påpeker det...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Så når du inntar den sårede holdningen om at jeg er mest fornøyd dersom du hoder deg vekk fra baatplassen bommer du grovt. 

 

:smiley: Det er godt å høre, jeg har hørt om din hjelpsomhet og har selvfølgelig ikke glemt at jeg også spurte deg om hjelp til både masta og motholdet. Jeg takker deg for at du i det hele tatt ville svare meg den gangen. At du ikke hadde tid etc er en helt annen sak :thumbsup: Jeg forstår at hvis jeg hadde gjort "sånn og slik" mht å starte en tråd så hadde jeg fått en form for følgetong, men litt seint å komme med "krav" om det nå når jeg snart er ferdig med prosjektet mitt med henvisning til ufullstendige / dårlige headinger (vel - ferdig blir jeg nok ikke før til våren, men det som gjenstår nå innehar jeg såpass kompetanse at jeg regner med at jeg greier å utføre det - uten hjelp fra mange dyktige på BP :smiley: )! Uansett - jeg har båt for å få "vann under ræva" som jeg liker å beskrive det som, jeg skal ikke på tur / reise langt / overnatte etc, jeg skal bare utpå for å slappe av og nyte livet. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å fortsatt være såpass (mye eller lite?) aktiv på BP som jeg har vært til nå. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Det er jo ikke mer komplisert en det du gjør her...fortsette å svare/fortelle i samme tråden...

Du gjør jo det her i denne tråden, og mange andre tråder...

 

:smiley: Hadde noen, da jeg begynte å legge ut tråder her, fortalt meg det du har sagt akkurat nå - ja, så hadde jeg gjort det (og forstått det - så klart), men jeg er ikke vant til å skrive på nett (hadde en Facebook konto en gang, men den ga jeg opp :worry: ), så å komme med det sånn helt på slutten av "karrieren" som Komodo gjorde syntes jeg var noe upassende. 

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Ingen grunn til å forsøke å gi Komodo dårlig samvittighet for at han påpeker det...

Komodo ga meg en dårlig samvittighet - det var ikke for å "ta igjen" med ham - bare forklare ham min manglende kunnskap på data.

 

Her er starten:

Komodo skrev On 16.10.2021 at 12.07:

Du har ikke vurdert å samle oppdateringene dine i en prosjekttråd?

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser absolutt poenget med å samle kunnskap i en tråd og ikke flere. På den andre siden tror jeg ikke man treffer like mange om man stiller et spørsmål i en slik tråd da de gjerne tiltrekker seg "spesielt interesserte" og dermed er det ikke alle som kunne svart på et spørsmål som leser det.

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 18 timer siden:

holde meg langt vekk fra baatplassen.no

 

altera mulier skrev for 5 timer siden:

Derfor ser jeg heller ingen grunn til å fortsatt være såpass (mye eller lite?) aktiv på BP som jeg har vært til nå. 

 

Det er veldig mange som registrerer seg på baatplassen for å få hjelp til problemer med båten. De aller fleste fordufter vel ut etter at problemene er løst, men ganske mange blir værende som aktive medlemmer og fortsetter å bidra med å hjelpe andre igjen. Vi har alle forskjellige spesialiteter, og det er jo det som gjør BP til den unike arenaen den er. Dersom alle hadde forduftet fra forumet straks de hadde fått løst sitt problem hadde BP vært stusselige greier.

 

Det som gjorde at jeg ble medlem på BP var at jeg søkte og lette på internett om dynamo og laderegulering. Kom da til stadighet tilbake til div. tråder på BP, og fant ut at jeg måtte registrere meg for å kunne stille spørsmål. Etterhvert fant jeg ut at forumet var en enormt verdifull kunnskapsbase på det meste som hadde med båt å gjøre, og da var det naturlig å bruke forumet for det det var verd. Og så mye hjelp som jeg har fått her inne, er det en naturlig ting for meg å gi litt tilbake dersom det er noe jeg har greie på. Derfor har det nå blitt 14500 postinger på meg her på forumet så langt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Derfor har det nå blitt 14500 postinger på meg her på forumet så langt. 

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Det er KNALLBRA :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Jeg har også høstet godt av svar fra deg vedr. problemer jeg har hatt. Men som du skriver: "Etterhvert fant jeg ut at forumet var en enormt verdifull kunnskapsbase på det meste som hadde med båt å gjøre," noe jeg er helt klart veldig enig med deg i. Grunnen til at jeg, når båten min er pr. definisjon ferdig, trekker meg ut fra BP er nok heller fordi jeg ikke innehar den maritime båtkunnskapen som mange av dere har. Jeg hadde forskjellige båter i perioden 1980 til 1996 hvor jeg solgte min siste båt (Fjord 24 Weekender, som ble brukt som hytte fra tidlig mai og nesten til snøen falt på høsten), jeg hadde en del båtkunnskap den gangen, men verden har gått videre og det har også utviklingen på maritime "saker og ting" gjort. Jeg har ikke på langt nær samme kunnskapen i dag (jeg er 73 år, men ingen "olding"). Men så har jeg dessverre også dårlig datakunnskap til å først og fremst tenke ut at alt jeg har lagt ut vdr. sp.mål og svar i forb. med restaureringen av min Flipper kunne vært samlet i en tråd, det tok lang tid før jeg forsto hva en "tråd" er - sånn bare til orientering :smiley: ), men vi skal ikke bli uvenner av den grunn, det er nok av andre ting i verden man kan irritere seg/hisse seg opp over. Vi treffes kanskje på fjorden til sommeren og da hadde det vært veldig hyggelig å tatt en prat over et glass med noe duggfriskt oppi :smiley: Men dessverre blir jeg nok som mange andre her på BP når båten min er ferdig - mer passiv og lite på nett. Sorry. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 12 timer siden:

Men dessverre blir jeg nok som mange andre her på BP når båten min er ferdig - mer passiv og lite på nett. Sorry

Hvis det dukker opp spørsmål om noe du har gjort på din båt, så vil det vel ikke være unaturlig at du kan svare hva du gjorde i tilsvarende situasjon? På den måten kan en sak bli belyst fra flere sider. Det er sjelden at et spørsmål har bare ett svar med to streker under. Kanskje den måten du valgte ikke er like innlysende for andre, men synes du resultatet ble bra så kan andre også dra nytte av det. Så derfor bør du fortsatt følge med på BP og komme med dine innspill eller kommentarer når det er relevant

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...