Jump to content

Hva er beste middel for å vaske båtflagget?


Lars H.

Recommended Posts

Som tittelen antyder, så trenger flagget en vask etter en lang sesong (båten taes opp om en uke). Jeg har en Saga 27 (motorbåt), så det hvite har tydelig fått merke eksosen. Flagget er i polyester, ihvertfall ikke bomull. Kan det være en ide å "rense" det, altså en runde i White Spirit? Og hva med vaskemiddel som ikke tar fargene, Biotex, Omo Color . . . ?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde flaggvask i vår.

Dette flagget var generelt skittent + greaseflekker etter å ha sleiket jollepåhengeren.

Brukte zalo på greasefjekkene og en omgang i vaskemaskinen med vanlig vaskemiddel (omo).

Det ble bra og jeg har brukt det hele denne sesongen.

Det nye flagget jeg kjøpte er nok noe friskere i fargene, men ligger som reserve i benken. 

👍

Link to post
Share on other sites

Ikke helt svar på det du spør om, men det er jo sjansen du tar på et åpent forum.. kona kjøpte nytt flagg når hun syns det gamle var for ille, jeg syntes det hadde noen år igjen. Så derfor kan jeg ikke gi noen gode råd for vask av polyesterflagg, beklager igjen. Priser fra Maritim.no (ikke ta det ille opp...)

image.png.d22cfb5f79cca3f7a43cef20122bd2a4.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er plaget med soting på hekken og flagget.  Og de fleste vet hvor vondt det kan være å få av.  Flagget pleier jeg (en gang i sesongen) å bløtlegge i grønnsåpevann et par tre timer - og deretter håndvask/skylling.  Da har ikke rødfargen smittet over på det hvite, og flagget blir såpass rent at det klarer en sesong til.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 1 time siden:

Ikke helt svar på det du spør om, men det er jo sjansen du tar på et åpent forum..

 

Helt greit det, og jeg har en egen oppskrift for at flagget skal holde seg pent. Men den metoden har jeg ikke brukt iår.

 

Metoden går ut på å ha to flagg på hver sin flaggstang, et som brukes underveis og et annet kun ved landligge. Når det som brukes underveis blir for ille og ikke blir rent etter vask skrotes det og havneflagget overtar plassen og nytt flagg kjøpes inn til havnebruk. Iår orket jeg ikke styret med dette, og det beste flagget ble satt på hekken da vi 6. juni dro på 3 måneders båtferie i Sverige. Der ble det værende døgnet rundt (!) til vi var hjemme 2. september.

 

Men så var det vaskemiddel da. Zalo tar jo det meste, men er etter min erfaring ikke det beste på sot. Men kanskje jeg skulle prøve grønnsåpe? Det som jo er viktig er å få flagget rent (spesielt det hvite) uten at fargene blekes.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 29 minutter siden:

Båten soter så mye at flagget blir sort. Hva med å ta tak i det reelle problemet?

 

Nå tror jeg ikke at motoren soter mer enn det en kan forvente av en velholdt 35 år gammel dieselmotor. Noen antydning til eksos under gange er det ikke mulig å se. Så, hva jeg kunne ta tak, i vet jeg ikke.

 

Flagget ligger nå i bløt i grønnsåpevann. Der skal det få ligge noen timer.

 

Slik så det ut før det gikk i bøtten.

 

flagg_skittent.jpg.a994d639df33956ae98c43c186625b1a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter det vi ser av bildet ditt Lars, flagget er ikke så veldig skittent…Litt sot på det hvite kanskje. 

Det man kan se er nok at det har falmet en del i sommer. Sola tar knekken på alt. Du viser oss sikkert et bilde av flagget ferdig vasket senere. 
 

i år har flagget på vår båt hengt ute fra tidlig mai til ut september. Vi har alltid med to nye flagg og begge er rimelig solsvidde. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var flagget vasket, vannet ble møkket og flagget renere. Men det hvite ble nok ikke slik jeg ønsket. Og litt falmet er det nok også. Som referanse tok jeg et bilde av det sammen med et flagg (bomull) som Trude sin bestefar hadde på snekken sin for 65 år siden. Det kaller jeg kvalitet!

 

flaggx2.jpg.ac268ce314bc6626fdfe641a62435d8f.jpg

 

Jeg studerte så flagget mitt i detalj, spesielt hvordan det er vevet. Med så løs vev (stor avstand mellom trådene) kan det aldri bli bra. Holder jeg det opp fremfor øynene kan jeg se rett igjennom det. På det gamle flagget er trådene helt inntil hverandre (klarte ikke noe bilde av det). Flagget mitt burde være fra grei produsent, Flaggfabrikken AS (flaggfabrikk.no) i Larvik.

 

flagg_detalj.jpg.32c06267024577b98258025867f6b937.jpg

 

flagg_detalj2.jpg.356a339c9db416b5342fbb8c869cc7cf.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...