Vestlandssong Startet 20.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2021 (redigert) Dassen vår i båten er tett, og eg klarer ikkje å løyse problemet, samme kva eg prøver. Eg har no brukt latterleg mange timer på forsøket, og byrjer å verte veeeldig lei. Er også tom for idèer, så no ber eg om hjelp. Elektrisk toalett med kvern. Eg skal ta det frå starten: Me var på båttur då minstemann kasta for mykje dopapir i do, og den vart tett. I båten hadde eg berre ein sugekopp av liten type, og denne hjalp det ikkje å bruke. Eg kjøpte deretter ei flaske flytende Plumbo og lot stå over natta, utan resultat. Neste dag fann eg ein butikk i gjestehavna der eg fekk tak i ei lita stakefjær. Eg kopla av røret på toalettet og staka direkte ned i røret. Fjæra stoppa på eit punkt, og eg staka ei stund utan resultat. For å være sikker på at det ikkje var pumpa på toalettet som var problemet la eg slangen frå toalettet oppi ei bøtte og trakk ned. Vatn spruta då med høg kraft ned i bøtta, og toalettet vart fort tømt. Så ingenting galt med pumpa eller kverna. Då eg kom heim frå båttur reiste eg på Biltema og kjøpte ei betre stakefjær, med sveiv. Tjukkere fjær og ein spiral i enden som borrer seg inn i propper når den roterer. Eg borra meg inn i proppen og trakk ut att stakefjæra. Det sat då fast papir i spiralen, og eg tenkte at eg hadde lokalisert proppen og at det no berre var å stake heilt til proppen løsna. Eg staka og staka, og henta til saman ut ein håndfull med toalettpapir frå røret. Kopla på vatnet igjen, ingen endring. Eg kjøpte også både sugekopp og vakuumpumpe til toalett. Det surkla i røra når eg laga vakuum, men fortsatt ingenting som ville gå gjennom når eg trakk ned i toalettet. Eg kjøpte meg eit adaptert til drillen, slik at eg kunne snurre rundt stakefjæra mykje fortare. Fortsatte ei stund, fekk ut meir papir, men systremet fortsatt like tett. Kor stor var denne proppen?? Til slutt bestemte eg meg for å sende stakefjæra så langt inn som den gjekk, som altså var alle dei 7,5 metra til stakefjæra. Då sat fjæra seg fast slik at eg ikkje fekk den opp att, samme kor hardt eg drog. Eg valde då å gå til motorrommet og forsøke frå den enden av slangen som går inn i septiken. Etter mykje strev med å få av slangen frå tanken såg eg - ikkje overraskande - at stakefæra var gått gjennom heile slangen og langt inn i septiktanken. Sidan eg ikkje fekk fjæra opp att den vegen eg hadde sendt den inn, måtte eg kutte den med ein avbiter og dra den ut andre vegen (frå tanksida). Der fekk eg ut stakefjæra, saman med ein del "gugge". Eg la enden av slangen på tanksida oppi ei bøtte for å sjå om det NO kom vatn gjennom systemet. Kopla på slangen ved toalettet og trakk ned. Fortsatt ingenting - ikkje ein dråpe vatn i bøtta! Så no klør eg meg i hovudet og skjønner ingenting. Eg lurer på: Kordan kan ei stakefjær komme heile vegen gjennom septikslangen, utan at ein einaste dråpe vatn klarer det samme?? Stemningsbilder: Redigert 20.Oktober.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Slangen er nok full av urinstein som holder på papirrestene. Løs slangen i begge ender, ta den ut og bank på den for å løse urinsteinen. Eller aller helst, bytt til ny slange. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havlengt Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 - Skift ut slangen og etabler rutinar for gjennomspyling med ferskvatn med jevne mellomrom, samt litt eddik i vannlåset. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Denne slangen hadde jeg bare byttet. Når du uansett har løsnet begge ender, er det like greit å bare få en ny først som sist. Garantert masse urinstein som lager krøll. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Jeg skjønner egentlig ikke hva du driver å roter med. Start med å fortelle hva dassen heter, TMC? Hva er poenget med å bruke hundrevis av kroner på å få gjennomløp i en gammel slage som koster et par hundre spenn ny? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 7,5 meter…. Blir noen tusen for en bra, ny slange. Før eller siden må den byttes uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Hulda skrev 4 minutter siden: Jeg skjønner egentlig ikke hva du driver å roter med. Start med å fortelle hva dassen heter, TMC? Hva er poenget med å bruke hundrevis av kroner på å få gjennomløp i en gammel slage som koster et par hundre spenn ny? TMC ja. Eg tenker at når toalettet tetter seg så er det naturleg å forsøke å få ut proppen før ein går til det skritt å skifte slanger. Utstyret får eg garantert brukt for seinere. No i ettertid ser eg at det sikkert er skift av slanger som er det rette å gjere, men dette har eg aldri gjort før så greit å få tilbakemeldinger på det. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 index skrev 31 minutter siden: Slangen er nok full av urinstein som holder på papirrestene. Løs slangen i begge ender, ta den ut og bank på den for å løse urinsteinen. Eller aller helst, bytt til ny slange. Havlengt skrev 24 minutter siden: - Skift ut slangen og etabler rutinar for gjennomspyling med ferskvatn med jevne mellomrom, samt litt eddik i vannlåset. S/Y Emma skrev 21 minutter siden: Denne slangen hadde jeg bare byttet. Når du uansett har løsnet begge ender, er det like greit å bare få en ny først som sist. Garantert masse urinstein som lager krøll. Takk for samstemte råd. Høyrest ut som den rette løysinga Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Ca 3000 kr på Maritim om det er 38 mm, noe det ser ut som. Det koster, men det er verdt det for mange år med bekymringsløst toalettbruk. Å skifte slangen er enkelt. Du kan enten dra ut den gamle og stappe den nye gjennom samme ruta etterpå, eller skjøte den gamle på den nye og dra de gjennom sammenhengende. Hvor i Bergen holder du til? Jeg kan sikkert hjelpe til etter helga om du vil. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Vestlandssong Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) S/Y Emma skrev 12 minutter siden: Ca 3000 kr på Maritim om det er 38 mm, noe det ser ut som. Det koster, men det er verdt det for mange år med bekymringsløst toalettbruk. Å skifte slangen er enkelt. Du kan enten dra ut den gamle og stappe den nye gjennom samme ruta etterpå, eller skjøte den gamle på den nye og dra de gjennom sammenhengende. Hvor i Bergen holder du til? Jeg kan sikkert hjelpe til etter helga om du vil. Oi, takk for eit fantastisk fint tilbud. Har sjølvsagt lyst å takke ja til dette, men veit ikkje om eg heilt har samvittighet til å utsette deg for dette.. Båten ligg på Søreide/Grimstad. Om du eventuelt kunne kome innom ein liten tur og gitt nokre råd over ein kopp kaffi, så hadde det vore hyggelig og nyttig. Spørsmål ang slange: Slangen har ulik tjukkelse på den sida som går til tanken og den som går inn i toalettet. Ved tanken er den mykje grovere og meir isolert enn ved toalettet. Også tjukkere diameter innvendig. Er det slik slangene pleier å være, eller er det to ulike slanger som er skøyta? Redigert 20.Oktober.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Den albuen på bildet er vel å be om trøbbel,prøv med ein ny slange som dei seier,fra toalettet og heilt til septiktanken Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) Man kan skøyte ulike slanger. Typisk er at det er 19 mm utløp fra toalettet, men 38 mm utløp i skroggjennomføringen eller inn til septiktanken. Det finnes overganger (så lenge man går opp i diameter). Jeg har det på begge toalettene. Dessuten ser jeg umiddelbart et problem med løsningen din: 90 graders bend er fy-fy på toaletter, og må unngås så langt det er mulig. Det er en oppskrift på kork i systemet. Redigert 20.Oktober.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Slangen fra TMC-dassen til tanken er normalt 25mm. For manuelle toaletter uten kvern, er det vanlig med 38mm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Lars H. skrev 33 minutter siden: Slangen fra TMC-dassen til tanken er normalt 25mm. For manuelle toaletter uten kvern, er det vanlig med 38mm. Som lars sier normalt 25mm på kvern dasser. Slange på 19mm er normalt vann inn til dassen.. Men beste er en lang slange fra dass til tank. Har du skjøt på veien, er det lett at det samles papir disse plasser. Det vil da ed tiden tette seg igjen. Så ha overgang enten helt ute med tank eller rett på dassen. Fordel med overgang på tank, er jo alt det er mye enklere å dra en 25mm slange enn stor 38mm. Disse slanger er tykke å små stive. Men så igjen så tetter en 25mm seg fortere med urinstein, så hvilken en velger er bob bob. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Vestlandssong skrev 1 time siden: Kordan kan ei stakefjær komme heile vegen gjennom septikslangen, utan at ein einaste dråpe vatn klarer det samme?? Blir litt gjetting, men en mulighet kan være: Du har en slange med avleiringer av urinstein på innsiden. Dette reduserer innvendig diameter, og øker friksjonen mot slangen slik at en dopapir-propp lettere setter seg fast. Når du først får en slik propp, vil mer dopapir og annet som spyles ned bidra til å danne en propp som blir lengre. Når du klarer å få lirket stakefjæra gjennom proppen, vil dopapiret "trutne" og tette seg til mot stakefjæra. Du klipper av enden på fjæra og trekker den ut av proppen, og dermed forsegles det lille hullet du hadde i proppen av dopapiret som står i kø for å komme ut. Vestlandssong skrev for 1 time siden: Til slutt bestemte eg meg for å sende stakefjæra så langt inn som den gjekk, som altså var alle dei 7,5 metra til stakefjæra. Hvis du har så lang avstand fra dassen til septiktanken kan det være en god årsak til at du har urinstein i slangen. Urinstein er en kalkforbindelse som dannes mellom sjøvann (NaCl) og urin. Dette blir som et hardt skall som bygger seg opp på innsiden av slangen. For å forebygge dannelsen av urinstein må slangen spyles for urin for hver gang toalettet har vært brukt. Hvis ikke blir det stående en blanding av urin og sjøvann i slangen. Med så lang slange som du har får du ikke spylt slangen mellom dobesøkene, og det vil bygge seg opp urinstein. På tanken vil du uansett få denne dannelsen. Dersom du har plasttank kan det være greit å flushe tanken og syrevaske den, men det beste er hvis du har en stor mannluke og kan komme til å rengjøre den fra innsiden. I en stål- eller aluminiumstank vil urinstein rasle som grus når man beveger på tanken. Det som ligger i tanken kan plukkes ut som flak. Dersom slangen er 10 år eller mer er det ikke noe å lure på, skift den. Og benytt evt. anledningen til å få vekk unødvendige skjøter og bend. Dersom slangen ikke er gammel, er det ikke noe i veien for å ta den ut og fjerne urinsteinen og montere den på nytt. Men en gammel slange vil det lukte litt av uansett, så da er det lurt å bytte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Slik kan det se ut. Bærre lækkert. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Vestlandssong Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Takk for mange gode innspel. Då vert det nok skifte av slange. @Okkabypåpeiker eit dilemma rundt dimensjonen på slangen. Eg tenker eg går for tjukkeste alternativ sidan slangen er så lang. Eg trur at grunnen til at slangen er sopass lang som ca 6 meter (dei siste 1,5 metra havna i septiktanken) er at den går litt i sikksakk under golvet i båten. Har lokalisert slangen gjennom innspeksjonsluker fleire plasser. Slangen går frå toalettet på styrbord side til under stikkabin litt babord for midten. Deretter ser eg den igjen inni veggen på styrbod side. Derfrå går den rett til tank. Desse svingene gjer det vel ikkje lettere å få inn den nye slangen, men det må jo gå. Tenker eg skal prøve å festen den nye i den gamle på eit vis, slik at eg kan dra den gjennom frå septiksida. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Vestlandssong skrev Just now: Eg tenker eg går for tjukkeste alternativ sidan slangen er så lang. Husk at det skal mye mer vann til for å flushe en tykk slange i forhold til en tynn. Ref det jeg skrev over om at det blir stående igjen urin og sjøvann i slangen siden den er så lang. Vestlandssong skrev 2 minutter siden: Tenker eg skal prøve å festen den nye i den gamle på eit vis, slik at eg kan dra den gjennom frå septiksida. Det ordner du med gaffatape. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) En Ø25mm og 6 m lang slange rommer rundt 3 liter. Det indikerer hvor mye du må spyle gjennom, helst hver gang, for å holde slangen ren for uhumskheter. Ikke bare urinstein, men også papir som blir liggende i slangen kan svelle og tette igjen etter hvert. Med 38 mm slange blir det mer enn 6 liter . . Hos oss er det bare et par meter slange fra elerktrisk TMC til tanken. Likevel er det stående ordre om å spyle leeeenge etter hvert besøk. Etter 12 år er det inge tegn til urinstein eller tett slange. Redigert 20.Oktober.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) NilsPils skrev 7 minutter siden: Vi hos oss er det bare et par meter slange fra elerktrisk TMC til tanken. Likevel er det stående ordre om å spyle leeeenge etter hvert besøk. Etter 12 år er det inge tegn til urinstein eller tett slange. Når vi sier "spyl i minst ti sekunder", bruker folk konsekvent å spyle i to. De er vel vant med sisterne, og at når innholdet har forsvunnet fra skåla, er det ute av verden. Men i en båt blir det bare stående og godgjøre seg i slangene... Redigert 20.Oktober.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 NilsPils skrev 19 minutter siden: En Ø25mm og 6 m lang slange rommer rundt 3 liter. Det indikerer hvor mye du må spyle gjennom, helst hver gang, for å holde slangen ren for uhumskheter. Ikke bare urinstein, men også papir som blir liggende i slangen kan svelle og tette igjen etter hvert. Med 38 mm slange blir det mer enn 6 liter. Det var sannelig litt å tenke på, jeg er glad for at slangen til tanken hos oss er under 2m når tanken ikker er på mer enn 40 - 45 liter! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Ja, faktisk veldig viktig dette å være sikker på at alt er spylt ut av slangene ... det er nok derfor det er store forskjeller, noen får stadig problemer med dette, andre ikke... jeg har heller aldri vært plaget av tette slanger...men vi sparer aldri på vannet når det skal flushes ned... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Vestlandssong skrev for 2 timer siden: TMC ja. Eg tenker at når toalettet tetter seg så er det naturleg å forsøke å få ut proppen før ein går til det skritt å skifte slanger. Utstyret får eg garantert brukt for seinere. No i ettertid ser eg at det sikkert er skift av slanger som er det rette å gjere, men dette har eg aldri gjort før så greit å få tilbakemeldinger på det. Klar melding er det eneste som slår gjennom :-). Hvis du ikke må frakte dritten i hvit næringsmiddelkvalitet, funker eksosslanger like bra. Biltema OK. Bruk en dæsh eddiksyre en gang iblant, hindrer urinstein. TMC finner du mye om under 'Byggingen av Hulda... ' Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 S/Y Emma skrev 44 minutter siden: Når vi sier "spyl i minst ti sekunder", bruker folk konsekvent å spyle i to. Men jeg HØRER hvor lenge de spyler . . (til tross for itt tung hørsel ellers) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) Vestlandssong skrev 1 time siden: Eg trur at grunnen til at slangen er sopass lang som ca 6 meter (dei siste 1,5 metra havna i septiktanken) er at den går litt i sikksakk under golvet i båten. Et tips med så lang vei til tanken ville jeg som høstrutine før opptak kjørt en tank eller to med ferskvann gjennom dassen og da får du skylt tanken også, og bruk eddik i ny og ne. Og sats lengre spyle tid og på hyppigere tank tømming. Redigert 20.Oktober.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.