Jump to content

Hjelp til tett septikslange - Kordan er dette mogleg?

Vestlandssong

Recommended Posts

Du kan bruke saltsure, eller eddiksyre også. Da gjerne sammen med ferskvann. Jeg ville, som bemerket over, gått for den tynneste slange, kombinert med toalettrutiner som hindrer urin stående med saltvann i slange. 

Jeg uttaler meg med erfaring lik trådstarters. Utrolig hvor mye urinstein det kan gro, bare på ett par år. Begge båtene jeg har hatt sist, har hatt metervis med slange, til septiktank, og på Bostrøm 37, flere meter tilbake, for å komme frem til en overbordventil. Dum svakhet på mange båter. 

På pumpetoalettet jeg har nå(ett av dem), pumper jeg manuelt til skålen blir tom, ved tissing. Passer på at det slurper litt luft også. Så pumper jeg med spyling til jeg hører luftboblene entrer tanken. Det er gjerne 20 pumpeslag hos meg, med 38mm slange, og ca 2,5 meter.

Vestlandssong skrev for 1 time siden:

Takk for mange gode innspel. :thumbsup: Då vert det nok skifte av slange. @Okkabypåpeiker eit dilemma rundt dimensjonen på slangen. Eg tenker eg går for tjukkeste alternativ sidan slangen er så lang.

Eg trur at grunnen til at slangen er sopass lang som ca 6 meter (dei siste 1,5 metra havna i septiktanken) er at den går litt i sikksakk under golvet i båten. Har lokalisert slangen gjennom innspeksjonsluker fleire plasser. Slangen går frå toalettet på styrbord side til under stikkabin litt babord for midten. Deretter ser eg den igjen inni veggen på styrbod side. Derfrå går den rett til tank. Desse svingene gjer det vel ikkje lettere å få inn den nye slangen, men det må jo gå. Tenker eg skal prøve å festen den nye i den gamle på eit vis, slik at eg kan dra den gjennom frå septiksida. 

Hvorfor i svarte går slangen 1,5m ned i selve tanken?

Den kobles normalt på en studs på topp/side av tank.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Komodo skrev for 1 time siden:

Husk at det skal mye mer vann til for å flushe en tykk slange i forhold til en tynn. Ref det jeg skrev over om at det blir stående igjen urin og sjøvann i slangen siden den er så lang. 

Takk for dette poenget, det var viktig. Kan være ein god grunn til å gå for tynn i staden, særlig når det er lettere å trekke i tillegg. Særlig på grunn av min kommentar til sitatene under.

NilsPils skrev for 1 time siden:

En Ø25mm og 6 m lang slange rommer rundt 3 liter. Det indikerer hvor mye du må spyle gjennom, helst hver gang, for å holde slangen ren for uhumskheter. Ikke bare urinstein, men også papir som blir liggende i slangen kan svelle og tette igjen etter hvert. Med 38 mm slange blir det mer enn 6 liter . .

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Når vi sier "spyl i minst ti sekunder", bruker folk konsekvent å spyle i to. De er vel vant med sisterne, og at når innholdet har forsvunnet fra skåla, er det ute av verden. Men i en båt blir det bare stående og godgjøre seg i slangene...

Lars H. skrev for 1 time siden:

Det var sannelig litt å tenke på, jeg er glad for at slangen til tanken hos oss er under 2m når tanken ikker er på mer enn 40 - 45 liter!

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Ja, faktisk veldig viktig dette å være sikker på at alt er spylt ut av slangene ... det er nok derfor det er store forskjeller, noen får stadig problemer med dette, andre ikke... jeg har heller aldri vært plaget av tette slanger...men vi sparer aldri på vannet når det skal flushes ned...

Takk for viktig påminning. Det kan sjå ut som eg har litt av skulda for dei tette slangene sjølv (sjølv om me berre har hatt båten i 5 mnd). Når familien på 4 er på tur har me praktisert minst mogleg vatn for å ikkje fylle opp tanken for fort. Særlig når me ligg fleire dager i samme gjestehavn. Det har kanskje ikkje vore så lurt.

Men, det får meg til å tenke at tynnere slanger er lurere. Då kan ein spyle ordentlig gjennom uten å måtte kaste gjennom 6 liter vatn for kvart einaste dobesøk (for dei vert det mange av i løpet av ein dag).

Okkaby skrev 24 minutter siden:

Hvorfor i svarte går slangen 1,5m ned i selve tanken?

Den kobles normalt på en studs på topp/side av tank.

Då ordla eg meg nok litt dårlig. :smiley: Det er ikkje slangen som går inn i tanken, det var stakefjæra som gjorde det, etter at eg hadde dytta alle dei 7,5 metra med stakefjær gjennom. Derav ca 6 meter slange fra tank til toalett. :)

Andora skrev 16 minutter siden:

Får nå inderlig håpe at du bare kan skjøte på ny å dra igjennom, å at den gamle ikke er stripset fast etterhvert som båten er bygget.der du ikke kan se er det "selfølgelig" en strips. Snakker av erfaring??

Ja, det håper eg også. Eg ser at slangen er stripsa fast i andre ledninger fleire plasser. Håper ikkje den er stripsa på skjulte stader også, for då skal det verte moro. :giggle:

Hos oss, kjører vi alltid igjennom et par skåler med ferskvann etter tur før vi drar fra båten. 

Sånn med ujevne mellomrom, ca annenhvert år, tar jeg av slangen på toalett, blåser den tom med luftpumpe, og fyller den med eddik et par tre dager. Ser ut til å funke greit. 

Vi har som de fleste andre, slitt med urinstein. Jeg laget et lite prøveprosjekt slik at vi bare bruker ferskvann til spyling på toalettet. Etter to år og nesten seks måneder i båten hvert år, ingen avleiringer i slangen. Og, bare så det er sagt, ferskvann til toalettet kommer fra egen tank.

Har vore i båten og målt slangen. Som forventa var den tynne 25mm innvendig diameter, og den tjukke 38. Eg går for tynn slange. 

Ser denne grei ut? Eg bør vel gå for 100% gasstett? 

https://www.marineshop.no/septikslange/106752/sanitærslange-ø25mm-gasstett-prm-septikslange?gclid=CjwKCAjw_L6LBhBbEiwA4c46uvuY2BU-RzOf0z-5B5oSEu0nbAVXlpyA1mfLkK3fVb9o27rBdxS8WRoCzBUQAvD_BwE

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Har vore i båten og målt slangen. Som forventa var den tynne 25mm innvendig diameter, og den tjukke 38. Eg går for tynn slange. 

Ser denne grei ut? Eg bør vel gå for 100% gasstett? 

https://www.marineshop.no/septikslange/106752/sanitærslange-ø25mm-gasstett-prm-septikslange?gclid=CjwKCAjw_L6LBhBbEiwA4c46uvuY2BU-RzOf0z-5B5oSEu0nbAVXlpyA1mfLkK3fVb9o27rBdxS8WRoCzBUQAvD_BwE

Det var dyrt. Du får den 110kr billigere pr m hos Maritim

https://www.maritim.no/septikslange-1-hvit-ce-merket

Å de har på lager i Bergen

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

NilsPils skrev 9 minutter siden:

:yesnod:

Hvis du ikke lker drittlukt i båten . . .

Okkaby skrev 2 minutter siden:

Det var dyrt. Du får den 110kr billigere pr m hos Maritim

https://www.maritim.no/septikslange-1-hvit-ce-merket

Å de har på lager i Bergen

Forskjellen er at den frå Maritim berre er 99% gasstett. Derav spørsmålet i forrige post. Vil sjølvsagt ikkje ha drittlukt i båten. Men lurer på om det virkelig selges septikslanger som stinker. Ingen vil vel ha det.. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Jeg tviler på at du vil kjenne mer lukt fra en som er 99% lukttett (oppgitt av leverandør) eller en som skal være 100%, også oppgitt av leverandør. Dessuten, etter en tid kommer begge til å lukte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Eg har valgt å kjøpa rimelegare slangar, og heller skifta oftare. Sist eg skifta skitslange i båten var i 2004, og me har aldri hatt dritlukt i båten.

Eg er såleis av den oppfatning at dette med at skitslangane må vera (overprisa?) septikslangar kanskje er overdreve?

Eit anna moment er at septikslangar er stive, og andre slangetypar kan vera lettar å trekka.

Allan E skrev 3 minutter siden:

Undersøk litt hos Tess eller Hydroscan. Det er mange firmaer som har opptil 60-70% rabatt der. Ikke kjøp første og beste.

Marinebutikken er vel den dyreste plassen å kjøpe slikt.

Å har du ikke noe firma rabatt, så er Tess siste plassen en skal handle som privat person. Kan fort koste dobbelt av Maritim da. Hydroscan er bedre enn Tess, men kan også være dyrt som privat person uten rabatt. 

Tess virker som de helst ikke vil ha andre enn bedrift kunder. Er like stort ork hver gang en er innom som privat kunde der.

Ask skrev 44 minutter siden:

Eg har valgt å kjøpa rimelegare slangar, og heller skifta oftare. Sist eg skifta skitslange i båten var i 2004, og me har aldri hatt dritlukt i båten.

En fin måte å sjekke slangen på er å ta en klut i varmt vann og legge den på slangen etter 15 min kan du lukte på kluten på den siden son er mot slangen,  de får du svar på om den er gasstett.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...