Jånas Startet 24.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2021 Hei, skall kjøpe båt og lurer på hva dere hadde kjøpt av en musling 430 med Yamaha 70 eller en GH 15 med 90. Hva går raskest, hva går best og mest stabilt i sjøen i den farta med de motorene og hva er billigst Med tanke på at 90 hester bruker mer bensin Link to post
ivar Svart 25.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2021 Ikke egen erfaring med GH15, men kjenner en som hadde en slik med 90 Mercury rekkesekser. Usikker på hva den gjorde av fart men ble sagt 46+. Har kjørt musling med 60hk yamaha, artig sak det, gjorde vel bortimot 40 uten å tukle med propell og monteringshøyde. Så noen knop til skulle være godt innen rekkevidde med 10hk+, stålprop og litt heving. GH'en er 1 fot lengre - og også ca 1 fot bredere.. Jeg mistenker derfor at Muslingen vil være hvassere i bølger Også flere versjoner av GH15, std versjonen har enklere innredning enn feks 15 deluxe og 460S (mener den siste er selvlensende også?) , endel forskjell i vekt på disse (fra rundt 200 kg og opp til 360 for 460S) Tror du vil få mye morro med begge alternativene Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jånas Svart 25.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2021 (redigert) Takk, Har hørt GH’en legger seg litt på nesa i den farta vet du noe om det. var det standard eller delux han hadde? Og Funker standarden like bra med 90 hester Redigert 25.Oktober.2021 av Jånas (see edit history) Link to post
eapett Svart 25.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2021 Gh15 er på mange måter en fin båt, har hatt en i 5 eller 6 år nå(gh15deluxe). Prøvde helt på slutten en 90etec på den uten at jeg lot meg imponere stort, har det meste av tiden kjørt en 50hk 4t Johnson(hvit suzuki) og toppfart med ok propell var ca 31kn. Som var greit nok det. Men med den nevnte etecen fikk jeg bare farten opp i rundt 36kn, med relativt høyt montert motor og flere propeller forsøkt. Det var vanskelig å få godt løft på baugen, så at disse overplaner en del ved høy hastighet tror jeg på. jeg tror forøvrig ikke etecen var helt frisk heller. Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
ivar Svart 25.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2021 Jånas skrev 58 minutter siden: Har hørt GH’en legger seg litt på nesa i den farta vet du noe om det. det virker å være gjengs for alle gh skrogene Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fleggis Svart 25.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2021 Hadde en GH15 med Yamaha 50 2-t i noen år, fin kombo. En kompis har en med 70 Yamaha 2-t, enda bedre kombo. Tror ikke jeg ville satset på hverken flere hk eller kg, tror den blir for lav ved brygga og ikke skarp nok i sjø Link to post
Jånas Svart 25.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2021 Er overplaningen et stort problem og grunn nokk til og bruke litt mer penger og kjøpe musling i stede eller går det geit? Og Hvor for gikk den GH’en med 70? Link to post
fleggis Svart 26.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2021 Vet ikke hastighet, ikke har jeg merket noe til overplaning heller. Link to post
rippie Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Har en gh15 standard med 50hk 2 takt, får 32 knop, går fint i sjøen. Har hatt en musling 370 fra expressboats uten fin innerliner med 32hk,den gikk også 32 knop. Litt vanskelig å sammenligne de da muslingen bare var 12 fot, men følte vanntunnellen gjorde den mer stabil når den ligger stille. Må hoppe oppi gh15 fra brygga sånn den ligger nå, og skulle gjerne hatt en mer stabil båt, men sånn er det jo med v-bunn Link to post
LuckyFalls Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Når det gjelder GH sine v-bunn skrog, kan ikke jeg si at jeg opplever at de overplaner. Hverken GH 11 som jeg har og har hatt tidligere samt GH 15 Lux som jeg har kjørt samt sett en del av. Det har aldri vært noe problem å få opp nesa på disse med riktig trim. Link to post
ivar Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Luckyfalls, hvor store motorer hadde du på? Normalt ikke noe problem med "normale" motorstørrelser ser det ut til Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Hansen Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Har en kamerat som hadde 15 Deluxe med Yamaha 90hk to-takt som jeg kjørte en del. Mener å huske at den gjorde 45knop, og ikke problemer med å trimme opp nesa på den heller. Link to post
muslingman Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 ville gått for 430 med 70 Link to post
LuckyFalls Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 ivar skrev for 19 timer siden: Luckyfalls, hvor store motorer hadde du på? På den første, GH 11 Std. hadde jeg en 30 hk Yamaha 2 takter. Denne kom godt ut av vannet og la seg på steglistene. GH15 Lux'n hadde en lett racing trimmet Yamaha 90 2 takter, fri eksos. Denne gjorde 45-50 knop mener jeg, med nesa høyt til værs og en pen vannsøyle bak ;-) GH 11 LS'n junior har nå har ikke fått stor nok motor enda da han er 13år, men gjør 23 GPS knop med meg i båten (Suzuki DT9.9 (10" prop)). Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn