Jump to content

Musling 430 med 70 hk / GH 15 med 90 hk


Jånas

Recommended Posts

Ikke egen erfaring med GH15, men kjenner en som hadde en slik med 90 Mercury rekkesekser.   Usikker på hva den gjorde av fart men ble sagt 46+.  

Har kjørt musling med 60hk yamaha, artig sak det, gjorde vel bortimot 40 uten å tukle med propell og monteringshøyde.   Så noen knop til skulle være godt innen rekkevidde med 10hk+, stålprop og litt heving.  

GH'en er 1 fot lengre  - og også ca 1 fot bredere..  Jeg mistenker derfor at Muslingen vil være hvassere i bølger 

Også flere versjoner av GH15, std versjonen har enklere innredning enn feks 15 deluxe og 460S (mener den siste er selvlensende også?) , endel forskjell i vekt på disse (fra rundt 200 kg og opp til 360 for 460S) 

 

Tror du vil få mye morro med begge alternativene   

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Gh15 er på mange måter en fin båt, har hatt en i 5 eller 6 år nå(gh15deluxe). Prøvde helt på slutten en 90etec på den uten at jeg lot meg imponere stort, har det meste av tiden kjørt en 50hk 4t Johnson(hvit suzuki) og toppfart med ok propell var ca 31kn.  Som var greit nok det. Men med den nevnte etecen fikk jeg bare farten opp i rundt 36kn, med relativt høyt montert motor og flere propeller forsøkt. Det var vanskelig å få godt løft på baugen, så at disse overplaner en del ved høy hastighet tror jeg på. jeg tror forøvrig ikke etecen var helt frisk heller.

Link to post
Jånas skrev 58 minutter siden:

Har hørt GH’en legger seg litt på nesa i den farta vet du noe om det.

 

det virker å være gjengs for alle gh skrogene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har en gh15 standard med 50hk 2 takt, får 32 knop, går fint i sjøen. Har hatt en musling 370 fra expressboats uten fin innerliner med 32hk,den gikk også 32 knop. Litt vanskelig å sammenligne de da muslingen bare var 12 fot, men følte vanntunnellen gjorde den mer stabil når den ligger stille. 

Må hoppe oppi gh15 fra brygga sånn den ligger nå, og skulle gjerne hatt en mer stabil båt, men sånn er det jo med v-bunn

Link to post

Når det gjelder GH sine v-bunn skrog, kan ikke jeg si at jeg opplever at de overplaner. Hverken GH 11 som jeg har og har hatt tidligere samt GH 15 Lux som jeg har kjørt samt sett en del av. Det har aldri vært noe problem å få opp nesa på disse med riktig trim.

 

Link to post

Luckyfalls, hvor store motorer hadde du på?   Normalt ikke noe problem med "normale" motorstørrelser ser det ut til 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 19 timer siden:

Luckyfalls, hvor store motorer hadde du på?   

På den første, GH 11 Std. hadde jeg en 30 hk Yamaha 2 takter. Denne kom godt ut av vannet og la seg på steglistene.

GH15 Lux'n hadde en lett racing trimmet Yamaha 90 2 takter, fri eksos. Denne gjorde 45-50 knop mener jeg, med nesa høyt til værs og en pen vannsøyle bak ;-)

GH 11 LS'n junior har nå har ikke fått stor nok motor enda da han er 13år, men gjør 23 GPS knop med meg i båten (Suzuki DT9.9 (10" prop)).

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...