Jump to content

Raymarine plottersignal til IPAD


Even Moseng

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en gammel Raymarine A65 plotter i båten min. Plotteren fungerer greit, men jeg ser at en ipad ville vært både nettere og mer hensiktsmessig. Det som stopper meg er at jeg er at jeg da ville mistet både NMEA-datene som vanntemp etc. og ikke minst ekkoloddet som er koblet til raymarinen. Så da blir mitt spørsmål; Finnes det løsninger som gjør at jeg kan få både NMEA og Ekkolodd inn på ipaden, via en overgang/boks? Legger ved et bilde av portene på raymarinen.

 

Takk!

527_1232788291.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ferdig løsning. Koster litt, 5K for enheten som snakker med NMEA-nettverket (og har innebygget kompass og bevegelsessensor). Denne er plug and play og snakker trådløst med alt du ønsker av Android og iOS. Snakker med autopilot fra Simrad, mens Raymarine og B&G er i pipeline. 
 

10K til om du ønsker deres display i tillegg. iPaden er like god på mange områder, men displayet deres på 10" er vanntett og mer lyssterkt, har justerbar touch og strømtilførsel som holder følge når lysstyrken er skrudd helt opp i sola. I tillegg er det fysiske knapper på viktige funksjoner, så en ikke er avhengig av touch. 
 

https://getorca.com/store

 

Du kjøper ikke kart som hos Navionics, men bruker Orca sin løsning, illustrert (på telefon, mer info på brett) under. Det koster 120€/år og inkluderer oppdateringer av kart og en del online-funksjoner som vær og synkronisering over alle enheter. Den fungerer helt fint som ren plotter uten abonnementet. 
 

B93C6A72-3000-46DE-8416-3B6FCEB4B989.png.fdf0ce368d8500cf8139a531f5ece3c3.png

 

Og et eksempel på nærmere zoom inkl AIS-info på båter i nærheten (over internett)

4D25001F-6975-4827-8BCF-00D5D6811F42.png.abe6a82bf89b2e9253d5f41904eedd25.png
 

og større zoom med instrumenter (er ikke i båten nå, så datadelene er blanke. 
9A7187C0-3A51-4C8F-810F-93E402CD6A08.png.c828bcff835374fc638aaf6c27604cc6.png
(Merk at dette er seilinstrumenter, for motorbåt tar det mindre plass og gir info om det du ønsker fra NMEA, se listen under).

B2AB8341-7F2E-4C4F-AB57-7592C60F8B19.png.4d126f3f531eb559f685de9bff13f54c.png

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kva med å bruka den gamle plotteren til ekkolodd og instrumentavlesing (via NMEA) +  ipad med app til navigasjon.  F.eks Navionics Boating, som fungerer godt med ipadens innebygde gps. 
Ja, du får to skjermar, men det kan i mange tilfelle vera ein fordel.

Sidan du ynskjer å bruka ipad, reknar eg med at han skal plasserast på ein tørr stad (eller i vasstett omslag).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...