Even Moseng Startet 27.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2021 Hei, Jeg har en gammel Raymarine A65 plotter i båten min. Plotteren fungerer greit, men jeg ser at en ipad ville vært både nettere og mer hensiktsmessig. Det som stopper meg er at jeg er at jeg da ville mistet både NMEA-datene som vanntemp etc. og ikke minst ekkoloddet som er koblet til raymarinen. Så da blir mitt spørsmål; Finnes det løsninger som gjør at jeg kan få både NMEA og Ekkolodd inn på ipaden, via en overgang/boks? Legger ved et bilde av portene på raymarinen. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 Kjenner ikke til denne plotteren, men du har sjekket at den ikke er kompitabel med Raymarines apper og wifi løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 27.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 @havelle. Den er såpass gammel at jeg bare har regnet med at den ikke er det. Jeg er egentlig ute etter å kvitte meg med hele enheten og bruke en ipad i stedet. Den er relativt treig, og tar unødvendig stor plass i cockpiten. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 (redigert) NMEA 0183 kan du for eksempel sende til et android nettbrett med OpenCPN over bluetooth. Om noe lignende er mulig for iPad vet jeg ikke. Jeg laget denne til båten min. Antar at det finnes ferdige løsninger for dette? Ekkolodd er nok verre å få til. Redigert 27.Oktober.2021 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 27.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 Imponerende @shipahoy. Tror jeg ser etter en ferdig løsning ja! Etter litt mer research kan det virke som Raymarine Wi-fish er ganske tett på det jeg er ute etter. Noen som har erfaring med den? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 27.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 (redigert) Ferdig løsning. Koster litt, 5K for enheten som snakker med NMEA-nettverket (og har innebygget kompass og bevegelsessensor). Denne er plug and play og snakker trådløst med alt du ønsker av Android og iOS. Snakker med autopilot fra Simrad, mens Raymarine og B&G er i pipeline. 10K til om du ønsker deres display i tillegg. iPaden er like god på mange områder, men displayet deres på 10" er vanntett og mer lyssterkt, har justerbar touch og strømtilførsel som holder følge når lysstyrken er skrudd helt opp i sola. I tillegg er det fysiske knapper på viktige funksjoner, så en ikke er avhengig av touch. https://getorca.com/store Du kjøper ikke kart som hos Navionics, men bruker Orca sin løsning, illustrert (på telefon, mer info på brett) under. Det koster 120€/år og inkluderer oppdateringer av kart og en del online-funksjoner som vær og synkronisering over alle enheter. Den fungerer helt fint som ren plotter uten abonnementet. Og et eksempel på nærmere zoom inkl AIS-info på båter i nærheten (over internett) og større zoom med instrumenter (er ikke i båten nå, så datadelene er blanke. (Merk at dette er seilinstrumenter, for motorbåt tar det mindre plass og gir info om det du ønsker fra NMEA, se listen under). Redigert 27.Oktober.2021 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 27.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2021 Kva med å bruka den gamle plotteren til ekkolodd og instrumentavlesing (via NMEA) + ipad med app til navigasjon. F.eks Navionics Boating, som fungerer godt med ipadens innebygde gps. Ja, du får to skjermar, men det kan i mange tilfelle vera ein fordel. Sidan du ynskjer å bruka ipad, reknar eg med at han skal plasserast på ein tørr stad (eller i vasstett omslag). Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.