Jump to content

Hvordan støpe inn kabelrør.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal støpe inn kabelrør kjøpt på BT ( https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/installasjonsror/k-ror-2000022449 ) i tak og langs en skrogside. "Underlaget" som røret skal ligge mot er glassfiber. Hva er beste metoden for å støpe inn røra? (Rørene vil ligge skjult bak sarg eller kledd inn bak skrogkledning.)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Mener du har hatt en tråd om å støpe inn trekkerør allerede, men uansett.

 

Dersom du ønsker å støpe inn rørene til tross for at de blir skjult, ville jeg gjort som @Jannmar sier. Først lime dem fast med nevnte fugemasse, deretter støpe over med glassfiber og polyester. Fugemassen Jannmar tipser om er glimrende til formålet, da den har så høy initialheft at røret ikke siger innen det herder. Du kan støpe over med en gang selv om fugemassen ikke har herdet. 

 

Håper tipset var nyttig for deg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 58 minutter siden:

Når rørene allikevel skal ligge skjult, kan du like godt lime de med Bostik Maxibond Xtrem.. Sitter som et skudd. Enkelt og greit. (Fås kjøpt bl.a hos Byggmakker).

 

Komodo skrev 5 minutter siden:

Mener du har hatt en tråd om å støpe inn trekkerør allerede, men uansett.

 

Dersom du ønsker å støpe inn rørene til tross for at de blir skjult, ville jeg gjort som @Jannmar sier. Først lime dem fast med nevnte fugemasse, deretter støpe over med glassfiber og polyester. Fugemassen Jannmar tipser om er glimrende til formålet, da den har så høy initialheft at røret ikke siger innen det herder. Du kan støpe over med en gang selv om fugemassen ikke har herdet. 

 

Håper tipset var nyttig for deg :smiley:

 

Jeg mener jeg har luftet noe nesten lignende før, da var det hva slags rør jeg kunne bruke som ikke ville smelte el.lign hvis jeg festet dem med et polyesterprodukt. Det fikk jeg gode svar på og nå er rørene kjøpt inn. Nå gjelder det hvordan jeg skal feste/lime rørene - og her har jeg fått utfyllende og gode svar :thumbsup: Takker så mye for det.

 

(Skulle det være sånn at jeg har spurt om dette før - så får jeg bare unnskylde, hukommelsen er ikke hva den en gang var - dessverre :nonod: )

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
bjorn.bjerke@online.no skrev 1 time siden:

Hei, vanskelig å få tak i dette produktet i nærheten der jeg bor "Bostik Maxibond Xtrem". Finner heller ikke dette på nett. Noen som har forslag til alternative produkter (lime lekter til glassfiber)?

Jeg har også sjekket rundt i Rygge/Moss/Østfold, ser ut som om det er problemer med å få tak i det. Noen som har forslag til alternative produkter (lime lekter til glassfiber)?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Tilsvarende hos Würth er MS High Tack.

Den har eg brukt ein del😊B0C77372-76D5-4A29-B0A1-E5D9681AB80A.jpeg.3f3ecc457708b782a0e839b896851ba6.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 3 timer siden:

Jeg har også sjekket rundt i Rygge/Moss/Østfold, ser ut som om det er problemer med å få tak i det. Noen som har forslag til alternative produkter (lime lekter til glassfiber)?

Bostik har byttet navn på disse produktene. Men butikken skal vite hva den heter nå! Enten er det H785 eller H980

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev 25 minutter siden:

Tilsvarende hos Würth er MS High Tack.

 

deerhunt skrev 2 minutter siden:

Bostik har byttet navn på disse produktene. Men butikken skal vite hva den heter nå! Enten er det H785 eller H980

 Tar en butikkrunde :smiley: takker for hjelpen :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

At den hadde byttet navn hadde imidlertid ikke jeg fått med meg. 

:smiley: - men det hjelper godt å få riktig navn på produktet, særlig for oss som ikke "ferdes" i de kretser hvor man bruker sånt :smiley: Det er en glede (for meg) hver gang jeg finner ut noe som er godt for restaureringen av båten min, jeg har lært utrolig mye på ca. 1,5 år (jeg trodde jeg kunne mye om båt før - men verden har gått videre siden jeg solgte den forrige båten min i 1996), og så er nok ikke hukommelsen min så god som jeg gjerne vil tro :nonod: Jeg er kjempeglad for alle dyktige her på forumet og takker for all hjelp jeg har fått til nå, det blir nok mer etter hvert også :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Flott at du ser nytteverdien av forumet mr. mulier. Ser jo også at du bidrar i andre tråder og hjelper andre forumsmedlemmer, det er jo glimrende 

 

Jeg ser absolutt nytteverdien av å være på forumet mr. Komodo 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det er veldig mange som fører Bostik. De har den her borte på den lokale Byggern butikken også. At den hadde byttet navn hadde imidlertid ikke jeg fått med meg. 

Holdt på å si; det skjedde i de tider!!

Det gjorde faktisk det, mens jeg holdt på med AliCraft prosjektet. Jeg kjøpte først de to typene som du brukte, men fikk for lite av den Maxi Bond Xreme og da jeg kom på butikken (bygger'n) ca. 1 mnd. etterpå så kunne jeg ikke finne den. Fikk hjelp av en på butikken og han sa at det var byttet navn på den.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Hva er feil med No More Nails, som selges stort sett "over alt" . . ?

Sikkert ingen ting :rolleyes: jeg har bare aldri hørt om produktet før :smiley: men så er det godt å få utvidet sin horisont her også :smiley: Takker for tipset :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...