Frottis Startet 31.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2021 Har nett kjøpt meg ein gamal Askeladden med ein 10hk mariner. Har eit par spørsmål eg håper nokon kan svare på ☺️ Er denne 10hk, eller 15hk - eller lett å «lage om» til 15hk? Då eg henta denne så gjekk den greit, men litt fjusking på tomgang. Tenkjer ein rens på forgasser må til. Men er takknemlig for tips for vedlikehold. Korleis en skal fjerne dei kvite «groinga» på motor uten å ødelegge lakk på stamme? Korleis byter ein impeller på denne? Nokon som har linker til teikningar, datablad etc? Og er det noko metode for å sjå om den er 10 eller 15hk? Er takknemlig for alle tips ☺️👍 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.November.2021 Del på Facebook Svart 1.November.2021 Hei. Drt ser ut som ein totaktar. Om det er ei metallplate mellom forgassar og motor så er motoren 10 hestar. Om du tek bort den plata, så har du femten hestar. Eg har ein liknande motor frå 2006. Ferskvasskøyring kvar gang eg set bort motoren, giroljeskift kvar haust, og eg tek av beninslangen, lar motoren køyra til den stoppar, om det er lenge til neste gang eg skal bruka motoren. Om du skal skifta impeller, så ver veeeeldig varsam så du ikkje knekk boltane. Sitér dette innlegget Link to post
Frottis Svart 3.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2021 Takk for tipset :-) Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 4.November.2021 Del på Facebook Svart 4.November.2021 Står på typeskiltet at dette er en 15 HK ut fra det bildet du har lagt ved. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.November.2021 Del på Facebook Svart 4.November.2021 Det står vel 15 kW Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Nordkapp16.5 Svart 4.November.2021 Del på Facebook Svart 4.November.2021 (redigert) det er jo litt rart - 15kW=20hp mulig den er satt sammen av deler fra forskjellige motorer og at platen er fra en annen motor? jeg tenker impeller bør byttes hvert 4. år eller så. Oftere hvis motoren brukes mye. Girolje hver høst og kjør den helt tom for bensin før lagring. Hvis den ikke lagres helt tørt innendørs er det også en god idé med fogging oil før lagring. Kan også være en idé å følge med på temperatur. Min gamle johnson 9.9/15 hadde problemer med kjøling og det viste seg at hele kjølesystemet var gjengrodd - kanskje pga litt dårlige rutiner på ferskvannskjøring. Jeg måtte av med topplokket og et deksel på siden av motoren for å få renset opp, i tillegg til ny impeller og ny termostat. Topplokket var også veldig bøyd og måtte planslipes (dette gjorde jeg selv med sandpapir på en glassplate) Redigert 4.November.2021 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.November.2021 Del på Facebook Svart 4.November.2021 Les fra venstre mot høyre: HP 15,0 kW 11,2. Som andre sier, så er den 15 hk når plata innenfor forgasser er fjernet. Kan aldri to at mange av de platene har overlevd de siste 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.