Jump to content

Oppfrisking av plexiglass


Harald-

Recommended Posts

Jeg driver med noe lignende om dagen - forsøker å få vekk de verste ripene i vindskjermen på Selco'n. Tidligere i dag sjekket jeg kategorioversikten for å se om noe tilsvarende hadde vært oppe før. Det hadde det. I tråden Matt plexiglass står det en del forslag ifbm det du spør om. (Husket du å sjekke kategorioversikten :smiley:)

 

For egen del kan jeg tilføye at jeg sist helg prøvde meg med Autosol. Til å slipe med brukte jeg drill med et flatt gummihode med et slags poleringsovertrekk på. Det ble bedre, men i mitt tilfelle må det til grøvre lut. Så til helgen tenkte jeg å prøve med 1200 papir først, deretter rubbing og polish til slutt.

Link to post
Share on other sites

Celina

Du kan nok bruke olje som blir anbefalt. Dette reparerer imidlertid ingenting, bare skjuler elendet. Etter en tid er alt som det gamle igjen. Den riktige løsningen er du inne på selv, nemlig fin rubbing. Autosol er OK. Ved ekstreme tilfeller kan du pusse flatene først med 1200 papir.

Utført riktig vil prosedyren over gjennskape overflaten til ny shick.

 

Har materialet begynnt å krystallisere og sprekke inn fra kantene har du et større problem. Her må det slipes ned til sprekker og krystaller er fjernet. Dette er ofte ikke mulig, og da er eneste løsning og sette in nye ruter. Når det gjelder ruter i båt, benytt PMMA eller som mange kaller det Plexiglass, Acryl, Perpex mv.

PC (Lexan, Makrolon mv) er ikke egnet i båt som utsettes for sollys og kjemikalier.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Til å vaske plastvinduene bruker jeg rødsprit, meget effektivt. Om det hjelper på rester etter impregnering vet jeg ikke, men hva med et forsøk?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sprekker i et par av plexiglass vinduene i bakveggen på min båt. Nevnte dette for en som jobber med dette (Crisma Plast) og han spurte meg om jeg hadde benyttet rødsprit for å rengjøre plexiglasset med. Det har jeg ikke, og godt er det, fordi han advarte mot å bruke rødsprit på plexiglass. Det skulle gjøre skade hvis en brukte dette.

 

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg skal holde meg langt unna rødspriten i alle fall.

 

MVH  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Bare for å presisere litt: Jeg bruker rødspriten på de myke vinduene i kalesjen. Ellers holder jeg meg borte fra rødspriten. Tar meg heller en  :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Her nok et uprøvet middel: Håndvarmt såpevann, Zalo, håndsåpe (Lano for liten  . . .)??

 

Hva slags impregnering er det du har sølt, med silicon? I tilfelle, hva løser opp silicon, noen som vet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hva løser opp silicon, noen som vet?

 

Lars H.

 

I forbindelse med malerarbeider er som kjent silikonrester noe dritt.  Man får "pinholes" om det er rester av silikon på flaten.  For å unngå dette, kan flaten vaskes med silikonrens før maling.  Om dette midlet egner seg for myke plastruter vet jeg ikke.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Jag brukar skrapa väck silikon, om det nu sitter på en gelcoatyta eller hård yta med

en vanlig isskrapa, sådan reklamesak 10*10cm i plexiglas,

funkar utmärkt !,  plexin är mkt mykare än gelcoat/polyester,

det siste tar jag med aceton!

 

men jag skulle aldrig ta aceton på de myke vinduene i kalesjen!

 

man skall vara mycket försiktig med aceton, det har en förmåga att lösa opp

eller  'matta' ytan på många material !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hei, når det gjelder fjerning av silikon, så har jeg latt meg fortelle at silikonfjerner er stort sett bare diesel! , men til en annen pris....

 

Har aldir prøvd, men vekommende er i malingbransjen og brukte det før sliping og avfetting av flater som det var "pinholes" (eller torskeøyne som det kalles...) på

 

Det er vel verdt et forsøk?

 

 

lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...