Jump to content

Beregne sjøvannsmengde til motor

spilli

Recommended Posts

Har et spørsmål når det gjelder beregning av mengden av sjøvann som trenges for å holde temp på motoren. Dette gjelder en motor på ca 140 Kw Regner med at sjøvannstemp i det området som motoren vil leve i skjelden kommer over 20 GR C . Har ikke mengden av kjøleveske som paserer på den motsatte siden I varmeveksleren .

Gjelder en Yanmar 4LHA 

Dumt spørsmål men tar ikke sjøvannspumpa på motoren seg av det på eget initiativ? Det blir mange faktorer som må må være kjente for å kalkulere dette og siden sjøvannet ikke er en knapphetsressurs så designer en vel denne leveransen med en del overkapasitet. En VP D6 har visstnok en gjennomstrømning på 215 liter/min ved 3500 rpm. Det vil nok være tilstrekkelig for Yanmaren på 140 kW også. Om en antar at det er en D6 350 så er den 257 kW. Så 215*140/257 = ca 120 liter/min ved høyt driftsturtall er antakelig også nok så sant det ikke er store forskjeller i effektiviteten til kjølesystemene og det burde det ikke være. 120 liter vann i minuttet kan ‘spise’ 8.4 kW ved at vannet øker en grad. Øker det 10 grader tar det opp 84 kW og mer enn det avgir neppe motoren i form av varme.

Vanskelig spørsmål å svare på. For det mangler info. om kjølekapasitet. Motoren til Hulda fikk montert en Bowman varmeveksler. Den veksleren snur vannet to eller tre ganger. Så kommer spørsmålet om kjølevannet går mot- eller medstrøms. Så kommer hastigheten på vannet. Bowman anbefaler maks 2 m/s på sjøvannet. Så det blir en ligning med noen ukjente. Derfor må man velge noen konstanter. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Når man er ute på gyngende grunn, sørg for at pumpen er stor nok. Slik at det blir overtrykk hele veien. Utløpet vil være en orofice (forsnevring) som vil regulere fart og trykk. 

Surra som fant opp alt dette het Bernoulli. En slags fluidmekanikkens Einstein. Har visse problemer med begge to. Newton og Schnell er enklere for oss dummies.

Det er en grei sammenheng her: kW = liter/sek x 4,2 x temperaturdiff (T ut - T inn). Varme opp 1 liter / sek fra 10 grader til 20 grader krever 42 kW. Jo større temperaturforskjell på varm og kald side, jo mindre varmeveksler trenger du. Så 3,3 liter saltvann pr sekund ved 10 grader oppvarming for 140 kW. 

Redigert av Code0 (see edit history)

Jada, varme opp vann krever 4,2 kJ/grad K. Og alt det der. Det hele tryner når spørsmålet er mengde vann for å holde en energi 'konstant' når kjølekapasiteten er X og orofic'en er Y og trykket er Z, osv. Da blir svaret: Sett inn så stor pumpe så du er sikker. Resten er allerede ivaretatt. Jeg mener at hjemmesidene til Bowman gir noen pekepinner. Selv satte jeg inn en pumpe beregnet for 360 hk motor som har en større varmeveksler enn hva min motor har, men veksleren til min Bowman er mer effektiv. Huldas motor kan yte 140 hk. Skal jeg råtippe, Hulda strømmer 100 liter/min. max. Strømningen blir regulert av to parallellkoblede oroficer dia 12 mm. Hvilket trykk pumpen gir, vet jeg ikke. Dette trykket nærmer seg konstant ved relativt lavt turtall. Gummiimpellerene ligger jo bare og vannplaner inne i pumpehuset.

Finner 

spilli skrev for 11 timer siden:

Spørsmålet kom opp i forbindelse med at en kjenning holder på å skifte ut den orginale sjøvannspumpe med en ekstern. 

Finner du typebetegnelsen for pumpen som sitter der i dag er godt mulig at det finnes datablad for denne på nettet.

Som f. eks. denne tilfeldig valgte Jabsco-pumpen hvor kapasiteter er oppgitt på siste side.

https://www.xylem.com/siteassets/brand/jabsco/resources/manual/18370-flexible-impeller-engine-cooling-pump.pdf

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Tusen takk til alle dere som har vert så vennlige å svare, samt veilede i mitt vanskelige spørsmål. Mye av dette burde jeg jo egentlig kunne selv med bakgrunn i maskinistskole for leeenge siden. Der fikk vi jo mange forskjellige formler og utregningsmetoder, men må vel bare innrømme at mye som kom inn i løpet av uka fram mot lørdag rant ut sammen med pilsen i helgene. 

Yanmar har lite opplysninger om pumpekapasiteter og pumpediagrammer. Mulig noen har klart å finne slike .

Mvh Spilli

Google er din venn..

Iflg denne

https://www.pumpvendor.com/Yanmar_Pump_List.html

er 4LHA pumpa en Johnson 10-24535

Og iflg denne https://www.pumpvendor.com/media/johnson/Johnson_OEM_book.pdf 

er 10-24535 av type F7 som ser ut til å gi max drøyt 150 liter/min ved turtall 3500 rpm ut fra kurvene gitt i dokumentet.

Dette stemmer jo heller ikke så verst med grovestimatet ut fra sammenligning med VP D6. Burde være plenty godt nok som utg pkt for valg av elektrisk pumpe.

Redigert av Fantino (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...