Jump to content

Blytau for vinsj

Swingswong

Recommended Posts

Tauet slurer mellom plastskivene. Det er Engbo vinsj med 16mm Robline tau. 
Om jeg slakker fjæren går tauet lett ut, men stopper på vei inn. Det sitter fortsatt fast om jeg forsøker å dra det ut, men om jeg forsøker å dytte det innover hjelper det ikke. Strammer jeg fjæren klarer ikke ankeret å falle ut av seg selv. Det kan falle litt for å så stoppe opp igjen. 

• 2 måneder senere...
Swingswong skrev On 7.11.2021 at 13.16:

Bilder 

B2EC4A1E-FA1C-4099-A64C-76A36A179B23.jpeg

92E5CC86-C4AC-4D40-B27B-49F1BDF3EE89.jpeg

Jeg har samme problem med en nesten ny ankervinsj som er brukt max 10 ganger. Ikke fullt så tykt blytau som 16 mm. Men den har forrige eier(som monterte vinsjen) laget en bøtte til slik at tauet slår knute på seg på vei ut og inn slik at det stopper opp/spinner. Jeg ser nå at jeg må lage en større kasse til blytauet. Det er rimelig trangt der vinsjen sitter halvveis i sittebenken bak og halvveis ned i motorrommet, så jeg lurer på om og evt. hvor en justeringsmekanisme for tykkelsen finnes?

zooper skrev for 19 timer siden:

Høyden fra kabularet til bunn av kassen har veldig mye å si ifht både hvor rett og tungt tauet henger på kabularet (økt taulengde = økt vekt og dermed økt friksjon/grep på kabularet). Eksperimenter med å løfte vinsjen høyere eller senke kassen (sistnevnte ofte umulig). Noen ganger kan noen få cm være nok.

Jeg kan ikke heve vinsjen men senke kassen en 10-20 Cm og lage en større kasse også. Takker for tipset! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...